Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten
Säkerhet9.6.2022

För Olli föll valet på en elbil – “Bekvämligheten fick mig att välja elbil”

Många saker håller på att förändras vad gäller bilismen. I den här artikelserien möter vi bilister som valt att använda alternativa drivkrafter. Olli som bor i Järvenpää valde en elbil för bekvämlighetens och ekonomins skull.Jämför och köp

Redan som femteklassare bestämde sig Olli Kivimäki för att studera till elingenjör. Han var redan som liten intresserad av elteknik, så det är inte konstigt att intresset också återspeglas i dagens bilval.

- Förbränningsmotorer har alltid varit en förbannelse för mig. Jag har ägt fem eller sex bensindrivna gräsklippare som alla har gått sönder. Det är lite samma sak med bilar – tekniken är onödigt komplicerad, säger Olli med ett leende.

Det är just den enkla tekniken i elbilar som fascinerar Kivimäki. När det inte finns några ömtåliga mekaniska delar i en motor är det lättare att förstå dess själsliv – åtminstone för en diplomingenjör inom elteknik.

Familjens andra bil är bensindriven

En elbil har dock inte alltid varit en självklarhet för honom. Han har kört största delen av livet med förbränningsmotorbilar. Utöver elbilen har familjen även en bensinbil som används när de fortast möjligt ska köra långa sträckor.

- När vi har pausat under en resa har pausen alltid varit längre än själva laddningen, så snabbheten i sig är en dålig anledning, säger Kivimäki.

Att ladda längs vägen är en av de mest utmanande sakerna i samband med elbilismen. I Finland håller man fortfarande på att utveckla det allmänna laddningsnätverket, även om nya tjänsteleverantörer tar sig in på marknaden i snabb takt. Laddapparaterna verkar nu öka varje vecka längs vägnätet, men vid sidan av en tankning på tre minuter verkar en halvtimmes eller en timmes laddning fortfarande ta för lång tid för många.

Olli Kivimäki tycker inte att detta är ett problem, även om han fortfarande väljer bensinbilen framom elbilen för långa resor. Att färdas långa sträckor med en elbil kräver mera planering av familjen. Dessutom kan resan i värsta fall bli nästan lika dyr som med en bensinbil med låg förbrukning, om man tankar med de dyraste snabbladdarna.

För en diplomingenjör inom elteknik spelar bilkostnaderna en viktig roll. Det var också en av orsakerna till att familjen skaffade en elbil. Mannens arbetsgivare gav ekonomiskt stöd för att köpa en elbil, eftersom bruksavgifterna för en eldriven tjänstebil skattemässigt var klart billigare än för en bensinmodell.

- Det var den sortens morot som slutligen gjorde att valet föll på en elbil.

Elbilar har ökat avsevärt i popularitet bland finländarna på några år. Trenden syns främst inom tjänstebilar, där det anskaffningsstöd som staten beviljar minskar månadskostnaderna för en elbil. I många fall är en helt eldriven bil billigare för arbetstagaren än en bil med förbränningsmotor.

Den stora efterfrågan på elbilar har lett till att det blivit problem med tillgången på marknaden och situationen har förvärrats av bristen på mikrochips inom bilindustrin. På våren 2022 kunde väntetiden på de populäraste elbilmodellerna vara ett år och längre. Detta påverkade också Kivimäkis bilval.

- Vi skulle ha behövt en sexsitsig bil, men det fanns inga sådana att tillgå med snabb tidtabell. Av den anledningen föll valet på en något mindre bil, dvs. en Volkswagen ID.3. Den har dock visat sig vara den mest bekväma bilen jag någonsin kört.

Kivimäki kör cirka 20 000 kilometer med elbilen varje år och inbesparingen jämfört med en förbränningsmotorbil är betydande. De exakta beloppen har diplomingenjören lite överraskande inte beräknat, men han säger att kostnaderna är ungefär en tredjedel mindre än för en bensinbil.

Enligt Kivimäki har det hittills varit smidigt att byta till elbil. I regel laddas bilen hemma, från en fast laddningspunkt. Enligt Kivimäki har de största utmaningarna anslutit sig till bilelektroniken.

- Åtminstone i min bil har det funnits programvarubuggar. Det är såklart småsaker, men för ett par dagar sedan fungerade bilens mittdisplay inte alls. Å andra sidan behövs displayen egentligen inte ens, säger han med ett skratt.

Samtidigt fascineras Kivimäki av att elbilarna utvecklas i takt med att de blir äldre. När bilen uppdateras kan den få ytterligare effekt, räckvidd eller andra egenskaper. Så en elbil kan mycket väl bli bättre när den åldras.

  • I slutet av mars 2022 fanns det cirka 27 500 helt eldrivna bilar i bruk i Finland, enligt Traficoms statistik.

  • Det finns mer än 1 800 allmänna laddningspunkter för elbilar i Finland. Du kan bekanta dig med laddningsnätverket på webbplatsen Latauskartta.fi.

  • Bilskatten på helt eldrivna bilar avskaffades i början av 2022. Bilskatten betalas i samband med att man köper en ny bil.

  • Köparen av en ny elbil kan få ett anskaffningsstöd på 2 000 euro från staten. Du kan läsa mera på Traficoms webbplats.

  • Enligt Motiva är brukskostnaderna för en elbil 2,30–4,50 euro per hundra kilometer (elpris 15 cent/kWh).

Fler drivkraftsalternativ förändrar trafiken i Finland. I LokalTapiolas artikelserie möter vi bilister som använder annat bränsle än bensin eller diesel. Vi möter bilister som kör med etanolbil, elbil och gasbil.

Läs även: Riina valde etanolbil – ”Miljön och pengar var avgörande för mitt val”

Läs även: Aino valde gasbil – ”Dottern talade för ekologisk biogas”