Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKumppanuudet ja lahjoituksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
Autorahoituksen verkkopalvelun saavutettavuuden tilaAlla näet yhteenvedon palvelun saavutettavuushaasteista, ja mihin WCAG-kriteeriin ne vaikuttavat. Yhteenvetoa on päivitetty 25.9.2025. Seloste perustuu itsearvioon ja WCAG 2.1 -kriteeristöön (A- ja AA-taso). Verkkopalvelu täyttää osittain saavutettavuusvaatimukset. Käyttöä vaikeuttavimmat tai sen estävät haasteet pyritään korjaamaan vuoden 2026 aikana. Ei-saavutettava sisältöAlla on kuvattu havaitut puutteet WCAG-pääperiaatteiden mukaan1. Havaittava
  • Otsikkorakenteet eivät ole kaikilla sivuilla semanttisesti oikein (1.3.1).
  • Viestitaulukon semanttinen rakenne puuttuu, ja sopimusteksti ei aina ole luettavissa tai luetaan epäloogisessa järjestyksessä (1.3.1).
  • Zoomatessa asettelu rikkoutuu, mikä vaikeuttaa sisällön lukemista (1.4.10).
2. Hallittava
  • Näppäimistökohdistus katoaa tai ohittaa elementtejä, kuten checkboxit, alasvetovalikot, viestien laajennuspainikkeet ja suodattimet (2.1.1, 2.4.7).
  • Modaalin avautuessa kohdistus karkaa taustalle, mikä vaikeuttaa käyttöä (2.4.3).
  • Henkilö- ja yritysasiakkaiden kirjautumispainikkeet voivat sekoittua toisiinsa (2.4.6).
  • Joissain painikkeissa fokuksen näkyvyys on puutteellinen, esim. “Kirjaudu ulos” -painikkeessa (2.4.7).
3. Ymmärrettävä
  • Joissain linkeissä ja painikkeissa ei ole kuvaavia nimiä, eikä ruudunlukija saa tietoa painikkeen toiminnasta tai tilasta (2.4.4, 4.1.2).
  • Virheilmoituksia ei aina lueta ruudunlukijalle, eikä niitä ole yhdistetty kenttiin. Pakollisia kenttiä ei myöskään ole merkitty selkeästi (3.3.1).
  • Ohjeet voivat ilmestyä sivun osaan, jonka ruudunlukija on jo ohittanut, eikä käyttäjä saa ilmoitusta uudesta sisällöstä (4.1.3).
4. Toimintavarma
  • Dropdown-valikot eivät avaudu näppäimistöllä, ja ruudunlukija ei tunnista niitä painikkeiksi (4.1.2).
  • Y-tunnus-kenttä ei aina tunnistu ruudunlukijalle oikein (4.1.2).
  • Etusivulla ja päävalikossa käyttäjälle ei ilmoiteta, että sivu latautuu (1.3.1).
SaavutettavuuspalauteJos huomaat LähiTapiolan sivustolla tai verkkopalvelussa saavutettavuusongelmia, voit antaa palautetta sähköpostitse osoitteeseen saavutettavuuspalaute(at)lahitapiola.fi. Ethän liitä mukaan arkaluontoisia tietoja, kuten henkilötunnustasi.Vastaamme palautteeseen 2 viikon aikana. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan, voit välittää palautteen Traficomiin. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään. Valvontaviranomaisen yhteystiedot Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
saavutettavuus(a)traficom.fi
029 534 5000
Henkilöasiakkaan asiointiYhteystiedot
Osta vakuutus
Vahingot ja korvaukset
Pyydä tarjous
Varaa aika
Verkkotapaaminen
Laskutusasiat
Anna palautetta
Sijoittamisen yhteydenottopyyntö
Asioi sähköisesti
Suosituimmat tuotteetAutovakuutus
Kotivakuutus
Venevakuutus
Matkavakuutus
Tapaturmavakuutus
Eläinvakuutus
Henkivakuutus
Sijoitusrahastot
Sijoitusvakuutus
Tietoa LähiTapiolastaLähiTapiola-ryhmä
Töihin meille
Uutishuone
Vastuullisuus
Medialle
Ilmoituskanava
Muutoksenhaku
Yritysasiakkaan sivutMaatila-asiakkaan sivut
Tietoa palvelustaSaavutettavuusselosteLähiTapiola Rahoitus Verkkopalvelu – SaavutettavuusselosteHaluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn