Tulorekisteri tulee 1.1.2019 – huomioi ainakin nämä asiat

21.12.2018 - Talous

LähiTapiola LokalTapiola

Tulorekisteri on sähköinen tietokanta ansio-, eläke- ja etuustiedolle. Laki tulotietojärjestelmästä tuli voimaan 16.1.2018, ja rekisteri otetaan käyttöön vaiheittain vuoden 2019 alusta. Työnantajien on jatkossa ilmoitettava maksetut palkat Verohallinnon ylläpitämään tulorekisteriin 1.1.2019 alkaen viiden päivän kuluessa palkkapäivästä.

Tulorekisteri ei luo kansalaisille tai viranomaisille uusia tiedonsaantioikeuksia vaan käyttäjä saa vain ne tiedot, joihin on nykyisinkin oikeutettu. Sen sijaan työnantajille on tulossa uusia velvoitteita. LähiTapiolan kehityspäällikkö Matti Alanko kehottaa työnantajaa valmistautumaan tulorekisterin tuloon huolella.

Huomioi ainakin nämä asiat

  • Työnantajien on ilmoitettava tulorekisteriin kaikki palkat riippumatta palkan määrästä tai palkansaajan iästä. Palkkatietojen lisäksi työnantajien täytyy ilmoittaa tulorekisteriin päivärahat, ateriakorvaukset, kilometrikorvaukset sekä veronalaiset kustannusten korvaukset. Myös luontoisedut (kuten puhelin- ja autoetu) on ilmoitettava tulorekisteriin. Lisäksi työnantajan on annettava erillisilmoitus työnantajan sairausvakuutusmaksuista.
  • Työnantajan on tärkeintä muistaa tehdä tulorekisteriin ilmoitus viiden päivän sisällä palkanmaksusta. Ilmoitus on tehtävä jokaisen palkanmaksun jälkeen.

Työtapaturmavakuutuksen osalta huomio myös nämä asiat

  • Työnantajan on syytä viimeistään nyt merkitä omiin järjestelmiinsä/tietoihinsa jokaiselle työntekijälle:
    • ammattiluokkatieto, eli mitä työtä työntekijä tekee. Ammattiluokka on pakollinen tieto silloin, kun työntekijä kuuluu työtapaturmavakuutuksen piiriin. Ammattiluokan voi tarkistaa täältä.
    • Jos työnantajalla on useita työtapaturmavakuutuksia, palkansaajan kohdalle on merkittävä ammattiluokan lisäksi vakuutusnumero, eli mihin vakuutukseen työntekijä kuuluu. Tämän avulla palkat kohdistetaan oikeaan vakuutukseen.
    • Suosittelemme, että työnantaja ilmoittaa ensi vuoden alusta lähtien palkkatietojen yhteydessä myös vapaaehtoiset tiedot (kuten esimerkiksi tarkemmat palkanosat sekä ansaintakauden). Vapaaehtoisia tietoja tarvitaan työtapaturmavakuutuksen etuuspäätöksiin ja korvauskäsittelyyn. Manuaaliset selvitystyöt vähenevät, mikäli nämä tiedot annetaan palkanmaksun yhteydessä.

Lue lisää tulorekisteristä täältä.