Autokuume iskee kesän kynnyksellä – katso vinkit harrasteauton ostoon

16.5.2018 - Turvallisuus

Ilmojen lämmetessä kaduille ilmestyvät jälleen komeat klassikkoautot. Autoharrastuksessa yhdistyvät nuoruuden unelmat ja vahva nostalgia. Lue, miten harrastuksessa pääsee alkuun ja mitä mokia kannattaa välttää.

- Autoharrastukseen kuuluu melkein aina oman nuoruuden unelma-autojen metsästys. Nyt pinnalla ovat mm. avo- ja urheiluautot reilun 30 vuoden takaa. Silloin urheiluautot olivat Suomessa erittäin kalliita, mutta moni on nuoruudessaan ihaillut esimerkiksi 80-luvun Porscheja ja avo-Mersuja, kertoo LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen.

Niemisen mukaan harrasteautoista löytyy monenlaisia tyylisuuntia autojen valmistusmaan ja aikakauden mukaan. Suomalaisilta autoharrastajilta löytyy kaikenikäisiä autoja aina 20-luvun kanttiautoista uudempiin tuning-autoihin. Nieminen tietää, mistä puhuu. Hän on ehtinyt tehdä töitä autojen vakuuttamisen parissa jo kaksi vuosikymmentä ja harrastaa myös vapaa-aikanaan intohimoisesti autoja.

- Suomessa on ollut jostain syystä aina suhteessa paljon amerikkalaisten autojen harrastajia. Heitä kiinnostavat 70-luvulla ja sitä ennen valmistetut autot. 80-luvulta alkaen amerikkalaisten autojen omaleimaisuus alkoi kadota. Omat vankat kannattajakuntansa ovat myös esimerkiksi Mersuilla ja muilla saksalaisilla autoilla sekä vanhemmilla italiaisilla autoilla, jotka ovat upean muotoilunsa vuoksi erityisen lähellä omaa sydäntäni, Nieminen sanoo.

Museorekisterissä olevien autojen määrä kasvaa

Moni harrastaja vaalii autoaan alkuperäisessä asussa, jossa se on tehtaalta lähtenyt. Museorekisteriin onkin viime vuosina kirjattu erityisesti 70- ja 80-lukujen urheiluautoja, joista yliedustettuina ovat Mercedes-Benzit. Vuonna 1987 valmistettu auto on uusin, jonka voi tänä vuonna saada museorekisteriin.

- Autoharrastukseen kuuluu melkein aina autojen kunnostaminen ja siihen Suomen pitkä talvi sopii hyvin. Käsillä tekeminen on terapeuttista. Siinä voi uppoutua autotalliin ja nähdä selkeästi oman työn jäljet. Itselleni harrastuksen suola on sosiaalisuus. Tulee tavattua ihmisiä jopa eri puolilta Eurooppaa autotapahtumissa, mutta aina on yhteinen puheenaihe, Nieminen kertoo.

- Vastakohtana museorekisterissä oleville autoille on autojen rakentelu. Nuorille harrastajille tyypillinen tyylisuunta ovat tuning-autot, joihin tehdään erikoismaalauksia ja rakennetaan ulkoasua ja sisustaa kokonaan uudelleen. Lisäksi ne tietysti varustellaan kalliilla stereoilla. Amerikkalaisten autoilijoiden joukossa on custom- ja hot rod -autojen harrastajia, jotka saattavat tehdä auton ulkoasuun hyvin radikaaleja muutoksia oman maun mukaan. Ei ole oikeaa ja väärää tapaa nauttia harrastuksesta, Nieminen sanoo.


Näin ostat harrasteauton

Myös autoharrastuksen mullisti internet. Käytettyjä autoja ja varaosia on nyt tarjolla kaikkialta maailmasta. Nyt Suomeen ostetaan harrasteautoja Euroopan lisäksi Japanista ja Amerikasta.

- Tärkeintä vanhemman auton ostamisessa on auton kunnon arviointi ja se pystyykö sitä tekemään luotettavasti. Kannattaa aina maksaa hiukan siitä, että saisi puolueettoman asiantuntijan raportin auton kunnosta, Nieminen vinkkaa.

- Omatkin oppirahat on tullut maksettua. Aina kyse on ollut siitä, että ei ole malttanut tehdä tarkkaa kuntotutkimusta autolle. Nostalgikoilla on aina riski ihastua autoon, jolloin sokeutuu vioille ja korjaamistarpeille. Sitten ihmetellään, mitäs sitä tulikaan ostettua, Nieminen naurahtaa.

Euroopasta löytyy tahoja, jotka teettävät kuntotutkimuksia. Lisäksi eri automerkkien harrastekerhoista voi kysyä kontakteja ja apua, jos ei ole mahdollista itse mennä paikan päälle tutustumaan ostettavaan autoon.

- Kaikkein kalleinta kunnostettavaksi on auton kori, jos ei osaa sitä itse tehdä. Esimerkiksi ruostekorjaukset voivat olla hyvinkin kalliita tehtäväksi. Toisaalta jos ostaja on itse käsityötaitoinen, niin voi ostaa huonokuntoisen auton halvalla omaksi kunnostusprojektiksi, Nieminen kertoo.

Niemisen mukaan harrastuksen alkuun voi päästä muutaman tuhannen euron investoinnilla. Toisaalta ylärajaa autojen hinnoille ei ole. Esimerkiksi vanhempien italialaisten urheiluautojen hinnat ovat nousseet pilviin autoharrastajien ja sijoittajien kasvavan kiinnostuksen myötä.

- Esimerkiksi 70-luvun kuplavolkkari on nätti ja persoonallinen auto, jonka voi saada kunnossa olevana muutamalla tuhannella eurolla.

LähiTapiola on museoautojen johtava vakuuttaja. Tutustu vakuutukseemme.

Teksti: Kyösti Knuuttila