Etälääkäripalvelu jopa puolittaa hoitokustannukset – ”alustavat tulokset yllättivät”

12.10.2018 - Terveys

LähiTapiolan tammikuussa avaama TerveysHelppi-etälääkäripalvelu tehostaa hoitoketjuja merkittävästi ja nopeuttaa hoitoon pääsyä, selviää kahdeksan ensimmäisen toimintakuukauden tuloksista. Tulosten perusteella etälääkäripalveluiden yleistyminen terveydenhuollossa voisi tuoda vuosittain useiden kymmenien miljoonien eurojen säästöt yhteiskunnalle.

LähiTapiolan asiakkaiden käyttöön tammikuussa avatun TerveysHelppi-etälääkäripalvelun vaikuttavuutta mittaavat ensimmäiset tulokset ovat valmistuneet. Etälääkärin vastuulla olleiden asiakkaiden hoitoketjujen merkittävä tehostuminen jopa puolitti hoitoketjun kokonaiskustannukset verrattuna perinteiseen vakuutusasiakkaan lääkärillä asiointiin. Tulokset perustuvat LähiTapiolan dataan yli 100,000 vahingon hoitoketjuista.

- Hoitoketjujen tehostuminen ja siitä syntyvien säästöjen suuruus olivat meille yllätys, vaikka osasimme tämän suuntaisia tuloksia odottaakin. Taloudelliset säästöt etälääkärin vastuulla olleissa hoitoketjuissa näyttävät syntyvän pääasiassa niiden tiivistymisen ja nopean hoitoon pääsyn kautta. Keskimäärin laboratorio- ja kuvantamistutkimuksia tehtiin myös jonkin verran vähemmän kuin perinteisessä mallissa. Hoitotulokset ovat olleet kaikissa eri kanavissa lääketieteellisesti vastaavia ja potilaat poikkeuksellisen tyytyväisiä saamansa palveluun, sanoo LähiTapiolan terveysjohtaja Jani Tikkanen.

Etälääkäripalvelu on vakuutusasiakkaille tarjottava palvelu, jonka avulla asiakkaat voivat halutessaan saada nopeasti yhteyden sairaanhoitajiin ja lääkäreihin joko chatin tai puhelun välityksellä.

Suhteellisesti eniten palvelua on käytetty alueilla, joissa on pitkät välimatkat lääkärille tai hoitoon pääsy on pitkien jonojen vuoksi hidasta.

- Etälääkäripalvelu tasaa maantieteellisiä eroja suomalaisessa terveydenhuollossa ja nopeuttaa hoitoon pääsyä asuinpaikasta riippumatta, Tikkanen toteaa.

Yhteiskunnalle merkittävä mahdollisuus säästöihin

Tarkasteltaessa yksittäisiä diagnooseja voidaan arvioida säästöpotentiaalia yhteiskunnalle. Esimerkiksi ei-spesifin alaselkäkivun diagnooseilla etälääkäripalvelun vastuulla olleissa hoitoketjuissa syntyi 46 prosentin euromääräinen säästö verrattuna perinteiseen vakuutusasiakkaan asiointiin terveydenhuollossa. Yleisissä ihottumissa ero oli vastaavasti yli 54 prosenttia.

- Etälääkärin hoidossa korostuu potilaan haastattelu ja hoitosuunnitelma tulee tehdä tarkkaan. Vaikuttaisi siltä, että esimerkiksi komplisoitumattomissa alaselkäkivuissa etupainotteisella ja potilaslähtöisellä toimintamallilla potilaan vaiva on saatu ripeästi oikealle polulle ja vältetty kiputilan kroonistuminen. Näissä vaivoissa potilaan varhainen aktivointi ja riittävä oirelääkitys on tärkeää, Tikkanen kertoo.

Alaselkäkivut ovat yleinen perusterveydenhuollon lääkärikäynnin syy. Suomessa avoterveydenhuollossa tehtiin vastaavalla diagnoosilla lähes 170 00 lääkärikäyntiä vuonna 2017. Alaselkäkipuun liittyvien hoitoketjujen tiivistäminen etälääkäripalvelun avulla voisi säästää vuosittain yli 10 miljoonaa euroa yhteiskunnan varoja.

- Keskikokoiselle kaupungille epäspesifin alaselkäkivun hoitaminen kevyemmissä väylissä silloin kuin mahdollista ja asianmukaista voisi tuoda keskimääräisellä hoitoketjukululla jopa 90 000 euron vuosittaiset säästöt. Tällä summalla saisi esimerkiksi perustettua uuden lääkärin viran eli kyse on merkittävästä säästöpotentiaalista. Julkisen terveydenhuollon kustannusten kasvua voidaan tulevaisuudessa hillitä muun muassa tämän tyyppisellä etäpalvelulla, jossa neuvonnan lisäksi myös pystytään hoitamaan ja seuraamaan koko hoitoketjua.

Vastaavan suuntaisiin tuloksiin päästiin myös monissa muissa yleisissä sairauksissa. Tikkasen mukaan ihottumissa, komplisoitumattomissa virtsatieinfektioissa ja esimerkiksi hyväkuntoisten potilaiden ylähengitystieoireiluissa etäkanavan mahdollisuuden tarjoamisen hyödyt vaikuttavat kiistattomilta. Myös lievissä tapaturmissa saavutettiin lähes kolmanneksen säästö, vaikka näissä tapauksissa etälääketiede tarkoitti pääasiassa asiakkaan ohjausta ja paranemisen seurantaa.

Tavoitteena on ennaltaehkäisyn lisääminen

– TerveysHelpin käyttö on omaksuttu hyvin asiakkaidemme keskuudessa eri puolilla Suomea. Palvelun vaikuttavuus ja korkea asiakastyytyväisyys kannustavat jatkamaan palvelun kehittämistä asiakkaidemme kanssa ja laajentamaan sen tarjontaa asiakkaillemme. Tavoitteenamme on yhdessä asiakkaidemme kanssa kokeillen tuoda konkreettisia ja näyttöön perustuvia keinoja tukea ihmisiä elämäntapamuutoksissa. Elämänturvayhtiönä emme enää vain korvaa sairauksien ja tapaturmien hoitoa, vaan panostamme ennaltaehkäisyyn ja terveyden ylläpitämiseen, Tikkanen kertoo.

LähiTapiolan henkilövakuutusasiakkailleen tarjoamassa TerveysHelppi-palvelussa Mehiläisen sairaanhoitajat ja lääkärit palvelevat asiakkaita etänä päivittäin aamusta iltaan chatin ja puhelimen välityksellä. TerveysHelppi-palvelun uusittu mobiilisovellus löytyy iOS-sovelluskaupasta ja Androidille Google Play -sovelluskaupasta.

TerveysHelppi apunasi joka päivä

TerveysHelpistä saat nopeasti ja helposti vastauksia terveyshuoliisi.
Etälääkäripalvelut ovat aina ulottuvillasi, kun terveydenhuollon ammattilaiset
ovat chatin tai puhelinsoiton päässä.

Lue lisää