Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
FI
NyhetsrumLokalTapiola-gruppenArbeta hos ossAnsvarstagande
Inloggning
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringarLogga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
AktuelltBolagen informerarSynvinklar
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringarLogga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
FörstasidanNyhetsrumAktuelltBolagen informerarSynvinklarLokalTapiola-gruppenInformation om bolagsgruppenBolagVerksamhetens syfteLokalTapiola-gruppens rapporterSamarbete med samarbetspartnerArbeta hos ossLokalTapiola som arbetsgivareSom företagare i LokalTapiolaStuderandeLediga jobbAnsvarstagandeAnsvarighet hos LokalTapiolaSamhällsrelationerInloggning tjänster
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringarLogga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
NyhetsrumLokalTapiola-gruppenArbeta hos ossAnsvarstagande
AktuelltAktuelltBolagen informerarSynvinklar
Säkerhet3.12.2021Gick telefonen sönder? Så här kan du göra vid en skadaDet vanligaste sättet en smarttelefon går sönder är när den faller eller blir våt. Varje år ersätter hemförsäkringarna tiotusentals telefonskador. Läs nedan vad du kan göra vid en skada.Bekanta dig och köp
Smarttelefonen har blivit en del av vårt liv och används inte endast till att hålla kontakt utan även till att spela, läsa och lyssna. Den är även en kamera och används när man sportar. Skadorna som drabbar telefoner är av många olika slag. Varje månad ersätter LokalTapiolas hemförsäkringar över tusen telefonskador och en smarttelefon som gått sönder är en av de vanligaste lösegendomsskadorna.- Enligt vår skadestatistik är den vanligaste orsaken till att telefonen går sönder att den faller på golvet eller på marken. Även skador till följd av att telefonen blir våt är rätt vanliga. Hemma kan telefonen till exempel falla från ett halt bord eller gå sönder när man tappar den på ett sten- eller plattgolv. Om möjligt lönar det sig att skaffa ett fodral eller ett skal som skyddar telefonen och gör att den inte är så hal, säger projektdirektör Antti Määttänen vid LokalTapiola.Enligt skadeanmälningarna beror telefonernas fuktskador ofta på att de fallit i sjön, havet eller vaken. Den vanligaste platsen en telefon blir våt inomhus kan te sig överraskande.- Man kan väl säga att mätt i kvadratmeter så är toaletten den farligaste platsen för en smarttelefon. Enligt en grov uppskattning betalar vi årligen ersättning för cirka tvåhundra skador som beror på att telefonen fallit i toalettstolen. I toaletter är det även vanligt att telefonen faller på kakelgolvet. Det lönar sig alltså att hålla i minnet hur lätt telefonen faller från byx- eller jackfickan eller att ett barn tappar den i toalettstolen, säger Määttänen.Fel i skärmen en vanlig orsak för service – ofta går felen att repareraTelefonskadorna ökar vanligtvis under sommaren när människorna semestrar och rör mera på sig. På vintern kan telefonen gå sönder om du till exempel tappar balansen på en hal gata.Servicechef Henri Karjalainen vid serviceföretaget Fonum berättar att det vanligaste felet de stöter på är att skärmen på telefonen gått sönder.- Både själva skärmen och bakglaset kan gå sönder. Som tur är dessa skador ofta estetiska eller stör tittandet och det finns sällan en risk att skärmen splittras i små bitar eller att det kommer in vatten i telefonen, säger Karjalainen.Service av en telefon som blivit våt väcker många frågor. Enligt Karjalainen har telefontillverkarna olika instruktioner för situationer då telefonen till exempel fallit i vattnet. Det kan alltså löna sig att ta en titt i instruktionsboken.- Generellt kan man säga att om telefonen blivit mycket våt lönar det sig att stänga av den och inte använda den. Då ska du inte heller ladda den eftersom det kan orsaka en kortslutning. En fuktig telefon kan du till exempel torka med en duk som suger upp fukt. Om du till exempel har fuktabsorberande påsar som brukar finnas i lådor med nya skor kan du lägga telefonen i en låda tillsammans med påsarna.Personalen på serviceföretaget kan avgöra om det går att rädda telefonen. Karjalainen uppskattar att över hälften av alla telefoner som hämtas in för service går att reparera. En reparation är önskvärd även med tanke på miljöns bästa.LokalTapiolas omfattande hemförsäkring ersätter om telefonen plötsligt går sönder, till exempel om telefonens skärm skadas.
  1. 1.
    Om telefonen faller, blir våt eller slutar fungera, lönar det sig att begära en skadebedömning av ett serviceföretag. Till exempel vår partner Fonum bedömer gratis om det går att reparera telefonen och ger en uppskattning av kostnaderna.
  2. 2.
    I första hand strävar man efter att reparera telefonen. I de flesta fall lönar det sig att reparera en ny och värdefull telefon, till exempel byte av skärm kostar i genomsnitt cirka 200 euro. Om du beslutar att låta reparera telefonen betalar du högst självrisken i försäkringen som i allmänhet är 150-200 euro för hemmets lösegendom. Alternativt kan du även få ersättningen i pengar. Närmare anvisningar för skadesituationer hittar du här.
  3. 3.
    Om telefonen slutar fungera utan någon klar orsak är det ofta fråga om en skada som garantin täcker. Då sköts ärendet direkt med försäljaren.
  4. 4.
    Kom ihåg att det kanske inte är säkert att använda en söndrig telefon. Till exempel ett hårt slag eller fukt kan orsaka en reaktion i litiumbatteriet som gör att batteriet sväller, överhettas eller i värsta fall fattar eld. Undvika att använda en söndrig telefon och berätta på serviceföretaget eller återvinningsstället om telefonen inte fungerar som den ska. Mer om risker med laddbara anordningar kan du läsa här.
Varje hem behöver en försäkringKöp en hemförsäkring lätt på nätet och skräddarsy den så att den passar just ditt hem. Nu får du rabatt på hemmets lösegendomförsäkring via nätet för ett år framåt.
Bekanta dig och köp
Aktuell
Livstrygghet11.12.2024Från början av året kan Green Card även visas digitaltFrån 1.1.2025 kan Green Card dvs. gröna kortet visas antingen på papper eller direkt från skärmen på en mobil apparat såsom en mobiltelefon. Reformen ger flexibilitet för transportföretag och de som reser med eget fordon utanför Finlands gränser. Talous29.11.2024Var fjärde tänker klara julen på en hundring – julbudgeten i genomsnitt 420 euroFinländarnas julbudget har sjunkit med 17 procent på tre år. Allt fler hushåll tänker använda mindre än hundra euro på julen. Barnfamiljer har ett ”barntillägg” på cirka 180 euro.Hälsa28.11.2024Två av fem är oroliga för sitt eller en närståendes drogbruk – ”ett svårt ämne på arbetsplatserna”Hälften av dem som utsatts för drogproblem säger att användningen av rusmedel ibland har påverkat orken i arbetet eller i vardagslivet. Enligt LokalTapiolas iakttagelser tas problemen oftast upp för sent på arbetsplatserna. Ju tidigare en person får hjälp, desto bättre är möjligheterna att återhämta sig, säger specialisten.
Se fler aktuella ärenden
NyhetsrumAktuelltGick telefonen sönder? Så här kan du göra vid en skadaVill du fortfarande byta språk?JaNej