Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten
Säkerhet5.6.2020

Planerar du att köpa cykel? Experterna berättar 5 saker det åtminstone lönar sig att tänka på

Vilken typ av cykel man köper beror mycket på vad den ska användas till men vad annat lönar det sig att tänka på? Vi lyssnade på experternas åsikter och gjorde en lista på vad det lönar sig beakta före man köper en cykel.Bekanta dig och köp

Coronavirusepidemin och den milda vintern gjorde att cykelsäsongen startade exceptionellt tidigt i år. Enligt försäljningsdirektör Tommi Ruuska vid cykelaffären Classic Bike på Mechelingatan i Helsingfors har den här våren varit en av de brådaste genom tiderna.

- Om man vill hitta något positivt i den här tråkiga situationen så är det folkets ökade intresse för cykling. Hoppas trenden håller i sig, säger Ruuska.

Ruuska är speciellt glad att det under våren och början av sommaren sålts mycket cyklar till kunder som inte cyklat på flera år och nu igen vill börja cykla. Särskilt då är det viktigt att man noggrant tänker igenom sitt köp.

Att välja cykel utifrån vad den ska användas till är A och O

Det är betydligt lättare att köpa en cykel om man vet exakt vad den främst ska användas till. Före man besöker cykelaffären lönar det sig att ha klart för sig i hurudan terräng man kommer att cykla, hur långa sträckor och hur ofta.

Enligt Ruuska är det ganska vanligt att kunden önskar en cykel som kan användas både i terrängen, på landsvägen och till att pendla.

- En fatbike med breda däck lämpar sig nog bra för all typ av terräng men är ganska tungcyklad om man ska använda den för att ta sig till och från arbetsplatsen. En cykel har alltid ett huvudsakligt användningsändamål. Om man i förväg inte kan besluta sig för vad cykeln ska användas till, finns det en risk att man köper en cykel som inte tjänar användningsändamålet. I värsta fall kan det leda till att man slutar cykla, säger Ruuska.

Det lönar sig att beakta underhållskostnaderna redan före köpet

Enligt Ruuska är det ganska långt användningsändamålet och hur mycket man tänker cykla som bestämmer budgeten. Om cykeln till exempel ska användas till att pendla året om lönar det sig inte att köpa det billigaste alternativet vars komponenter är tillverkade av de billigaste möjliga materialen.

- Då kan det hända att cykeln kräver konstant underhåll och endast underhållskostnaderna äter snabbt upp pengarna man sparat på att köpa en billig cykel. Våra underhållsköer är 2–3 veckor på sommaren vilket betyder att kunden då inte kan använda cykeln och det man sparat på att köpa en billig cykel går utöver underhållskostnaderna till att betala för andra färdmedel, till exempel kollektivtrafik eller bilen.

Ruuska påpekar även att man före cykelköpet borde lära sig en del om hur man underhåller en cykel. Genom att själv underhålla och reparera cykeln kan man spara en hel del pengar och behöver inte köa för att få cykeln fixad i affären. Med grundläggande underhåll avser Ruuska att olja och rengöra kedjan samt att byta däck.

- Däckbyte tar cirka 90 sekunder. Vi har kunder som lämnar in cykeln för däckbyte och då måste vänta i flera veckor på att få den tillbaka eftersom vi underhåller cyklarna i den ordning vi mottagit dem.

Vad är då skillnaden mellan en dyr och billig cykel? Enligt Ruuska är ramen cykelns hjärta och priset beror mycket på vilket material ramen är tillverkad av. Cyklar med stål- eller kolfiberramar är ofta hållbara och kostar mer än cyklar med aluminiumram. Dessutom är handgjorda ramar dyrare än massproducerade ramar.

Kugghjul och kedjor står för drivkraften i cykeln. En ny uppfinning är en drivrem av kolfiber som i praktiken är underhållsfri. Dessutom är s.k. remdrift betydligt lättare och tystare än en traditionell kedja.

Även om cyklarna är av olika priser och kvalitet betonar Ruuska fortfarande att man ska fokusera på användningsändamålet när man väljer cykel.

- De billigaste cyklarna med aluminiumram lämpar sig utmärkt om cykeln används då och då till kortare sträckor. Även billiga cyklar kan ha en lång livslängd om de inte belastas så mycket och används mer sällan.

Viktigt med en provtur före köpet

En provtur är det viktigaste momentet när man köper en cykel. Inte köper man ju heller en bil utan att provköra den först. Enligt Ruuska lönar det sig att göra en provtur med minst tre olika cyklar som lämpar sig för användningsändamålet.

- Vi försäljare kan undermedvetet ta parti för en viss cykel vi själv gillar. Cykeln som försäljaren föredrar är dock inte nödvändigtvis det bästa alternativet för kunden. Först efter att ha gjort provtur med flera cyklar vet kunden vilken modell som lämpar sig bäst, säger Ruuska.

Under provturen är det viktigt att utöver känslan fästa uppmärksamhet vid körställningen och ergonomin. Enligt Ruuska lönar det sig att under provturen och efter den lyssna på sin kropp och försäkra sig om att körställningen inte ger ömma leder. Lite ömhet i musklerna när man vänjer sig vid körställningen på sin nya cykel är dock helt normalt.

Under provturen kan man även försäkra sig om att storleken på cykeln är rätt. Enligt Ruuska väljer man ofta felaktigt cykelns storlek utgående från cyklistens längd.

- Vi kan ställa ett antal människor av samma längd i rad och konstatera att alla har olika längd på armar och ben. Ofta måste cykeln justeras en aning enligt längden på armar och ben och redan små justeringar kan ha en avgörande betydelse för en ergonomisk körställning. I princip kan man säga att ju mindre cykeln måste justeras, desto lämpligare är den med tanke på storleken.

Satsa på denna utrustning

Cyklister behöver en del tilläggsutrustning, bland annat hjälm och lås är viktiga. Enligt ersättningsdirektör Risto Rissanen vid LokalTapiola Savo är hjälmen mycket viktig.

- Hjälmen är den viktigaste skyddsutrustningen och jag tycker att man alltid borde använda den när man cyklar. Utan hjälm kan följderna vara fruktansvärda om olyckan är framme. Hjälmen måste vara hel och av passande storlek.

Det lönar sig även att satsa på ett ordentligt lås när man köper en ny cykel. Till exempel ett U-lås som används på rätt sätt förhindrar de flesta stöldförsök. Det bästa skyddet mot tjuvar får man genom att låsa cykeln fast i till exempel en ställning eller stolpe. Enigt Rissanen finns det inget skydd som garanterat förhindrar stöld men ju svårare man gör det för tjuven, desto högre är sannolikheten att tjuven väljer ett annat mål.

Om cykeln går sönder eller stjäls kan ersättning betalas utifrån lösegendomsskyddet i hemförsäkringen. Stöld kan ersättas om cykeln varit låst på ett lämpligt sätt. Om cykeln är dyr lönar det sig att se till att försäkringsbeloppet är tillräckligt eller överväga om man behöver en separat försäkring, tipsar Rissanen. Personskador som cyklisten råkar ut för på fritiden täcks av olycksfallsförsäkringen.

Enligt den nya vägtrafiklagen måste man ha en fungerande fram- och baklampa på cykeln när man cyklar i skymning och mörker. Regeln kan lätt följas genom att för dryga tio euro köpa LED-lampor som det är lätt att fästa på cykeln.

För vem lämpar sig en elcykel och vad är bra att veta om elcyklar?

Elcyklar blir allt populärare och utbudet av elcyklar har ökat i affärerna. Enligt Ruuska passar en elcykel alla cyklister och den kan användas till mycket.

- En elektrisk lådcykel minskar arbetsbördan ordentligt om man skjutsar barnen med den och pendlare med elcykel blir inte så svettiga när de cyklar sig till arbetsplatsen. Även företag har köpt elcyklar för att göra det lättare för arbetstagarna att röra sig i stadscentrum, säger Ruuska.

Enligt Ruuska ska man vid köp av elcykel försäkra sig om att cykelaffären klarar av att underhålla cykeln eller att man kan få den underhållen på ett annat sätt. För närvarande kan elcyklarna på marknaden indelas i elcyklar med s.k. öppet eller slutet system. Cyklar med slutna system fungerar endast med batteri av en specifik tillverkare. De är säkrare att underhålla men även dyrare.

Experternas tips vid köp av cykel:

  1. 1.

    Besluta vad du huvudsakligen ska använda cykeln till och välj cykel enligt det

  2. 2.

    Prova flera cyklar och prova dem ordentligt

  3. 3.

    Beakta vad det kostar att underhålla cykeln

  4. 4.

    Lär dig grundläggande cykelunderhåll

  5. 5.

    Satsa på ett ordentligt lås och en ordentlig hjälm