”Moni elää nyt velaksi oman jaksamisen suhteen” – katso asiantuntijan kahdeksan vinkkiä parempaan palautumiseen

21.11.2018 - Terveys

Vuoden lähestyessä loppuaan monien jaksaminen on koetuksella. Työkiireiden kasvu, vähäisempi liikunta, epäsäännölliset elämäntavat ja pikkujoulukausi luovat helposti kierteen, jossa ei palauduta riittävästi. Kokosimme kahdeksan vinkkiä parempaan palautumiseen.

– Mittausaineistomme perusteella yli puolet työikäisistä suomalaisista elää juuri nyt velaksi oman jaksamisen ja palautumisen suhteen. Syitä tähän on monia. Monilla työpaikoilla eletään vuoden kiireisintä aikaa, joka lisää kuormitusta ja stressiä. Myös liikunnan määrä vähenee selvästi pimeän vuoden ajan koittaessa. Lisäksi meneillään oleva pikkujoulukausi ja alkoholin käyttö sotkevat vuorokausirytmiä, kertoo asiantuntija Jaakko Kotisaari hyvinvoinnin ja urheilun analyyseihin erikoistuneesta Firstbeatista.

Firstbeatin tekemästä yli 250 000 hyvinvointimittauksesta kertynyt data vahvistaa viestin, että suomalaiset eivät palaudu riittävästi erityisesti marras-joulukuussa. Stressin määrä kasvaa joulua kohti, kunnes joulun välipäivät tuovat tärkeän hengähdystauon kiireisen syksyn päätteeksi. Firstbeatin tietokannan tulosten mukaan jouluaatto ei vielä tuo helpotusta, vaan se on jopa vuoden stressaavin päivä.

Edes lisääntyvä uni ei auta marras-joulukuun stressikierteessä

– Vaikka unen määrä lisääntyykin suomalaisilla hiukan pimeään vuoden aikaan, ei se riitä palauttamaan marras-joulukuussa lisääntyneestä stressistä ja muusta kuormituksesta. Pitkittyessään stressi ja korkea vireystaso johtavat tilanteeseen, jossa palautumista ei tapahdu kunnolla edes unessa, Kotisaari sanoo.

Palautuminen tarkoittaa vireystason laskua esimerkiksi unen tai rentoutumisen aikana. Keho tarvitsee säännöllistä palautumista ylläpitämään terveyttä ja suorituskykyä sekä palauttamaan voimavaroja. Unen, levon ja rentoutumisen lisäksi hyvä fyysinen kunto ja terveellinen ravitsemus, tukevat palautumista. Myös hyvät ihmissuhteet, mukavat harrastukset, huumori ja myönteinen elämänasenne toimivat vastapainona stressille.

– Stressi itsessään ei aina ole haitallista, mutta jos stressi on pitkäaikaista, siitä muodostuu merkittävä terveysriski. Haluamme, että asiakkaamme ovat hyvinvoivia ja pystyvät elämään terveenä ja toimintakykyisenä mahdollisimman pitkään. Siksi tarjoamme asiakkaillemme välineitä hyvinvoinnin eri osa-alueilla ja tuemme heitä elämäntapamuutoksissa. Jo pienillä muutoksilla voi vaikuttaa omaan hyvinvointiin ja toimintakyvyn säilymiseen, kommentoi asiantuntija Jenna Keto LähiTapiola Henkivakuutusyhtiöstä.

LähiTapiolan Älyhenkivakuutus yhdistää ennaltaehkäisevät hyvinvointipalvelut ja taloudellisen turvan henkivakuutuksen, työkyvyttömyysturvan tai vakavan sairauden turvan muodossa. Kun asiakas ottaa Älyhenkivakuutuksen, hän saa käyttöönsä seurantatyökaluja, valmennusohjelmia ja tukea stressinhallintaan, liikuntaan, lepoon ja ravintoon liittyen. Älyhenkivakuutuksen vuoden loppuun mennessä ottaneet asiakkaat saavat käyttöönsä Firstbeat Hyvinvointianalyysin. Etu sisältää kolmen vuorokauden sykevälimittauksen, hyvinvointianalyysin ja ryhmäpalautteen asiantuntijalta. Analyysi kuvaa palautumisen riittävyyttä ja auttaa tunnistamaan stressaavat tekijät työssä ja vapaa-ajalla.

Palaudu paremmin - näillä vinkeillä parannat omaa jaksamistasi

1. Parempaan uneen auttavat säännölliset rutiinit
Riittävä yöuni on keskeinen osa palautumista. Uni on seurausta päivän aikana tehdyistä valinnoista. Erityisesti nukkumaan menoa edeltävät tapahtumat vaikuttavat tähän. Esimerkiksi sähköpostien katselu illalla tai muu ruutuaika voivat aiheuttaa stressiä. Myös alkoholi ja raskas liikunta vaikuttavat uneen. Säännöllinen unirytmi, lukeminen tai rentoutusharjoitukset auttavat rauhoittumisessa.

2. Liikunnasta parhaat terveyshyödyt monipuolisuudella
Liikkumalla säännöllisesti palaudut paremmin ja stressinsietokykysi kasvaa. Liikunta edistää terveyttä ja pidentää elinikää, tukee henkistä hyvinvointia sekä parantaa aivojesi suorituskykyä. Tärkeintä on löytää oma laji, joka voi olla mitä vain raskaista pihatöistä juoksemiseen. Suurimmat terveyshyödyt saat kehittämällä voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta eli liikkumalla monipuolisesti ja säännöllisesti.

3. Palaudu päivän aikana – tee mukavia asioita
Lyhyetkin rentouttavat hetket päivän aikana laskevat liian korkeaa vireystasoa ja parantavat työtehoa. Rentoutumalla parannat omaa mielialaasi. Opettele tunnistamaan itsellesi sopivat rentoutumiskeinot päivän eri hetkiin. Monet arkiset asiat, kuten yhdessäolo, huumori, luonnossa liikkuminen, kiireetön ruoanlaitto ja käsityöt auttavat rentoutumaan.

4. Syö säännöllisesti ja monipuolisesti
Jotta saat käyttöösi kehosi ja aivojesi täyden potentiaalin, syö vähintään neljän tunnin välein.
Epäsäännöllinen ateriarytmi johtaa veren¬sokeritasapainon heilahteluun ja nostaa stressihormonitasoja. Verensokerin heilahtelu voi johtaa ärtyisyyteen, väsymykseen ja keskittymisvaikeuksiin sekä lisätä ylimääräistä napostelun tarvetta. Lue lisää terveellisestä ruokavaliosta.

5. Kuuntele itseäsi – rytmitä työjaksoja
Kiire vaati vastapainokseen lepoa. Yritä jakaa arkeasi ja rytmittää töitä siten, että mukana on myös pidempiä kevyempiä jaksoja. Keho kertoo pitkään jatkuneessa stressistä ja ”ylikierroksista” erilaisin varoitusmerkein. Lopulta keho laittaa ”pelin poikki”. Uupumuksesta palautuminen vie pitkään ja vaatii perustavanlaatuisia muutoksia omassa arjessa.

6. Päihteet heikentävät palautumista
Alkoholi ja muut päihteet vaikuttavat heikentävästi palautumiseen, vaikka voivatkin hetkellisesti rentouttaa. Jo yksi alkoholiannos juuri ennen nukkumista vaikuttaa unen laatuun.

7. Tee asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä
Mitkä asiat ovat sinulle oikeasti tärkeitä ja teetkö niitä arjessasi? Arjen keskellä voi olla vaikea keskittyä ja varata riittävästi aikaa itselle tärkeille asioille. Itselle tärkeiden asioiden listaaminen voi auttaa priorisoimaan omaa ajankäyttöä ja auttaa luopumaan joistakin asioista.

8. Ole itsellesi armollinen
Elämässä tilanteet vaihtuvat ja mukaan mahtuu erilaisia ajanjaksoja. Aina ei tarvitse kehittyä ja parantaa. Joskus ”ihan hyvä” on riittävän hyvä.

Vinkit kokosi Firstbeatin Jaakko Kotisaari.

Tärkeimpien vuoksi saattaa unohtua yksi: Sinä itse.

Tarjoamme vuoden loppuun mennessä Älyhenkivakuutuksen ostaneille maksuttoman Firstbeat-mittauksen.

Lue lisää