Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKumppanuudet ja lahjoituksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
Yhtiöt tiedottavatAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
LähiTapiola LappiTurvallisuus1.11.2023Lappilaiset keskimääräistä huolestuneempia nuorten liikenneturvallisuudestaLähes neljä viidestä lappilaisesta on huolissaan kotiseutunsa nuorten liikenneturvallisuudesta, käy ilmi LähiTapiolan kyselystä. Yölliset ajelut, kuskin kokemattomuus, turhien riskien ottaminen ja riskialttiit ajoneuvot heikentävät nuorten liikenneturvallisuutta.
Liikenneonnettomuuteen voi joutua meistä kuka tahansa, mutta tilastojen valossa riskeissä on eroja ikäryhmittäin. Tilastokeskuksen vuoden 2022 tilaston mukaan tieliikenteessä loukkaantuneista noin joka kolmas oli 15–24-vuotias.Nuorten liikenneturvallisuudesta kantavat huolta myös lappilaiset. LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyn* mukaan 76 prosenttia lappilaisista on hyvin tai jonkin verran huolissaan nuorten liikenneturvallisuudesta, kun vastaava luku koko maan osalta on selvästi vähemmän, yhteensä 69 %.Liikenneturvan mukaan suurin riski vakavaan liikenneonnettomuuteen on nuorilla miehillä kesäviikonloppuisin. Lapissa haasteita tuovat myös talviolosuhteet ja pitkään kestävä pimeä kaamosaika. Syksyn ja talven pimeys ja sateet heikentävät näkyvyyttä, ja syksyllä ennen kuin lämpömittari asettuu pysyvästi pakkaselle, on teiden pinnat usein mustalla jäällä.-Nuorten riskitekijöihin lukeutuu perinteisesti kokemattomuus olosuhteista, turha riskinotto, riskialttiit ajoneuvot ja humalassa ajo, mutta myös viikonloppujen yölliset ajelut huonosti nukkuneena ovat isossa roolissa. Pitkään valvominen vastaa helposti humalatilaa ja huonontaa kuljettajan havainnointi- ja reaktiokykyä, LähiTapiola Lapin vahinkotarkastaja Kalle Kiuru kertoo.Riskialttiit ajoneuvot ja nuori ikä altistavina tekijöinäLiikenteessä näkee nykyään paljon nuorilla kuljettajilla mönkijöitä, jotka sitten vaihtuvat autoihin, kun ikä riittää. Myös erittäin riskialttiit sähköpotkulaudat ja muut sähköiset liikkumisvälineet, kuten tasapainolaudat ovat nuorten keskuudessa suosittuja.-Moni nuori on valinnut ajokikseen traktorimönkijän, koska usein sitä voi ajaa jo 15-vuotiaana traktori- tai mopoauton kortilla. Hytillinen mönkijä voi olla turvallisempi ajoneuvo, kuin esimerkiksi mopo tai mopoauto, mutta huomioitavaa kuitenkin on, etteivät ajo-ominaisuudet ja turvavarusteet ole vielä esimerkiksi auton veroisia. Liian suuri tilannenopeus ja äkkikäännökset voivat kaataa mönkijän helpostikin, Kiuru kertoo.Lapin pitkät välimatkat ajavat nuoret rattiin jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Vuonna 2018 tulleen ajokorttilain uudistuksen myötä 17-vuotiaille henkilöauton ajokortin saamista varten myönnettävät ikäpoikkeusluvat lähtivät kasvuun.Traficomin tilastojen mukaan haettujen poikkeuslupien määrä on noussut joka vuosi tasaiseen tahtiin ja trendi näyttää jatkuvan myös vuonna 2023. Haettuja poikkeuslupia on syyskuuhun 2023 mennessä ollut yhtä paljon, mitä vuoden 2022 aikana yhteensä.-Lapin alueella välimatkat ovat pitkiä niin oppilaitoksiin kuin työpaikkoihinkin eikä julkista liikennettä ole tarjolla. Näin ollen ajokortin ja ajoneuvon hankinta nuorelle tulee ajankohtaiseksi usein varsin varhaisessa vaiheessa, Kiuru pohtii.-Nuoria tiedetään olevan paljon liikenteessä omilla ajoneuvoilla, joten tämä varmasti selittää osaltaan kyselyssä ilmi tullutta huolta ja näkemystä nuorten liikenneturvallisuudesta, Kiuru lisää.Kodin vastuusta liikennekasvatuksessa ollaan erittäin yksimielisiäLähiTapiolan kyselyyn vastanneista lappilaisista 92 prosenttia kertoo, että vastuu liikenteestä ja sen riskeistä opettamisesta kuuluu nuoren omille perheenjäsenille. Kodin lisäksi vastaajat kertovat odottavansa liikennekasvatusta autokouluilta (58 %), kouluilta ja oppilaitoksilta (49 %) ja viranomaisilta kuten poliisilta (37 %).Myös LähiTapiola Lapin korvausjohtaja Janne Koskela näkee kodin roolin keskeisenä liikennekasvatuksessa.-Kaikkien toimijoiden yhteistyötä tarvitaan. Asenteet ja toimintatavat omaksutaan oppimisen kautta. Vanhempien ja muiden tuttujen aikuisten rooli on ensiarvoisen tärkeässä asemassa, ja siihen meidän tulee kiinnittää erityisesti huomiota.LähiTapiola selvitti tammikuussa 2023** lappilaisten ajotapojen riskitekijöitä. Yleisintä oli kyselyyn vastanneiden mukaan ohittaminen vaarallisessa paikassa esimerkiksi huonolla ajokelillä (60 %) ja pysähtymis-, suojatiemerkin tai liikennevalojen noudattamatta jättäminen (53 %).-Mitä me aikuiset edellä, sitä nuoret perässä. Omien ajotapojen kriittisen tarkastelun lisäksi on tärkeää viettää aikaa nuoren kyydissä myös ajokortin saamisen jälkeen, erityisesti nyt kelien huonontuessa, Koskela summaa.Lähde: LähiTapiola, Traficom ja Liikenneturva* LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselytutkimukseen osallistui 11.–26.5.2023 kaikkiaan 5 227 suomalaista. LähiTapiola Lapin toiminta-alueelta vastaajia oli 181. Kyselyn toteutti Kantar Public. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on koko maan tasolla noin +/- 1,4 prosenttiyksikköä ja LähiTapiola Länsi-Suomen alueella noin +/- 7,2 prosenttiyksikköä.** LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselytutkimukseen osallistui 4.–30.1.2023 kaikkiaan 5 567 suomalaista. LähiTapiola Länsi-Suomen toiminta-alueelta vastaajia oli 182. Kyselyn toteutti Kantar Public. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on koko maan tasolla noin +/- 1,3 prosenttiyksikköä ja LähiTapiola Länsi-Suomen alueella noin +/- 7,2 prosenttiyksikköä.
Muita ajankohtaisia asioita
LähiTapiola Pohjoinen7.5.2025Täällä ovat Oulun riskialtteimmat kolaripaikat – ”Liikennesäännöt unohtuvat parkkipaikoilla” LähiTapiola Pohjoisen vahinkotietojen mukaan Oulussa eniten liikennevahinkoja syntyy parkkipaikoilla ja -halleissa sekä tiiviisti liikennöityjen risteysalueiden ja liittymien yhteydessä. Kyselyn mukaan parkkipaikoilla syntyy vaaratilanteita eritoten siksi, etteivät autoilijat ota kanssaihmisiä riittävän hyvin huomioon. LähiTapiola Loimi-Häme5.5.2025Kysely: Joka viides kokenut ”läheltä piti” -palovahinkotilanteen kotona tai mökillä – ”jokainen sekunti on arvokas”Paloturvallisuus on tärkeää kaikkialla, erityisesti kotona, mökillä ja veneessä. Toimiva sammutin voi olla ratkaiseva tekijä palon alkuvaiheessa, jolloin se voi estää tulipalon leviämisen ja pelastaa omaisuutta sekä ihmishenkiä.LähiTapiola Länsi-Suomi5.5.2025Mökillä on syytä käytellä moottorisahaa jo nyt – Kaatunut puu syypää joka toiseen myrskyvahinkoon Myrskyt ovat aiheuttaneet vahinkoja joka kolmannen länsisuomalaisen kodissa, selviää LähiTapiolan tuoreesta kyselystä. Joka toisen vahingon syynä on kaatunut puu. Mökkikauden alku on asiantuntijan mukaan paras aika riskipuiden ennakoivalle kaatamiselle, mutta myös vaaran paikka itse tekevälle.
Katso lisää tiedotteita
UutishuoneTiedotteetLappilaiset keskimääräistä huolestuneempia nuorten liikenneturvallisuudestaHaluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn