Arbetsliv28.10.2020
Fem tips för chefer: Så här gör du det lättare för teamet om en teammedlem är länge ur spel
Det är dock sällan man förberett sig på långa sjukledigheter som börjar plötsligt. För att underlätta situationen är det bra om kompetensen i arbetsgemenskapen är jämnt fördelad och att det alltid finns minst två personer som är insatta i varandras arbeten och projekt.
- Det kan kännas tungt för de andra i teamet att sköta den sjukledigas arbeten och då kan det ofrivilligt uppstå negativa känslor mot personen, säger Höijer.
- I vissa fall kan det även vara bra att berätta ifall man avtalat om särskilda arbetsarrangemang med personen.
- Är arbetet rättvist fördelat, när börjar kollegan åter arbeta eller kommer hen överhuvudtaget tillbaka är frågor som teammedlemmarna funderar på, säger Höijer.
Det kan vara lättare att klara sig igenom avvikande situationer om samtalskulturen är öppen och alla respekterar och lyssnar på varandra.
- Man borde öppet kunna diskutera saker som är störande och belastande. Om det tidigare funnits utmaningar vad gäller teamdynamiken så kan utmaningarna öka ytterligare vid tråkiga situationer. Däremot kan läget till och med förbättras om man tillsammans klarar av att minska osäkerheten och lösa den utmanande situationen.
- Den sjuklediga måste på ett lämpligt sätt få känna att hen fortfarande är en del av arbetsgemenskapen. Det lönar sig att fråga den sjuklediga hur mycket kontakt hen vill hålla med sina kolleger. Om den sjuklediga känner ångest eller skäms över att kollegerna måste sköta hens arbeten är det bra att erbjuda personen stöd via till exempel företagshälsovården.
- Det lönar sig att diskutera med företagshälsovården om personen först borde arbeta deltid. Chefen bör öppet gå igenom vad som ändrat och vad teammedlemmen borde sätta sig in i. I början är det bra att ha tillräckligt med tid till introduktionen och att lära sig arbetet på nytt.
- En närvarande chef lyssnar och visar uppskattning samt ger och tar respons. Hen har en betydande roll i att skapa en bra och öppen samtalskultur och måste även våga ingripa i missförhållanden. Chefen måste förstå människornas utvecklingsmöjligheter och se dem som en viktig faktor i organisationens framgång, säger Höijer.