Huvipuisto keskellä peltoa, sininen taivas ja auringonpaistetta – ”näihin ihanuuksiin emme ole tällä matkalla tottuneet

23.7.2019 - Turvallisuus

LähiTapiola LokalTapiola

Sabina ja Henri sekä perheen kaksi tytärtä Lise ja Felicia ovat kiertäneet asuntoautolla kahden viikon ajan Suomea tutustuen kotimaan eri kolkkiin ja kertoneet tunnelmistaan matkan varrelta. Välillä on kylmä sää ottanut voimille, mutta onneksi matkan loppupuolella alkoi aurinkokin lämmittää.

Lue juttusarjan ensimmäinen osa täältä, toinen osa täältä ja kolmas osa täältä. Neljännen osan löydät täältä.

Yhdeksäs päivä: Tiistai

Mitä voi tehdä Kalajoella, kun on turkasen kylmä kesäaamu? No, tietenkin uida.

- Jos siis on yhtä ennakkoluuloton, kuin meidän tytöt ovat, naurahtaa Sabina.

LähiTapiola LokalTapiola

Itse hän värjötteli Henrin kanssa rannalla katselemassa tyttöjen polskintaa. Koska Kalajoki ja kylmyys eivät tuntuneet hyvältä yhtälöltä, päätettiin lähteä kohti Kokkolaa. Käynnistäessään autoa Henri muisteli lapsuuden ja nuoruuden aurinkoisia päiviä Kalajoella.

- Kerran pelasimme serkkuni kanssa minigolfia ja pallo lensi suoraan yhden bussin ovesta sisään. Bussikuskin raivo jäi kyllä mieleen.

Vähän ennen Kokkolaa pysähdyttiin Trullevin satamaan. Kova tuuli piti perheen auton sisätiloissa. Pannulla paistuivat chorizo-makkarat.

- Matkaan mahtuu joskus välipäiviä. Tästä tuli nyt sellainen. Yöksi suuntasimme kohti Vaasaa ja parkkeerasimme Suomen pisimmän sillan Raippaluodon kupeeseen, kertoo Henri.

Kymmenes päivä: Keskiviikko

- Koko yön satoi kaatamalla ja kovaa. Nukuin yläparvella ja ropina oli melkoinen. Etsin korvatulppia, mutta en löytänyt niitä. Uni oli kyllä huonoa ja katkonaista, kertoo Henri.

Onneksi päiväksi oli luvassa mukavaa ohjelmaa.

- Suunnitelmissa oli mennä Henrin siskon ja hänen poikiensa kanssa syömään ravintolaan Vaasaan ja sitten Alahärmän PowerParkiin. Lohduttomassa säässä piti jo tehdä varasuunnitelmia. Henrin siskonlapset ehdottivat Tuurin kyläkauppaa, kertoo Sabina.

Kun huonosti nukkunut Henri otti ruokailun jälkeisiä päikkäreitä siskonsa luona, taivas aukeni ja aurinko alkoi paistaa.

- Päätimme siis lähteä PowerParkiin. Kun saavuimme paikan päälle, tuli vähän epätodellinen olo. Keskellä peltoa tökötti huvipuisto. Yhtä epätodelliselta tuntui myös sininen taivas ja mahtava auringonpaiste. Näihin ihanuuksiin emme ole tällä matkalla tottuneet, nauraa Henri.

LähiTapiola LokalTapiola

PowerParkissa viihdyttiin sulkemisaikaan asti. Kaikki olivat huvipuistosta samaa mieltä.

- Ihan mahtava paikka! Suosikkilaite oli lasten vuoristorata, johon pääsimme kaikki yhdessä. Ihmisiä oli paljon, mutta mihinkään ei syntynyt jonoja, toteaa Sabina.

Sabina ja Henri kokeilivat yhdessä myös Junker- vuoristorataa ja tykkäsivät hurjasta menosta.

- Silmukoita ja kierteitä riitti. Välillä menimme älyttömän korkealla ja lopuksi syöksyimme lammen alle tunneliin. Vauhdissa lensi myös kärpänen suuhuni, se oikein napsahti kitalakeen, kertoo Henri

Laitteissa hurvittelun jälkeen lihapullat maistuivat huvipuiston eteen parkkeeratussa autossa. Sen jälkeen lähdettiin kohti Seinäjokea.

-Hieman ankeasti alkanut päivä kääntyikin mitä mukavimmaksi. Ei matkalla voi olla koko ajan hyvällä tuulella, mutta suurimman osan ajasta on kyllä hyvä olla positiivisella mielellä, miettii Sabina.

Yhdestoista päivä: Torstai

Aamu kului Kauhajoen ABC:n pihalla. Sabina teki sudokuja, Henri lepäili, tytöt leikkivät ja katsoivat elokuvia.

- Se hyvä puoli meidän matkateossa on ollut, että olemme osanneet skipata suunnitelmia sivuun, kun siltä on tuntunut. Hampaat irvessä ei kannata mennä. Huono sääkin on kyllä jonkin verran rajoittanut suunnitelmiamme, toteaa Henri.

Matka jatkui rantatietä pitkin Kristiinankaupunkiin.

LähiTapiola LokalTapiola

- Ihan tuurilla löysimme merenrannalta Kanuunalahden ulkoilualueen, joka oli myös upea näköalapaikka. Kolme muutakin autokuntaa oli löytänyt saman paikan. Aurinko lämmitti ja paistoimme makkaraa sekä vaahtokarkkeja korkealla kalliolla olevalla nuotiopaikalla, kertoo Sabina

Tähän paratiisin olisi jääty yöksi, jos Henri ei olisi huomannut, että kaasu alkoi olla lopussa. Kaasulla toimiva jääkaappi oli täynnä ruokaa, joten idylli jäi taakse.

Kun kaasupullo oli saatu vaihdettua Kristiinankaupungin ABC:lla ja ruokavarastot täydennettyä, alkoi uni painaa jokaisen silmää.

- 40 kilometriä jaksoin ajaa, mutta sitten aloin olla niin väsynyt, että pysähdyimme Merikarvialla parkkipaikalle. Uni tuli kaikille heti, kertoo Henri.

Kahdestoista päivä: Perjantai

- Aamulla totesimme olevamme lähellä Yyteriä. Koska kelikin oli kohdillaan, otimme suunnan kohti Poria, kertoo Sabina.

Matka vain sujui tuskallisen hitaasti.

- Ajoimme työmaakonetta kuljettavan maailman suurimman jättirekan perässä. Aika pitkä autoletka saatiin aikaiseksi, koska isolla autolla rekkaa ei päässyt ohittamaan. Välillä matkalla on syntynyt vaarallisia tilanteita, kun ihmiset ajavat todella lähellä yrittäessään ohitusta, kertoo Henri.

LähiTapiola LokalTapiola

Parkkipaikalla syötiin spagettia ja jauhelihakastiketta. Sitten kuluikin monta tuntia vedessä.

- Kun tulimme uimasta, käytimme ensimmäisen kerran auton suihkua. Henri oli etukäteen lämmittänyt veden kaasulla. Suihkuhan toimi ihan mahtavasti ja lämmintä vettä riitti kaikille. Autossa kaikki toimii käytännössä kaasulla, veden lämmitys, ruoanlaitto ja ilmalämpöpumppu katolla, toteaa Sabina

Illaksi päädyttiin Raumalla venesataman parkkipaikalle. Reissun toiseksi viimeisen illan kunniaksi lapset saivat toivoa ruokaa.

- Niinpä me söimme makkarakeittoa, nauraa Henri.

Kolmastoista päivä: Lauantai

Matkan viimeiseksi autolounaaksi tehtiin kanakastiketta. Sitä nautittiin Uudenkaupungin edustalla upeissa maisemissa.

LähiTapiola LokalTapiola

- Vähän tuli haikeakin mieli, kun reissu alkoi olla lopuillaan. Aurinkoisessa säässä tuntui, että matkantekoa olisi voinut vaikka jatkaakin. Tämäkin kolkka Suomea kun on täynnä kauniita paikkoja, kertoo Henri.

Auto parkkeerattiin Ruskoon Sabinan siskon perheen omakotitalon pihalle. Siellä tyttöjä odottivat samanikäiset serkut.

- Pakkasimme koko porukan autoon ja lähdimme kohti Turkua ja JukuPark-vesipuistoa. Siellä riitti vauhtia ja tekemistä koko iltapäiväksi, kertoo Sabina.

Vaikka matkaa tehtiin paljolti lasten ehdoilla, pitivät Sabina ja Henri myös omaa rentoutumistaan tärkeänä.

- Lasten viihtyminen tarkoittaa myös meidän viihtymistämme. Aikuismatkalla olisimme varmaan ajaneet pidempiä matkoja ja olleet paikoissa pidempään. Mutta kyllä tytötkin joutuivat sopeutumaan. Minä aina välillä innostuin valokuvaamaan niin pitkäksi toviksi, että tyttöjä jo alkoi kyllästyttää, nauraa Henri.

Illalla päästiin Sabinan äidin loihtimien herkkujen äärelle.

- Naapurissa oli juhlat. Siellä esiintyvä bändi loi viimeisen matkailtaamme hienon äänimaiseman. Sabinan sisko miehineen meni juhlaan ja me nautiskelimme lämpimästä kesäillasta lasten kanssa, kertoo Henri.

Neljästoista päivä: Sunnuntai

Puoli yhdentoista aikaan illalla palattiin kotipihaan Espooseen. Takana oli päivä, johon kuului hyvää ruokaa, sukulaisia, uimista Ruissalossa ja totta kai myös viimeinen harmaavesisäiliön tyhjennys.

- Olo oli väsynyt mutta onnellinen.

Viidestoista päivä: Maanantai

Paluu arkeen sujui tottuneesti, vaikka matkan jälkeinen väsymys tuntuikin. Mutta onneksi heti aamusta ei ollut kiire mihinkään.

- Kun viimein jaksoimme terästäytyä, aloimme siivota. Kolmisen tuntia siinä meni. Ensin auto tyhjennettiin ja sitten siivottiin perinpohjaisesti. Hinkkasin kaikki paikat ihan vimmalla ja pieniä koloja tuntui riittävän, kertoo Sabina.

Kun auto palautettiin Rinta-Joupin autoliikkeeseen Espooseen illansuussa, Sabina ja Henri saattoivat huoahtaa helpotuksesta. Automyyjä Tuukka Hollménin kanssa käytiin läpi, että kaikki asiat olivat kunnossa.

- Ja kunnossahan kaikki asiat autossa olivat, toteaa Henri.

Sabina ja Henri aikovat tehdä matkasta vielä yhteenvedon

- Totta kai haluamme auttaa muita kokemuksillamme. Toivottavasti niistä tulee olemaan hyötyä. Neuvot syntyvät kyllä, kunhan tässä muutama päivä sulatellaan kokemuksia, sanoo Henri.

Lue lisää kotivakuutuksestamme

Kun turvanasi on kotivakuutus, et ole tyhjän päällä, vaikka sattuisi tulipalo, varkaus tai vesivahinko.