Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Töissä tien päällä – Bussikuljettaja Jari on nähnyt liikenteen pahat paikat

14.12.2020 - Turvallisuus

Ammattikuljettajan elämästä leijonanosa vierähtää tien päällä, kun meille muille liikenne tarkoittaa lähinnä siirtymiä. Yli 40 vuotta työkseen ajanut Jari Hoivassilta on nähnyt monet muutokset mutta myös tämän päivän vaarat liikenteessä. Kun istuu jatkuvasti ratin takana, käy väsymyskin tutuksi. Hoivassillan toive on, että kaikki noudattaisivat sääntöjä ja huomioisivat toisensa tien päällä.

Siitä on yli 30 vuotta, mutta kuva tilanteesta on edelleen kirkkaana mielessä. Linja-autonkuljettaja Jari Hoivassilta oli lähtenyt ajamaan matkustajia Turun lentokentältä kohti Tamperetta. Oli aamuyö, talvikeli. Jossain siinä pimeydessä eteen kääntyi traktori. Sivutieltä, ilman valoja. Hoivassilta ehti kääntää rattia, ja linja-auto väisti vastaantulevien kaistalle.

- Onneksi Tampereen suunnasta ei juuri silloin ollut ketään tulossa. Se on pahin läheltä piti -tilanne, jonka olen kokenut ison auton ratissa. Kun ottaa huomioon, kuinka paljon kilometrejä on jäänyt taakse, täytyy olla onnellinen, että on välttynyt isommilta haavereilta.

Hoivassillasta ei ollut tarkoitus tulla ammattikuljettajaa. Hän meni nuorena puuseppänä Tampereella töihin rakennustarvikeliikkeen varastolle. Sitten siellä tarvittiinkin joku hoitamaan kuljetuksia. Alkoi ura, jonka punainen lanka ovat olleet isot ajoneuvot: pakettiauto, linja-auto, rekka-auto, jakoauto, roska-auto, trukit.

Viimeiset noin tusina vuotta Hoivassilta on ollut bussikuski. Ensin hän ajoi pitkiä reittejä pikavuoroilla, viime vuodet paikallisliikennettä Tampereella.

- Poimin ihmisiä kyytiin ja välillä jätän poiskin, Hoivassilta naurahtaa.

- Viime aikoina koronan takia vuoroilla on ollut kyllä vähän hiljaisempaa.

”Tavat liikenteessä ovat muuttuneet”

Hoivassillalla, 60, on tarjota yhden uran mittainen otos suomalaisesta liikenteestä. Hän on tarkastellut tilanteita ja kulttuuria tien päällä usein hieman muita ylempää – rekan ratista tai linja-auton ohjaamosta. Karttunut ikä on saattanut lisätä tietoisuutta riskeistä, mutta pääpiirteittäin hän kokee, että suunta on ollut huonompaan.

- Valitettavasti tänään hetkittäin tuntuu, että liikenne on vähän villi länsi. Etenkin kaupunkiliikenteessä pää saa koko ajan pyöriä kuin kuusivarkaalla. Koen, ettei väistämissääntöjä usein noudateta ja myös ylinopeudet ovat lisääntyneet. Moni henkilöautoilija haluaa päästä isosta autosta ohi jopa kaupungissa, ja myös pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden kanssa tulee vaaratilanteita. Bussin ratissa pitää olla hyvin tarkkana.

Myös Hoivassilta on saanut maksaa oppirahoja.

- Markka-aikaan sain omalla autolla 1100 markan ylinopeussakon. Siihen loppui omat kiireet.

Linja-autonkuljettaja on työssään paljosta vastuussa. Hoivassillan työtä on viedä matkustajat turvallisesti perille ja pysyä aikataulussa. Useita tonneja painava ajoneuvo voisi muihin osuessaan aiheuttaa pahaa jälkeä.

- Kaikille on turvallisempaa, kun noudatamme yhdessä liikennesääntöjä. Unohdetaan liikenteessä se minä ensin -meininki ja annetaan tilaa toisille. Kun matkoihin varaa tarpeeksi aikaa, ei tarvitse kiirehtiäkään.

- Tähän pimeään vuodenaikaan toivon myös, että kaikki muistaisivat käyttää heijastimia ja turvavaloja. Viimeksi tänä aamuna vastaan polki pyöräilijä tummissa vaatteista ilman valoja. Pimeässä sellaista on hyvin vaikea havaita. Onneksi heijastimien käyttö on jonkin verran lisääntynyt vuosien saatossa.

Väsymys on vakava vieras

Ammattikuljettajille yleinen riski liikenteessä on väsymys ja uupuminen ratin takana. Kun ajaa loputonta tietä tai toistuvaa reittiä, käy työstä pitää vireystilaa yllä.

Hoivassillalla on kouriintuntuvaa kokemusta uupumisesta ratissa. Hän havahtui väsymyksen vaaroihin toden teolla vuonna 2019, kun ajatus tahtoi katkeilla ajaessa ja työpäivien jälkeen oli aivan poikki.

- Hakeuduin lääkäriin ja minulla todettiin uniapnea. Lääkäri määräsi ajokiellon, ja rattiin sain palata vasta, kuin hoito oltiin saatu toimimaan. Siinä meni useampi kuukausi ajamatta.

Uniapnea on sairaus, jossa ihminen kärsii unenaikaisista hengityskatkoksista. Yöuni voi jäädä vähiin tai katkonaiseksi ja siksi päivisin tuntua hyvin väsyneeltä. Koska raskaassa liikenteessä väsymys voi johtaa vakaviin onnettomuuksiin, ammattikuljettajien ajoterveyttä ja ajo- ja lepoaikoja säädellään tiukasti laissa.

- Kollegoiden kanssa uniapneasta ja yleensäkin väsymyksestä on tullut juteltua paljon, joten kyllä se on aika yleinen haaste liikenteessä.

Väsymyksestä eivät kuitenkaan kärsi vain ammattikuljettajat vaan suomalaiskuskit yleensä. LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyssä joka neljäs vastaajista kertoi, että oli ollut lähellä nukahtaa ajaessaan rattiin. Väsymys tai alentunut vireystila on yleensäkin varsin yleinen syy vakavien onnettomuuksien taustalla.

Lue lisää: Joka neljäs kuljettaja ollut nukahtaa rattiin – ”Monen kuolonkolarin taustalla on väsymys”

Mitä neuvoja Hoivassillalla on antaa talven pimeydessä ajaville? Haastattelupäivänä hänen työvuoronsa on alkanut aamukuudelta ja toisinaan hän on ratissa jo aamuneljältä.

- Pidän koko ajan radiota päällä. Jos kääntöpaikoilla jää vähänkin aikaa, nousen autosta ulos jaloittelemaan ja haukkaamaan happea. Kaikkein tärkeintä on tietysti mennä nukkumaan ajoissa. Silloin ei tarvitse turvautua Uuno Turhapuro maisiin kikkoihin eli kammeta silmäluomia auki tulitikuilla, sanoo Hoivassilta nauraen mutta vakavuutta äänessä.

Tiedossa pitkä ajomatka? Ota käyttöön ammattikuljettajan vinkit

Pyysimme Jari Hoivassiltaa kertomaan, miten hän valmistautuisi matkaan, jos edessä olisi pitkä ajo. Nämä vinkit auttavat jaksamaan esimerkiksi perheen lomareissulla tai pitkällä työmatkalla.

  • Suunnittele reitti ja tauot etukäteen. Mitä kautta ajetaan, missä pysähdytään? Jos halutaan ajaa pienempiä teitä tai nauttia maisemista, matkaan kannattaa varata reilusti aikaa. Vaikka pyrkimys olisi ajaa mahdollisimman suoraan kohteeseen, on matkalle aikataulutettava taukoja.
  • Ennakoi, vältä kiirettä. ”Tampereelta Lappiin ajaessa varaisin aikaa ainakin kahdelle pysähdykselle syömään ja kahville.”
  • Syö hyvin, mutta älä liian raskaasti. Nouse välillä verryttelemään jalkoja.
  • Matkaseura tai radio auttavat pysymään virkeänä. Jos mahdollista, vaihdelkaa kuskia.
  • Selvitä ennalta sää ja ajokeli. Talvisin matkaan täytyy varata enemmän aikaa kuin kesällä. Ajoita ajo mahdollisimman paljon päivänvaloon, ei hämärään.
  • Ajoissa nukkumaan edellisenä iltana.

Lue lisää kaskovakuutuksistamme

Paransimme kaskovakuutustemme turvaa. Saat nyt samalla rahalla kattavammat vakuutukset. Tutustu LähiTapiolan kaskovakuutuksiin tarkemmin linkistä.

Lue lisää ja osta