Ajaminen sujuu yhteistyöllä ja Suomen kesä on välillä viileä - karavaanareiden kaksi ensimmäistä päivää

11.7.2019 - Turvallisuus

LähiTapiola LokalTapiola

Sabina ja Henri sekä perheen kaksi tytärtä Lise ja Felicia ovat parhaillaan tien päällä testaamassa, kuinka lapsiperheeltä sujuu kahden viikon loma asuntoautolla kotimaata kierrellen. He kertovat tuoreeltaan tunnelmistaan matkan varrelta. Miten sujuivat lähtö ja kaksi ensimmäistä matkapäivää?

Lue juttusarjan ensimmäinen osa täältä.

Päivä 1: Maanantai

Kun Espoosta matkaan lähtenyt perhe pääsi iltapäivällä kahden aikaan Lahden moottoritielle, alkoi koko porukalle ensimmäinen kerran tulla tunne, että nyt ollaan kesälomalla. Suunnitelmissa oli ollut startata auto jo aamupalan jälkeen. Toisin kuitenkin kävi ja lähtö oli yhtä tohinaa.

- Aikaa meni kaikenlaiseen säätöön, kun esimerkiksi uudenuutukainen läskipyöräni ei meinannut millään mahtua auton perässä olevaan pyörätelineeseen. Muutenkin tuntui, että joka kerta kun luulimme kaiken pakatuksi, jotakin pitikin vielä hakea. Työkaluja, rullaluistimet, kävelysauvat ja kaikenlaista muuta. Ja sitten piti vielä kertaalleen tarkistaa, että vessa- ja bensatankki olivat varmasti täynnä, Henri kertoo.

Ensimmäinen matkapäivä osoittautui erilaiseksi kuin Sabina ja Henri olivat etukäteen kuvitelleet. Päivä kului autoon tutustuessa ja ajamiseen totutellessa.

- Ison auton ajaminen oli aluksi hieman stressaavaa, kun auto heilahti pienissäkin kuopissa ja heijasi puolelta toiselle. Mutta kun varmuutta tuli, ajo alkoi sujua mukavasti. Mietin, että mikä oikein kolisee ja kilisee, mutta metalliset aterimethan ne vain pitivät ääntä, naurahtaa Henri, joka on matkan kuski.

LähiTapiola LokalTapiola

Kun matkaa oli tehty tunnin verran, Sabina siirtyi istumaan etupenkille Henrin viereen. Olo alkoi tuntua melkein lokoisalta, kun autossa soi Abba ja tytöt pelasivat yhdessä autobingoa.

- Ajaminen sujuu yhteistyöllä. Kun auto on iso, esimerkiksi kaistan vaihtaminen vaatii selvästi toisenkin silmät. Oli hassua huomata, miten paljon enemmän korkeasta ohjaamosta näkee. Järkytyin, kun tajusin, miten kuskit räpläävät kännyköitään kovassakin vauhdissa. Huomasimme myös, että muut autot ajoivat ihmeellisen lähellä ja monet eivät välitä lainkaan turvaväleistä, Sabina sanoo.

Matkan ensimmäinen pysähdys oli Lahdessa, jossa tankattiin ABC:llä ja tytöt päästivät vapaaksi Espoossa autoon kotiutuneen etanan. Matkasuunnitelman mukaan Lahdesta tunnin matkan päässä oleva Vääksyn kanavan kuului loman ehdottomiin must-kohteisiin.

LähiTapiola LokalTapiola

- Kun sinne pääsimme, alkoi kaikilla olla vähän känkkäränkkä, koska nälkä oli kova. Parkkipaikalla sitten söimme valmislihapullia ja autossa keittämiäni perunoita. Sää oli tuulinen ja kylmä, joten ulos ei ollut kiirettä. Niinpä sitten löhöilimme auton takaosaston sängyllä ja söimme karkkia.

Mutta Vääksy oli nähtävä. Päälle puettiin tamineita ihan talviseen malliin.

- Olihan se Vesijärven puoleinen kärki ihan hieno paikka, mutta nyt eivät rahkeet riittäneet kuin muutaman tunnin tutustumiseen. Jos olisi ollut hieno kesäinen ilta, olisimme varmasti jääneet paistamaan makkaraa, Henri pohtii.

Päivä 2: Tiistai

Ensimmäiseksi aamulla heräsi Henri.

- Tytöt nukahtivat illalla heti, mutta minulla ei meinannut tulla uni, kun maantie vilisi silmissä. Mutta ihan virkeänä kyllä kello seitsemältä heräsin.

Mikkeliin asti ei illalla ehditty, joten hyvä yöpymispaikka löytyi huoltoaseman pihalta Vihantasalmen sillalla Mäntyharjulla.

- Ihan omissa oloissamme saimme olla, kun muita autoja ei paikalla ollut. Aamupalan jälkeen suuntasimme kohti Mikkeliä, Sabina kertoo.

Sabina ja Henri ovat päättäneet suhtautua matkaan sillä meiningillä, että liiallinen suunnitelmallisuus aiheuttaa vain stressiä. Suunnitelmia pitää olla, mutta jos ne eivät toteudu, maailma ei siihen kadu.

- Kyllä minua silti harmitti, kun emme sateen vuoksi päässeet katsomaan Astuvansalmen kalliomaalauksia Yöveden rannalle. Olin sitä kovasti odottanut. Olisi ollut liian vaarallista lähteä sinne tyttöjen kanssa liukastelemaan poluille, Sabina sanoo.

Sen sijaan auton nokka käännettiin kohti Puumalaa.

- Ajoimme pikkuteitä ja näkymät olivat uskomattoman hienoja. Ajaminenkin alkoi sujua siihen malliin, että kuskikin pääsi niistä nauttimaan. Säädin myös penkin parempaan asentoon, joten selkäkään ei vihoitellut ensimmäisen päivän malliin, Henri kertoo.

Mustikoita ja kulttuurihistoriaa

Lise, Felicia ja Sabina pelasivat pelejä ja kuuntelivat musiikkia. Kun tunnelma alkoi käydä levottomaksi, oli aika syödä jauhelihaspagettia lounaaksi. Puumalassa pysähdyttiin korkean Puumalan siltatornin näköalakahvilassa. Paikka oli tuttu Henrille, joka oli poikennut siellä viime vuonna veljensä kanssa.

- Silloin oli upea keli ja aurinko porotti täysillä. Ihmisiä oli liikkeellä massoittain. Nyt Puumalan keskustassa pystyi laskemaan ihmiset kahden käden sormilla.

LähiTapiola LokalTapiola

Matka jatkui Joensuun tietä pitkin kohti Savonlinnaa. Maisemissa ei taaskaan ollut valittamista. Puoli seitsemän aikaan auto ja asukkaat kotiutuivat Punkaharjun ja Savonlinnan väliselle harjanteelle. Asuntoautoja oli liikkeellä paljon ja kaikki muut paikat oli jo varattu.

- Kiersimme Topeliuksen luontopolun, jonka Metsähallitus on viime vuonna kunnostanut Zacharias Topeliuksen syntymän 200-vuotisjuhlan kunniaksi. Polku oli ihana, ja tytöt innostuivat, kun löysivät mustikoita.

Kun lämpötila oli vain 13 astetta ja kahdeksan jälkeen alkoi sataa, tuntui auto parhaalta paikalta viettää iltaa. Mikkelistä ostetut Polka-mansikat maistuivat kesän parhailta ja olo oli kaikin puolin mukava.

- Ensimmäisen päivän ylimääräinen säätäminen ja jännitys otti voimille, mutta nyt fiilis on lokoisa. Työnjako alkaa olla selvä eli toinen tekee ruoka ja toinen tiskaa. Ja välillä toinen tekee ja toinen neuvoo, Henri nauraa.

Kun tytöt olivat nukahtaneet, Sabina ja Henri ihailivat auton ikkunasta avautuvaa kaunista maisemaa.

- No, jotta ei liian idylliseltä kuulostaisi, niin Sabina myös paranteli päässään olevaa kuhmua, kun tyttöjä nukuttaessa löi päänsä yläsänkyyn.

LähiTapiola LokalTapiola

Lue juttusarjan kolmas osa täältä ja neljäs osa täältä.

S-ryhmän Bonusta vakuutusmaksuista jopa 5 %

Säästät selvää rahaa, kun keskität vakuutusasiointisi LähiTapiolaan. Voit saada rahaa takaisin S-ryhmän Bonuksena, parhaimmillaan jopa 5 % vakuutusmaksuista!