Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
Turvallisuus2.6.2022

Riina valitsi etanoliauton – ”Ympäristöasiat ja raha ratkaisivat”

Moni asia autoilussa on nyt muutoksessa. Tässä juttusarjassa tapaamme vaihtoehtoisiin käyttövoimiin päätyneitä autoilijoita. Helsinkiläinen Riina valitsi etanolin punnittuaan ympäristö- ja hintatekijöitä.Vertaile ja osta

Valkoinen karvaturri juoksee innokkaana kohti auki ammottavaa auton ovea ja vaatii päästä kyytiin. Rocky on kymmenvuotias samojedi, joka rakastaa ihmisiä, mutta vielä enemmän autoilua.

Valkoisen Dodge Caravanin omistaja Riina Hyöky ei suhtaudu autoiluun yhtä fanaattisesti kuin koiransa, mutta auto on silti monessa tilanteessa ainoa järkevä tapa kulkea.

- En ole autoihminen, vaan minulle se on enemmän keino päästä paikasta toiseen, hymyilee Riina.

Monelle suomalaiselle oma auto on henkireikä, jota ilman ei yksinkertaisesti voi tulla toimeen. Riina puolestaan kuuluu joukkoon, jolle se on kolmosvaihtoehto julkisen liikenteen ja pyörän jälkeen.

Riina asuu Helsingissä, joten useimmiten julkinen kulkuväline on kätevämpi ja nopeampi. Välillä tilanne kuitenkin vaatii oman auton käyttöä, sillä pidemmät reissut on helpompi tehdä autolla.

- Etenkin viimeisen parin vuoden aikana olen joutunut käymään opiskelujen vuoksi Heinolassa ja Paimiossa. Sinne on ollut kätevämpi mennä omalla autolla.

Auto valikoituu kulkupeliksi myös silloin kun reissuun lähdetään koiran kanssa, sillä isokokoinen samojedi ei ole kaikkein kätevin matkakumppani julkisissa kulkuneuvoissa. Vuoden aikana mittariin tulee vain noin 5000 kilometriä.

Bensan ja etanolin hintaero on kasvanut merkittäväksi

Riina Hyöky on parin viime vuoden aikana kokenut paljon. Nainen oli ennen koronapandemiaa osakkaana ravintola-alan yrityksessä, mutta ravintola-alan ahdingon vuoksi hän luopui osakkuudesta. Uusi ammatillinen suunta löytyi eläinten parista ja nyt Hyöky opiskelee eläintenhoitajaksi.

Uuden elämäntilanteen myötä muuttui myös taloustilanne, jonka vuoksi raha näyttelee entistä suurempaa osaa. Siksi on varsin tervetullutta, että naisen auto kulkee etanolilla. Se on bensiiniin ja dieseliin verrattuna selkeästi halvempaa.

- Kävin juuri eilen tankkaamassa ja etanoli maksoi 1,69 euroa litralta. 95-oktaaninen puolestaan 2,38 euroa. Ero on tällä hetkellä aika suuri, pohtii Hyöky.

Polttoaineiden hinnat ovat nousseet rajusti vuoden 2022 alusta lähtien ja tällä hetkellä etanolin tankkaaminen on suhteessa vieläkin edullisempaa kuin vuosi sitten. Hinta ei kuitenkaan ole tärkein syy sille, että Hyöky ajaa etanolikäyttöisellä autolla.

- Ensimmäinen syy on ehdottomasti ympäristö. Etanoli tuottaa 80 prosenttia vähemmän päästöjä kuin bensiini.

Merkittävät säästöt päästöjen suhteen syntyvät siitä, että suomalainen RE85 valmistetaan jätteistä. Etanolia valmistava ST1 kertoo kiinnittävänsä erityistä huomiota myös siihen, ettei jätteiden kuljetus tuotantolaitokseen aiheuta lisäpäästöjä.

Katso alta videolta, mitä hyviä ja huonoja puolia Riina näkee etanoliautoilussa.

UNDER CONSTRUCTION: new embedded component: ContentfulNewsroomVideo
rich text node: {"data":{"target":{"sys":{"id":"691899f7-3e8b-438a-aa78-f3cb439450f9","type":"Link","linkType":"Entry"}}},"content":[],"nodeType":"embedded-entry-block"}
reference entry: {"id":"055330e4-888b-536c-9d84-095b52a7e06e","videoUrl":"https://www.youtube.com/watch?v=FaTA8dnodwA","altText":null,"contentful_id":"691899f7-3e8b-438a-aa78-f3cb439450f9","internalName":"Riina Hyoky video","internal":{"type":"ContentfulNewsroomVideo"}}

Etanolikäyttöinen auto on siitä kiinnostava vaihtoehto, että sellaiseksi voi muuntaa suuren osan bensalla käyvistä automalleista. Riinan Dodge Caravan on vuosimallia 2000 ja autoon on tehty etanolimuunnos. Muuntaminen maksaa 400–500 euroa, johon saa valtiolta tukea 200 euroa.

Yksinkertaisen muunnostyön jälkeen auto toimii joko etanolilla tai bensiinillä. Etanoli nostaa auton polttoaineenkulutusta hieman, sillä sen energiasisältö on bensiiniä pienempi. Ero bensiinin ja etanolin välillä on noin 30 prosenttia.

- Auton kulutus nousi kymmenestä litrasta noin kahteentoista litraan sadalla kilometrillä.

Etanolimuutoksen huonoja puolia pohdittaessa Riina joutuu pohtimaan pitkään. Vaakakupissa nimittäin painavat enemmän positiiviset kuin negatiiviset asiat. Etanolikäyttäjien raportoimia käynnistymisvaikeuksiakaan hän ei ole kohdannut.

- Jos sellainen pitää mainita, niin ihan jokaisella asemalla etanolia ei voi tankata. Joskus pidemmillä matkoilla olen joutunut tankkaamaan bensaa muutamalla kympillä, mutta oikeasti se ei haittaa mitään.

Juttutuokion jälkeen valkoinen Dodge Caravan kaartaa kohti uusia seikkailuja. Apukuskin penkin edessä istuvalla Rockylla on jo silmät ummessa, sillä pehmeästi hyrräävä V6 vie koiran nopeasti höyhensaarille. Onneksi ratin takana istuva nainen pysyy paremmin hereillä.

  • Suomessa oli maaliskuussa 2022 käytössä noin 4 500 etanolikäyttöistä henkilöautoa, selviää Traficomin tilastoista.

  • Valtio myöntää etanoliauton konversioon 200 euron tuen. Voit lukea muuntotuesta tarkemmin täällä.

  • Flexifuel-auto käyttää polttoaineenaan etanolia, joka valmistetaan kasvipohjaisista raaka-aineista. Sen aiheuttamat päästöt ovat parhaimmillaan 80 % pienemmät kuin fossiilisilla polttoaineilla.

  • Etanolikäyttöisen auton voi tankata huoltoasemalla, joka myy E85-polttoainetta. Auto toimii konversion jälkeen myös bensiinillä, mikäli etanolia ei ole saatavilla. Etanolin hyötysuhde on bensiiniä huonompi, joten polttoaineen kulutus kasvaa 10–30 %.

  • Etanolikäyttöiseksi muunnettu auto pitää muutoskatsastaa uudelle käyttövoimalle. Lue lisää Traficomin sivuilla.

Käyttövoimien monipuolistuminen muuttaa suomalaista liikennettä. LähiTapiolan juttusarjassa tapaamme autoilijoita, jotka ovat päätyneet ajamaan jollain muulla kuin pelkällä bensiinillä tai dieselillä. Tapaamme sarjassa etanoli-, täyssähkö- ja kaasuautoilijan.

Lue myös: Olli valitsi sähköauton – ”Mukavuus sai valitsemaan sähköauton”

Lue myös: Aino valitsi kaasuauton – ”Tytär kannatti ekologista biokaasua”