Harri Lauslahti

Onko älykodissa älliä?

6.9.2017

Teknologiapiireissä älykodin läpimurtoa on povattu jo pitkään. Nörtit ja teknologiagurut ovat virittäneet koteihinsa erilaisia elämää helpottavia digitaalisia palveluita ja sähköisiä vimpaimia. Huonekohtainen lämmön ja valojen säätö, ovien sähköiset lukot, hälytysjärjestelmät ja monenlainen kamerateknologia ovat arkipäivää monille. Silti älykoteina mainostetut ratkaisut eivät ole lyöneet laajasti läpi.

USA:ssa on kirjoitettu Bill Gatesin talosta, jonka arvo lienee tänä päivänä reilusti yli 100 miljoonaa dollaria. Siellä huonekohtainen lämpö ja valaistus hoidetaan kaukosäädöllä. Myös huoneiden taideteokset ovat sähköisiä ja jokainen vieras voi valita seinälle mieluisensa. Turhamaisina erikoisuuksina ovat muun muassa Gatesin suosikkivaahteran hyvinvoinnin varmistava 24/7 -monitorointi. Valtavan kiinteistön vierastalo toimii testialustana uusille ideoille. Suomessa vastaavanlaisia, ehkä hieman maltillisempia, kokeiluja on harrastunut muun muassa tulevaisuudentutkija Risto Linturi.

Monet startupit ovat kehityksen etulinjassa tuomassa uusia ratkaisuja tehdäkseen olon ja elon helpoksi ja miellyttäväksi. Suomalainen Cozify on yksi tällainen. Yritys on kehittänyt kotiautomaatiojärjestelmän, jonka tavoitteena on yhdistää kodista löytyvät langattomat älylaitteet yhden sovelluksen alle – merkistä tai käytettävästä teknologiasta riippumatta – mielellään ilman sähkömiestä.

Itsellänikin on ollut heidän kehittämänsä järjestelmä käytössä jo kohta vuoden päivät. Käyttöönotto oli mukavan helppoa ja palveluita voi helposti seurata oman kännykän näytöltä.

Miksi sitten myös vakuutusyhtiöt ovat näistä kiinnostuneita? LähiTapiola on määritellyt omassa strategiassaan tavoitteeksi olla asiakkailleen elämänturvaa tarjoava yhtiö. Emme siis halua olla vain se, joka korvaa jos jotain tapahtuu. Haluamme jatkossa yhä enemmän auttaa asiakkaitamme ennakoimaan ja ennaltaehkäisemään vahinkoja. Onhan vahingottomuus kaikkien meidän asiakkaittemmekin suurin etu.

Uuteen Älykotivakuutukseemme kuuluvien palveluiden avulla asiakkaamme voivat seurata halutessaan muun muassa kotinsa lämmityksen toimivuutta sisä- ja ulkomittarein, kosteusvahinkojen riskiä kosteusanturein, savu- ja palovaaroja hälyttimin sekä ovien turvallisuutta. Kun esimerkiksi näistä ei tule hälytyksiä, voi olla turvallisin mielin, että koti on kunnossa ja turvassa. Jos taas esim. kosteusanturi hälyttää, voi pahan vesivahingon estää, kun mahdolliseen vuoto-ongelmaan voi heti reagoida.

Älykotien laajemman läpimurron esteenä onkin ollut se, että älli on usein jäänyt tökkivän asiakaskokemuksen jalkoihin. Loistava asiakaskokemus on kaikkien älykotiin liittyvien palveluiden ytimessä ja edellytys niiden menestykselle.

Harri Lauslahti
Innovaatiojohtaja
LähiTapiola