LokalTapiola ÖsterbottenLivstrygghet8.11.2023
LokalTapiola Österbotten med i satsningen mot tryggare vägar med hjälp av innovativa viltvarningssystem
Det smarta viltvarningssystemet har utvecklats och patenterats av det finländska teknologiföretaget InnoTrafik Oy.
På NTM-centralen i Södra Österbottens område sker det årligen väldigt många olyckor som inkluderar älgar och hjortar. Under femårsperioden 2018–2022 har antalet hjortdjursolyckor ökat med 23 %. Det positiva är att samtidigt har antalet hjortdjursolyckor som lett till personskador minskat med 22 %. Skillnaden beror på att antalet olyckor som involverar rådjur och skogsren kraftigt har ökat. Olyckor med rådjur orsakar i allmänhet inte personskador eftersom djuren är små till storleken. Olyckor med skogsren orsakar trots ökningen endast ca 5 % av områdets hjortdjursolyckor. Den årliga variationen i antalet olyckor som involverar djur är stor och hjortdjursbeståndets storlek har en betydande inverkan.
Trots att antalet älg- och hjortdjurskrockar som orsakat personskador har minskat betydligt, har dock samma förändring inte skett i frågan om de allvarligaste olyckorna. I Finland sker det fortsättningsvis varje år 1–3 hjortdjursolyckor med dödlig utgång. Största delen av dessa är älgkrockar, men det är inte ovanligt att kollisioner sker med andra djur. Det är skäl att förhålla sig allvarlig till att antalet djurolyckor som orsakar egendomsskador ökar, för varje avvikelse i trafiken kan leda till att situationen kumuleras. I värsta fall kan en mindre olycka störa trafiken så att det leder till en allvarlig olycka.
Under femårsperioden 2018–2022 skedde över en femtedel av alla hjortdjursolyckor i Österbotten, Mellersta Österbotten och Södra Österbotten på riksväg 8. Man strävar efter att minska antalet olyckor och omfattningen av olyckorna med både traditionella metoder som områden med älgvarning och viltstängsel, men även med smarta varningssystem. Viltstängslen utgör hinder för djurens naturliga vandring. När ett stängsel byggs, flyttar djurens vandringsstråk ofta till viltstängslets ändor och därför finns älgvarningsmärken som varnar för viltstängslets början och slut. För bilisterna är det skäl att beakta dessa varningar med särskild uppmärksamhet både med tanke på djur som rör sig i närheten av vägen och med tanke på körhastigheten. På områden där det finns älgvarningsmärken men inget stängsel har varningsmärkena satts upp på basis av olyckshistorien och observationer från jaktvårdsföreningarna. Då smarta system blir vanligare ska man inte glömma de vanliga älg- och hjortvarningarna, för huvuddelen av varningsområdena märks fortsättningsvis ut på traditionellt sätt med vanliga trafikmärken.
Kjell Lind, trafiksäkerhetsansvarig, NTM-centralen, tfn 0295 027 734, kjell.lind(a)ntm-centralen.fi
Stefan Pellas, jaktchef, Finlands viltcentral Kust-Österbotten, tfn 0295 431 2311, stefan.pellas(a)riista.fi
Jouni Hänninen, produktansvarig, Innotrafik Oy, tfn 040 731 4030, jouni.hanninen(a)innotrafik.com