Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
LähiTapiola Lappi3.3.2024

Paikallista palvelua naapurin Reinolta

Elämäntilanteet voivat muuttua nopeastikin ja siksi maatilojen vakuutusten säännöllinen tarkastelu on tarpeen. Kimmo Kantomaalle vakuutusten tärkeys konkretisoitui polvivahingon myötä. Hän on tyytyväinen paikalliseen ja henkilökohtaiseen palveluun, jossa huomioidaan myös vahinkojen ennaltaehkäisy.

Kantomaa Kimmo navettatöissä

Ylitorniolainen Kimmo Kantomaa on maatilan kasvatti. Vaikka työelämä veikin hänet alun perin muihin työtehtäviin, tuntui maatilayrittäjyys kuitenkin omalta jutulta, kun vanhempien siirtyminen lypsykarjatilan töistä eläkkeelle tuli ajankohtaiseksi.

-Tammikuussa 2011 tehtiin sukupolven vaihdos ja siitä asti olen pyörittänyt suvun lypsykarjatilaa. 2016 tilan toiminta laajeni lihakarjan kasvatukseen, Kantomaa kertoo.

LähiTapiola Lapin omistaja-asiakas Kantomaa arvostaa paikallista ja henkilökohtaista palvelua. Asiakkuusjohtaja Reino Keskitalo on Kimmolle tuttu mies jo lapsuudesta.

-Reino on saman kylän miehiä ja olen tuntenut hänet ihan pikku pojasta asti. Koen, että yhteydenotto on helppoa, kun hän on valmiiksi tuttu mies.  Reinolle voi soitella melkeinpä koska tahansa ja aina saa apua. Henkilökohtainen palvelu on ollut kyllä erittäin hyvää, Kantomaa summaa.

-Paikallisessa vakuutusyhtiössä ymmärretään tarpeeni, ihmiset ovat saman henkisiä ja asiointi on vaivatonta. Sitä paitsi, miksi mennä kauemmaksi, jos läheltä saa näin hyvää palvelua, Kantomaa lisää.

Vakuutus auttoi selviämään polvivammasta

Vakuutusyhtiön palveluiden tarve konkretisoitui Kantomaalle varsin ikävällä tavalla muutama vuosi sitten.

-Navettatöissä astuin rappusilta alas ja polvesta meni ristisiteet molemmin puolin. Käytännössä polvi hajosi täysin ja kävelyt loppuivat siihen. Lääkärissä todettiin, että polvi vaatii leikkauksen, Kantomaa kertoo.

Kantomaa oli vakuuttanut itsensä vakuutuksella, jonka turvin hän pääsi nopeasti hoitoon.

-Kahden viikon sisällä pääsin Ouluun yksityiselle lääkärille leikkaukseen. Sairausloma kesti toista kuukautta, mutta sain palkattua vakuutuksesta maksetuilla päivärahakorvauksilla lomittajan siksi aikaa, Kantomaa kertaa tapahtumia.

Keskitalon apu ja vakuutusyhtiön nopea ja sujuva toiminta saavat Kantomaalta kiitosta.

-Reino tuli käymään ja laskimme yhdessä päivärahan määrän ja hoidimme hakemukset kuntoon. Hän myös soitteli minulle sairausloman jälkeen varmistaakseen, että olen huomannut hakea kaikki vakuutuksen piiriin kuuluvat korvaukset, Kantomaa kiittelee.

Kokonaisvaltaisia ja ennakoivia ratkaisuja asiakkaan tilanteen huomioiden

Elämänmuutokset vaikuttavat aina vakuutustarpeisiin, joita Keskitalo kannustaakin tarkastelemaan vähintään kolmen vuoden välein yhdessä asiantuntijan kanssa. Huolenpitokäynnillä vakuutukset katsotaan ajan tasalle, mutta tehdään myös paljon muuta.

-Vakuutustarpeiden kartoittamisen lisäksi teemme huolenpitokäynneillä yhdessä asiakkaan kanssa vahinkoja ennaltaehkäisevää työtä - käymme lävitse tilan työkoneita sekä niiden paloturvallisuutta ja teemme esimerkiksi lämpökamerakuvauksia tuotantotilojen sähkölaitteille palovahinkojen ehkäisyksi, Keskitalo kertoo.

Kantomaalle tilan turvallisuuden optimointi on tärkeää, sillä vahinko ei ole koskaan mikään lottovoitto, vaikka vakuutus sen korvaisikin. Siksi huolenpitokäynnit ovat hänenkin mielestään arvokkaita.

-Sähköjohdot haurastuvat ajan myötä tilassa kuin tilassa ja sähkölaitteet voivat vanhetessaan aiheuttaa tulipalon riskin. Lämpökamerakuvauksilla näihin päästään puuttumaan hyvissä ajoin ja estämään mahdolliset palovahingot, Kantomaa pohtii.

Aika päivittää maatilan vakuutukset? Pyydä Reino huolenpitokäynnille.

Artikkeli on julkaistu alun perin helmikuussa 2022 ja päivitetty 4.3.2024