Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
Turvallisuus18.6.2019

Veneilijä, toimi näin, jos ajat karille tai törmäät pohjaan - ”vedenpinnan vaihtelut näkyvät vahinkomäärissä”

Karilleajot sekä muut törmäykset ovat yleisimpiä veneilijöille tapahtuvia vahinkoja. Viimeaikaiset vedenpinnan vaihtelut ovat lisänneet entisestään näiden vahinkojen määriä. LähiTapiola kokosi ohjeet, miten toimia yleisissä veneilijän vahinkotilanteissa.Lue lisää ja osta

LähiTapiolan vahinkotilastojen mukaan karilleajot ja pohjakosketukset sekä törmäykset laituriin ovat yleisimmät vahingot, joita veneilijälle sattuu. LähiTapiolalle ilmoitetuista venevahingoista lähes 70 prosenttia vahingoista johtuu erilaisista törmäyksistä. Toiseksi eniten, noin 15 prosenttia veneilijöille sattuvista vahingoista johtuu rikoksista, kuten perämoottorivarkauksista tai murtautumisista veneeseen. Kolmanneksi eniten sattuu sään ja myrskyn aiheuttamia vahinkoja. Sään aiheuttamien vahinkojen määrät vaihtelevat kuitenkin suuresti riippuen kesän tuulisuudesta ja myrskyjen määristä.

- Voisi sanoa, että tavallisin vakuutusyhtiölle ilmoitettava venevahinko on kesä-heinäkuussa sattuva törmäys- tai pohjakosketus, jonka korjaus maksaa noin pari tuhatta euroa, toteaa kehityspäällikkö Timo Ekholm LähiTapiolasta.

- Vahinkomäärin vaikuttaa paljon touko-elokuun sää. Sateisena kesänä veneet seisovat enemmän rannassa ja jos on myrskyjä paljon, niin veneitä vaurioituu laitureilla. Helteisenä kesänä veneillä liikutaan paljon, jolloin myös sattuu ja tapahtuu enemmän, Ekholm jatkaa.

Ekholmin mukaan erityisesti viime aikoina veden pinnan vaihtelut olleet paikoin suuria, jolloin pohjakosketuksia sattuu myös enemmän.

- Viime kesä 2018 oli lämmin ja vähäsateinen, josta johtuen vesistöjen pinnat olivat paikka paikoin ennätysalhaalla. Tämä näkyi myös selvästi vahinkojen määrissä. Meille ilmoitettiin viime vuoden touko-elokuussa noin 30 prosenttia enemmän vahinkoja kuin edellisenä kesänä vastaavalla ajalla, Ekholm kertoo.

Karilleajon jälkeen vene on tarkistettava välittömästi

Tärkeintä veneen pohjakosketustilanteessa on selvittää syntyneet vauriot ja estää lisävahinkojen synty.
Moottoriveneen pohjakosketustilanteessa on tärkeää, ettei veneellä ajeta pohjakosketuksen jälkeen kuin korkeintaan varovasti pienellä kaasulla rantaan. Perämoottoriveneissä moottorin alaosan eli vaihteiston ja potkurin vauriot tulee tarkastaa heti karilleajon tai pohjakosketuksen jälkeen.

- Tyypillisesti perämoottoriveneissä on näkyvänä vauriona rikkoutunut potkuri. Pelkkä rikkoutuneen potkurin vaihto ei riitä, vaan tulee varmistaa, että potkuriakseli on suora. Tämä tehdään mittaamalla potkuriakselin heitto. Vääntyneellä potkuriakselilla ajaminen aiheuttaa lisävaurioita alavaihteistoon. Alle 500 euron vahingosta voi näiden lisävahinkojen vuoksi syntyä jopa 2000-6000 euron korjauskulut aiheuttava harmi, kertoo asiantuntija Pia Nyström LähiTapiolan korvauspalveluista.

Kiville ajautunut purjevene on syytä saada rantaan mahdollisimman pian ja tarkistaa mahdolliset vuodot. Joskus vene täytyy nostaa välittömästi ylös vaurioiden selvittämiseksi tai mahdollisen uppoamisriskin takia.

Purjeveneen käydessä kivillä sen köli usein repeää etureunastaan ja painuu runkoon takareunastaan. Tämän lisäksi riippuen veneen lujuudesta ja käytetystä vauhdista veneen pohjapalkit voivat repeytyä rungosta.

- Ohjeistamme aina olemaan saman tien yhteistyökumppanikorjaamoon yhteydessä, koska nämä osaavat parhaiten ottaa kantaa, onko vene nostettava ylös ja vietävä korjaamolle vai voidaanko mahdolliset vauriot korjata vasta talven aikana. Purjeveneen käydessä karilla nousevat vahingot usein tuhansiin euroihin, sanoo Nyström.

Karilleajon tai pohjakosketuksen jälkeen on rantauduttava varovasti ja oltava yhteydessä korjaamoon. Vakuutusyhtiöön kannattaa olla myös mahdollisimman pian yhteydessä vahingon ilmoittamiseksi ja mahdollisten lisäohjeiden saamiseksi. Jos matkaa ei pysty jatkamaan omin avuin, kutsu apua paikalle.

- Veneiden navigointilaitteet ja kännykkään saatavat merikartat ovat tärkeä apu vahinkojen välttämiseksi. Muiden veneilijöiden ja yleisesti turvallisuuden huomioimisessa olisi silti parannettavaa. Esimerkiksi veneiden törmäyksistä aiheutuneita vahinkoja on tullut valitettavan paljon viime vuosina. Myös erilaiset huolimattomuudesta johtuvat vahingot veneiden kiinnittämisessä ja turvallisessa rantautumisessa ovat yleisiä. Vakavien onnettomuuksien taustalla on ollut vaikuttamassa usein myös alkoholi. Veneilykulttuurissa olisikin tärkeää aina muistaa turvallisuus ja hyvä merimiestapa, Timo Ekholm toteaa.

Näin vakuutat veneesi

  • Soutuveneet ja enintään 10 hv:n perämoottorit kuuluvat LähiTapiolan kodin tai mökin vakuutukseen aina 5 000 euroon saakka. Tätä suuremmat veneet tarvitsevat oman venevakuutuksen.

  • LähiTapiolan venevakuutuksesta voi valita itselleen sopivan vakuutuspaketin kolmesta eri vaihtoehdosta. Venevakuutuspaketit kattavat turvan tasossa riippuen esimerkiksi varkaus- ja ilkivaltavahinkoja, karilleajoja ja törmäyksiä. Tutustu eri venevakuutuksiin ja pyydä tarjous.

  • LähiTapiolan suosituin vakuutus on Laaja venevakuutus, joka tarjoaa hyvän ja kattavan turvan muun muassa karilleajo-, törmäys-, myrsky-, varkaus-, ja kuljetus- ja telakointivahinkojen varalle.