Aino valitsi kaasuauton – ”Tytär kannatti ekologista biokaasua”
Moni asia autoilussa on nyt muutoksessa. Tässä juttusarjassa tapaamme vaihtoehtoisiin käyttövoimiin päätyneitä autoilijoita. Aino Pajukangas valitsi kaasuauton ympäristösyistä.
Kirkkonummella asuva Aino Pajukangas on kiireinen nainen. Yleensä viestintäyrittäjänä toimiva Pajukangas sopii haastatteluja muille, mutta tällä kertaa hän joutuu itse haastattelupöydän toiselle puolelle. Onneksi aihe on mieluinen, sillä autoilu näyttelee hänen arjessaan merkittävää osaa.
- Vietän autossa niin paljon aikaa, että on tärkeää millainen peli allani on.
Auto on Pajukankaalle työväline ja liikkuva toimisto, sillä työn vuoksi hän ajaa säännöllisesti ympäri pääkaupunkiseutua asiakkaidensa luokse. Hän pohti autovalintaansa pitkään, vaikka ei tunnustaudu varsinaiseksi autofanaatikoksi. Nyt alla on vuoden ikäinen Skoda Octavia, jonka käyttövoima ei ole sieltä kaikkein perinteisimmästä päästä: se kulkee kaasulla. Suomessa kaasuauto on edelleen kummastus, sillä kaasulla kulkevia autoja on tieliikenteessä hieman alle 15 000, eli noin 0,5 prosenttia koko autokannasta.
Yrittäjälle kaasuauton valinta oli lopulta helppo, sillä haussa oli mahdollisimman ekologinen tapa autoilla. 40 000 kilometriä vuodessa ajava Pajukangas haluaa kuormittaa ympäristöä niin vähän kuin mahdollista. Hän tankkaa autonsa biokaasulla, joka on maakaasua ympäristöystävällisempää.
- Ekologisesti valveutunut tyttäreni teki tutkimustyötä ja kertoi, että biokaasu on yritykseni autoksi aidosti kaikkein ympäristöystävällisin vaihtoehto.
Toinen potentiaalinen vaihtoehto vanhan dieselauton korvaajaksi olisi ollut sähköauto. Sen esteeksi tuli kuitenkin se, että Pajukankaan taloyhtiössä ei sähköauton latureiden asentaminen ole ajankohtaista.
Paljon ajava kaasuautoilija käy tankilla pari kertaa viikossa
Pajukankaan ajot koostuvat pääsääntöisesti lyhyemmistä matkoista. Kotipihasta asiakkaiden luo on matkaa noin 40 kilometriä, joten työajoa päivässä tulee vähintään sata kilometriä. Tämän lisäksi Skoda nielee maantietä myös vapaa-ajan ajoissa.
Viikossa ajomatkaa karttuu helposti 500 kilometriä, mikä tarkoittaa tiheää vierailua tankkausasemalla. Pajukankaan Skoda Octavia kulkee yhdellä kaasutankillisella noin 350–400 kilometriä, joten kaasupistoolilla pitää käydä kerran tai kaksi viikossa.
- Alussa tiheämpi tankkaaminen harmitti, mutta siihen on tottunut. Ja kun katselee nykyisiä bensan ja dieselin hintoja, niin kaasuautoilijan on ilo tankata.
Katso alta videolta, mitä Aino kertoo kaasuauton tankkaamisesta.
Alkuun tankkaaminen tuotti naisella haasteita, eikä operaatiosta kuulemma selvitty ilman sadattelua. Aurinkoista ja jatkuvasti nauravaa Pajukangasta on hyvin vaikea kuvitella purnaamassa kaasutankille.
Kaasun tankkaamisessa on omat haasteensa, sillä toimintaperiaate on hieman erilainen kuin bensiini- tai dieselautossa. Kaasupistooli pitää kytkeä täsmälleen oikein, jotta tankkaus onnistuu. Muut kaasuautoilijat auttavat kuitenkin mielellään tankilla tuskastelevia noviiseja.
- Kaasuautoilijat ovat vähän kuin pieni yhteisö ja tankilla saa apua varmasti. Ja kun tankkaaminen kestää noin viisi minuuttia, tulee usein joku juttelemaan.
Suomessa tiestöllä on 60 kaasuasemaa
Kuten muissakin marginaalisemmissa käyttövoimissa, kaasuautoilussa suurin haaste on tankkauspisteiden vähäinen määrä. Suomessa oli vuoden 2021 lopulla noin 60 tankkausasemaa, joista suurin osa on Gasumin ylläpitämiä. Ne palvelevat Suomen kaasuautokantaa tällä hetkellä kohtuullisesti. Kaikilta asemilta saa sekä bio- että maakaasua.
- Tässä pääkaupunkiseudulla ongelmia ei ole, sillä tankkausasemia on hyvin. Kun menemme mummolaan Pohjanmaalle, ainoa asema on Seinäjoella. Silloin tankkaamista joutuu vähän suunnittelemaan.
Kaasun jakelun kannalta suurin haaste on Pohjois-Suomi, sillä suomineidon pohjoisin kaasuasema on Oulun korkeudella. Siitä ylöspäin mentäessä kaasuautoilija on bensatankin varassa.
- Skodassa on normaali kaasutankki, mutta bensatankki on vain kymmenen litraa. Sillä ei pitkälle pötkitä.
Kaasunjakeluverkoston puutteiden vuoksi Pajukangas ei innostu matkustamisesta Lappiin, johon hänen miehensä on suunnitellut matkustavansa kesällä. Pelkona on, että sekä kaasu että bensa loppuvat kesken kaiken. Toistaiseksi näin ei kylläkään ole koskaan käynyt.
Noin vuoden kaasuautoillut Pajukangas on tyytyväinen autovalintaansa. Auto ei kuormita ympäristöä, sillä biokaasu on uusiutuva luonnonvara ja päästöt yleisen arvion mukaan 80 prosenttia pienemmät kuin fossiilisilla polttoaineilla.
Haastattelun jälkeen valkoisessa Skodassa istuva yrittäjä kaasuttaa tankkauspaikalta seuraavaan tapaamiseen. Tällä kertaa tankkaus sujui tyystin ilman sadattelua.
Maaliskuussa 2022 Suomessa oli noin 14 800 kaasuautoa, selviää
Traficomin tilastoista .Kaasuautoon voi tankata joko maa- tai biokaasua. Biokaasua
voidaan valmistaa mm. elintarviketeollisuuden jätteistä. Kaasuauton tankkaaminen kestää 3-5 minuuttia.Kaasuauton voi joko ostaa valmiina (tehdasvalmisteinen) tai muuntaa bensiiniauton kaasukäyttöiseksi. Valtio myöntää bensa-auton muuntaamiseen 1 000 euroa muuntotukea. Muuntotuesta voi lukea lisää
Traficomin sivuilla .Biokaasu maksoi alkukesästä 2022 noin 1,30 euroa litralta ja maakaasu noin 1,70 euroa litralta. Kaasun hinta ilmoitetaan yleensä kiloina, mutta sen voi suhteuttaa energiasisällön perusteella litrahintoihin. Ajankohtaisia hintoja voi katsoa esimerkiksi
Gasumin verkkosivuilla .
Käyttövoimien monipuolistuminen muuttaa suomalaista liikennettä. LähiTapiolan juttusarjassa tapaamme autoilijoita, jotka ovat päätyneet ajamaan jollain muulla kuin pelkällä bensiinillä tai dieselillä. Tapaamme juttusarjassa etanoli-, täyssähkö- ja kaasuautoilijan.
Lue myös:
Lue myös: