Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Insurtech muuttaa vakuutusalaa - Uusi blogisarja alkaa 8.12.

27.11.2017 - Uutinen

Insurtech-termillä tarkoitetaan sellaista uutta teknologiaa tai mallia, jossa digitalisaatiota ja teknologista innovointia hyödyntämällä parannetaan ja tehostetaan vakuutusalan liiketoimintamalleja. Insurtechiä hyödyntämällä voidaan puristaa kustannuksia pienemmäksi tai luoda kokonaan uutta tarjoamaa asiakkaille perinteisen vakuutusmaailman ympärillä.

LähiTapiolan palvelujohtaja Valtteri Saurila vastaa Lähitapiola-ryhmän uusiutumisesta ja kehittämisestä. Hän seuraa tiiviisti alan muutosta, ja on poiminut alle viisi suurinta alaa muuttavaa tekijää. Käynnistämme joulukuussa Insurtech-blogisarjan, jossa Valtteri avaa näitä teemoja laajemmin. Ensimmäinen blogi julkaistaan 8.12.

- Vakuutusalalla ovat perinteisesti pärjänneet vakavaraiset yhtiöt, joilla on pitkät perinteet toimialalta. Digitalisaation myötä asetelma on muuttunut kärjistäen siten, että yhtiöt, joilta puuttuu ketteryys reagoida muutokseen ovat ongelmissa, kun mallit muuttuvat ja kilpailusta tulee repivää ja alati muuttuvaa, Saurila sanoo.

Tekoäly tuo vakuutusalalle merkittävän sekä säästöllisen että palvelullisen murroksen, joka laskee kustannuksia ja rutiinityön tarvetta.

Data on modernin maailman uusi öljy tai uusi kulta. Sen arvosta on puhuttu pitkään, eikä turhaan.

Vakuutuksia tarjotaan yhä enemmän ostamisen ja asioinnin kylkiäisenä. Tämä vakuutustarjoaman pilkkoutuminen muuttaa alaa merkittävästi.

Asiakasrajapinnan hallitsija luo päivittäin merkityksellistä sisältöä asiakkaalle ja poistaa arjesta hankaluuksia.

Merkittävä muutos asiakaskäyttäytymiseen muodostuu uusista alustoista ja ekosysteemeistä.

- Matkallamme elämänturvayhtiöksi me LähiTapiolassa uudistamme jatkuvasti toimintatapojamme ja tuotteitamme vastataksemme asiakkaidemme kehittyviin tarpeisiin. Yllä mainitut haasteet pakottavat meitä ajattelemaan perinteistä toimialaamme uudella tavalla, kuitenkaan unohtamatta toimintamme perusteita. Vain siten voimme luoda asiakkaillemme parhaan mahdollisen palvelun ja asiakaskokemuksen.