”Länsi-Suomen liikenteessä tulee vuosittain vastaan kymmenkunta omille teilleen lähtenyttä rengasta” – Asiantuntijan neljä vinkkiä rengasturvallisuuteen
Kevään kynnyksellä yhä useampi suunnittelee renkaanvaihtoa. Vakuutusyhtiön asiantuntija kehottaa kiinnittämään huomiota renkaiden kuntoon, jälkikiristykseen ja turvalliseen vaihtamiseen erityisesti sähköautoissa.
Talvirenkaiden käyttöpakko päättyi maaliskuun lopussa, ja keväisessä säässä moni länsisuomalainenkin pohtii parhaillaan kesärenkaisiin siirtymistä. Renkaanvaihtokauden myötä kasvaa liikenteessä myös renkaisiin liittyvien vahinkojen riski.
Rengasriskit korostuvat erityisesti Porin ja Rauman seudulla. Renkaiden kuntoa selvittävän
Aiemmin 15 vuoden uran katsastusalalla tehnyt LähiTapiola Länsi-Suomen vahinkotarkastaja Juha-Pekka Rintakoski tunnistaa haasteet Länsi-Suomen rengasturvallisuudessa.
– Kestoaiheet eivät ole muuttuneet vuosien saatossa, sillä suurimmat riskit aiheutuvat huonokuntoisista tai jälkikiristämättömistä renkaista. Uutena ilmiönä esiin ovat nousseet sähköautot, joiden kohdalla omatoiminen renkaanvaihto voi käydä lompakolle.
Ennakoimalla voi välttyä irtoavilta renkailta ja kymppitonnin renkaanvaihdolta – asiantuntijan vinkit
1. Tarkista renkaiden kunto.
Merkittävä rengasturvallisuuteen vaikuttava tekijä on renkaiden urasyvyys. Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä, mutta niiden sadekelin ominaisuudet heikentyvät jo merkittävästi aiemmin.
– Valitettavan usein tilanne on se, että urasyvyys on jo keväällä sakkotasolla, mutta siitä huolimatta renkaissa yritetään säästää pärjäämällä niillä koko kesä. Tällöin erityisesti vesiliirron ja märkien teiden riskit kasvavat merkittävästi. Myös talvirenkaiden kunto kannattaa tarkistaa keväällä, jolloin uudet voi hankkia syksyä huokeammin, Rintakoski vinkkaa.
Urasyvyyden lisäksi renkaiden ikään on Rintakosken mukaan syytä kiinnittää huomiota.
– Renkaatkaan eivät kestä ikuisesti, vaikka kulutuspintaa olisikin jäljellä riittävästi. Yleisen käytännön mukaisesti suositus on, että renkailla ajettaisiin enintään 6 vuotta.
2. Huolehdi renkaiden jälkikiristyksestä.
Renkaiden jälkikiristyksellä tarkoitetaan pulttien kiristämistä noin 100 ajokilometrin jälkeen. Jälkikiristyksen tekemättä jättäminen voi pahimmillaan johtaa renkaan irtoamiseen kesken ajon.
– Vuosittain meille tulee tietoon kymmenkunta tapausta, jossa rengas on lähtenyt ajon aikana omille teilleen. Läheltä piti -tilanteita ja ilmoittamatta jätettyjä tapauksia on todennäköisesti huomattavasti enemmän. Suosittelen lämpimästi tekemään itselle vaikkapa ohjauspyörään värikkään muistilapun kiristyksestä, sanoo Rintakoski.
3. Huolehdi työturvallisuudesta renkaita vaihtaessasi.
Moni vaihtaa autonsa renkaat itse. Tällöin turvallisen työskentely-ympäristön ja nostovälineiden merkitys korostuu.
– Meillä tulee vuodessa vastaan kymmenisen renkaanvaihtoon liittyvää vahinkoa. Vuosittain joudumme myös lukemaan uutisia ihmisistä, jotka ovat jääneet puristuksiin auton alle. Siksi renkaiden vaihtoon tarvitaan tasaisen ja kovan alustan lisäksi ehjä ja toimiva tunkki sekä riittävä varmistus, Rintakoski muistuttaa.
4. Ole erityisen tarkkana, jos vaihdat sähköauton renkaat itse.
Sähkö- ja hybridiautojen suosio on jatkanut kasvuaan myös Länsi-Suomessa. Erityisesti ensi kertaa sähköauton renkaita vaihtavien kannattaa Rintakosken mukaan valmistautua huolellisesti.
– Väärä nostokohta voi sähköauton akkujen vuoksi aiheuttaa omistajalle yli 10 000 euron vahingon ja pahimmillaan vaikeasti sammutettavan tulipalon. Siksi on ehdottoman tärkeää tutustua auton käyttöohjeeseen ennen omatoimista renkaanvaihtoa.