<link rel="stylesheet" href="/cs/chat/stylesheets/lahitapiola-chat.css"/>
Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen
LähiTapiola Keski-Suomi Talous 15.2.2022

LähiTapiola Keski-Suomi kasvatti omistaja-asiakasmäärää ja vahvisti asemaansa markkinajohtajana liikennevakuuttamisessa

LähiTapiola Keski-Suomen tulos vuodelta 2021 oli poikkeuksellisen hyvä. Keskinäisen yhtiön tulos käytetään kokonaisuudessaan omistaja-asiakkaiden ja paikallisen elinvoiman hyväksi.

LähiTapiola Keski-Suomen vakuutus- että sijoitustoiminnan tulokset kehittyivät viime vuonna positiivisesti ja yhtiön vakavaraisuus vahvistui entisestään. Asiakasmäärä kasvoi vuoden aikana 1200 asiakkaalla ja kokonaismäärä on nyt noin 79 000 asiakasta. Yhtiö on myös alueensa liikennevakuutuksen markkinajohtaja 30,82 prosentin markkinaosuudellaan, jossa kasvua tapahtui viime vuonna 0,51 prosenttiyksikköä.

‒ Tulos antaa erinomaisen pohjan omistaja-asiakkaidemme etujen kasvattamiseen ja liiketoimintamme pitkäjänteiseen ja asiakaslähtöiseen kehittämiseen. Tällä hetkellä panostamme erityisesti tietojärjestelmien kehittämiseen sekä omistaja-asiakkaidemme etujen laajentamiseen. Lisäksi 150-vuotisjuhlavuotemme kunniaksi satsaamme paikallisen turvallisuuden lisäämiseen, LähiTapiola Keski-Suomen toimitusjohtaja Teemu Toivanen kertoo.

LähiTapiola Keski-Suomen oma liiketoiminta ja yhteistyö valittujen kumppaneiden kanssa tähtää omistaja-asiakkaiden, paikallisten yhteisöjen sekä koko yhteiskunnan kestävän hyvinvoinnin rakentamiseen. Vuonna 2021 yhtiö lahjoitti yleishyödyllisille yhdistyksille yhteensä 139 tuhatta euroa.

‒ Tuimme lahjoituksilla paikallista mielenterveystyötä ja vähävaraisia lapsiperheitä. Erityisesti Kriisikeskus Mobilelle syksyllä tekemämme lahjoitus keräsi omistaja-asiakkailtamme runsaasti kiitosta, Toivanen sanoo.

Toiminta tehostunut palvelun parantamisesta huolimatta

LähiTapiola Keski-Suomen kokonaistulos oli 18,0 miljoonaa euroa ja liiketulos 9,5 miljoonaa euroa. Yhtiön vahinkovakuutustoiminnan kate oli 5,6 miljoonaa euroa. Kate muodostuu vakuutusmaksutuotoista, joista vähennetään korvauskulut ja liikekulut. Vahinkoensivakuutuksen maksutulo oli 47,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisestä vuodesta kertyi 4,1 prosenttia. Maksutulon positiivista kehitystä tukee LähiTapiola Keski-Suomen korkea asiakaspysyvyys sekä myynnin hyvä taso.

Yhteiskunnassa vuoden aikana vallinneet rajoitustoimet ovat edelleen osaltaan vaikuttaneet varsinkin matkavakuutusten korvausmääriin, jotka ovat pysytelleet pandemiaa edeltänyttä tasoa matalampina. Kokonaisuudessaan vahinkokehitys on ollut maltillista, mutta useissa vakuutuslajeissa vahinkokehitys on jälleen varsin samankaltaista kuin pandemiaa edeltävänä aikana. Korvauskulut olivat 27,9 miljoonaa euroa ja vakuutustekninen kannattavuus yhdistetyllä kulusuhteella mitattuna oli 86,7 prosenttia.

– Toimintakulujen kehitys oli maksutulokehitystä maltillisempaa ja toimintamme on vuoden 2021 aikana tehostunut. Toimintakulut laskivat -0,8 prosenttia. Emme ole kuitenkaan tinkineet palvelusta vaan päinvastoin tuoneet palvelua entistäkin saavutettavammaksi. Avasimme esimerkiksi aikaisemmin vain ajanvarauksella toimineita toimipisteitä palvelemaan ilman ajanvarausta elokuun alusta alkaen, Toivanen havainnollistaa.

Toimistojen laajempien aukiolojen lisäksi LähiTapiola Keski-Suomi vahvisti omaa henkilökorvauskäsittelyään uusilla rekrytoinneilla.

S-bonusyhteistyö jatkuu omistusmuutoksista huolimatta

LähiTapiola-rahastojen hallinto siirrettiin LähiTapiola-ryhmän omistamalle Seligson & Co Rahastoyhtiö Oyj:lle vuoden 2021 lopussa. Hallinnon siirto mahdollistaa LähiTapiola-rahastojen kustannustehokkaamman hoitamisen sekä rahastoliiketoiminnan joustavamman kehittämisen. LähiTapiola-ryhmä luopui samassa yhteydessä omistusosuudestaan S-Pankissa.

LähiTapiola-ryhmä jatkaa edelleen strategista yhteistyötä S-ryhmän kanssa ja jatkosopimus bonusyhteistyöstä takaa, että myös jatkossa omistaja-asiakkaat saavat S-bonusta LähiTapiola-ryhmän vakuutusmaksuista.

LähiTapiola Keski-Suomen asiakkaille maksettiin korvauksina 25,3 miljoonaa euroa. Lisäksi asiakkaille hyvitettiin keskittämisetuina 4,2 miljoonaa euroa ja vakuutusmaksuista S-ryhmän Bonusta 1,6 miljoonaa euroa.