Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Aivotutkijan mukaan työelämässä vallitsee sähellyksen vuosikymmen – ”hyväksymme liikaa keskeytyksiä”

11.12.2019 - Terveys

Kiire on jatkuvaa, muisti pätkii, keskittyminen on vaikeaa, eikä uni tule illalla. Näiden varoitusmerkkien tulisi herätellä työelämän ongelmiin, mutta moni ohittaa ne väistämättöminä työn seurauksina. Aivotutkija Minna Huotilainen sanoo, että työelämä on lipunut aivojen hyvinvoinnin kannalta lähes toivottomaan tilaan. Lue aivotutkijan neuvot työelämään ja hyvinvointiin.

Istut keskellä äänekästä avokonttoria ja pinnistelet keskittymistä vaativan työtehtävän parissa. Työ keskeytyy tuon tuosta sähköpostin ilmoittaessa uusista viesteistä, puhelimen ruutuun välähtää sosiaalisen median ilmoituksia ja kollega kyselee kuulumisia. Kuulostaako tutulta? Aivotutkijan mukaan tämä on monelle päivittäistä työarkea.

- Moni on työpaikallaan kuin heittopussi, joka yrittää väistellä eri suunnista tulevia asioita selvitäkseen päivän loppuun. Olemme järjestäneet työelämämme sellaiseksi, että keskittyminen on mahdotonta, kertoo Helsingin yliopiston professori, aivotutkija Minna Huotilainen.

Huotilainen on nimennyt kuluvan vuosikymmenen suomalaisessa työelämässä säheltämisen vuosikymmeneksi.

- Moni ei edes enää kyseenalaista jatkuvia keskeytyksiä, vaikka voisi niihin vaikuttaa. Asioiden ikään kuin vain annetaan tulla eri suunnista. Jos meidän pitäisi järjestää itsellemme keskittymistä vaativaan työhön sopiva ympäristö, niin harva päätyisi nykyisenkaltaisiin järjestelyihin, Huotilainen sanoo.

Luolamiehen aivoilla mukana 2000-luvun työelämässä

Ymmärtääksemme, miten tämä kaikki vaikuttaa työkykyymme ja aivojemme toimintaan Huotilainen palaa fysiologiaan ja ihmisen esihistoriaan.

- Aivomme ja kehomme reagoi uhkaaviin tilanteisiin taistele tai pakene -tilalla. Se valmistaa meidät selviytymään, toimimaan rivakasti ja tekemään nopeita ratkaisuja intuitiolla. Työelämässä, kun kaikkea on liikaa, syntyy epämääräinen uhkan tunne, joka vaikuttaa samalla tavoin fysiologiaamme.

Huotilainen ottaa esimerkiksi asiakkaalta tulevan pitkän ja ikävän sähköpostin. Taistele tai pakene -tilassa toimiva ihminen etsii nopeinta mahdollista ratkaisua selviytyäkseen tilanteesta. Helpoimpana ulospääsynä tilanteesta hän lähettää sähköpostin hoidettavaksi kollegalleen.

- Pahimmillaan päädymme vain välittämään viestejä eteenpäin ja kuormittamaan muita kollegoita, jolloin sähläys lisääntyy, eikä kukaan ole edes lukenut alkuperäistä viestiä kokonaisuudessaan. Tämä on tyypillistä käytöstä taistele tai pakene -tilassa. Olemme näennäisen tehokkaita, mutta tuottavuuden kannalta emme sitä ole, Huotilainen kertoo.

Vastakohtainen tila on virtaus- tai flow-tila, jolloin meillä on käytössämme paras muisti ja kokoelma empatiataitoja, joilla voimme ymmärtää toista ihmistä.

- Flow-tilassa oleva henkilö, pystyy saman sähköpostin saapuessa vastaamaan rauhassa kirjeeseen ja samaan aikaan käymään abstraktia pohdintaa uuden toimintamallin luomisesta vastaavien asiakaspalautteiden hoitamiseksi jatkossa.

Käytännössä kiire, uhka ja epätoivo tarkoittavat työelämässä sitä, että ihmiset eivät pysty antamaan parastaan. Syntyy paljon säpinää, mutta vähemmän luovuutta, asioiden hoitamista loppuun saakka ja kestäviä tuloksia. Vastaavasti flow-tilassa ihmiset kykenevät luovaan ongelman ratkaisuun ja työ on kokonaisuudessaan tuottavaa.

Tärkein työelämätaito?

Huotilaisen mukaan haastavassa ja kuormittavassa työelämässä korostuu äärimmäisen tärkeänä työelämätaitona tunnistaa nämä aivojen toimintaan liittyvät ilmiöt. Omaa jaksamista ja keskittymiskykyä kannattaa vaalia. Lohdullista on, että aivot ovat muovautuva elin ja uusia taitoja voi oppia.

- Töissä tulee aina välillä yllättäviä palohälytystilanteita, jotka saavat aivomme toimimaan nopeasti ja tehokkaasti. Ongelma on se, että jämähdämme helposti tähän taistele tai pakene -tilaan. Siksi on tärkeää oppia tunnistamaan oma fysiologinen tila ja asioita, jotka omassa arjessa vievät taistele tai pakene -tilaan. On myös löydettävä itselle sopivia keinoja, joiden avulla pääsee takaisin virtaustilaan.

Aivotutkimuksen mukaan muun muassa pienet tauot, kevyt jumppa, ulkoilu, työympäristön vaihtaminen työtehtävään sopivaksi ja musiikki auttavat irrottautumaan taistele tai pakene -tilasta ja vahvistavat virtaustilaa.

- Oma ihannepäiväni on sellainen, jossa voin oman vireystilan mukaan vaihdella työtehtäviä ja järjestää niitä itselle sopivalla tavalla. Silpun hoitamisen lisäksi on tärkeää päästä tekemään töitä, jotka liittyvät isoihin tavoitteisiin. Varjelen keskittymiskykyäni siten, että joinakin päivinä en ole lainkaan kollegoiden tavoitettavissa puhelimalla tai sähköpostilla, Huotilainen kertoo.


Aivotutkijan vinkit aivojen hyvinvointiin ja tehokkaampaan työntekoon

1) Vähennä keskeytyksiä. Sulje eri sovellusten merkkiäänet ja ilmoitukset. Tarvitseeko aina olla puhelimen, sähköpostin tai kollegoiden tavoitettavissa?

2) Varasta työpäivästä aikaa keskittymistä vaativaan työhön. Varaa riittävästi aikaa keskittymistä vaativille töille, jolloin et tee lainkaan silpputöitä tai käytä erilaisia sovelluksia. Jos mahdollista valitse työympäristö, joka tukee keskittymistä.

3) Opettele tuntemaan itsesi. Opettele tunnistamaan, mitkä asiat päivässäsi ruokkivat stressitilaa ja mitkä asiat auttavat irrottautumaan siitä. Aloita miettimällä säännöllisesti työpäivän jälkeen, miten päivä meni. Mikä sai sinut taistele tai pakene -tilaan? Mikä vahvisti virtaustilaa?

4) Vaali tasapainoa ja keskittymiskykyä. Työnteon lisäksi työelämätaitoihin kuuluu yhä enemmän omasta palautumisesta huolehtiminen. Vapaa-ajalla kannattaa tehdä asioita, joissa mieli ei harhaile. Esimerkiksi hyvän kirjan lukeminen, keskittymistä vaativa liikunta, ulkoilu tai pitkän podcastin kuuntelu voivat parantaa keskittymiskykyä.

5) Pidä huolta aivoista, kuten muustakin hyvinvoinnista. Uni, lepo, liikunta ja hyvä ravitsemus ovat myös aivoterveyden peruspilareita. Aivotutkimuksen mukaan musiikin soittaminen, tanssi, rasittava liikunta ovat esimerkkejä harrastuksista, jotka yhdessä uusien asioiden oppimisen synnyttävät uusia yhteyksiä aivoissa ja kehittävät monipuolisesti aivojen eri osa-alueita.

Vakuuta tärkein eli itsesi ja läheisesi

Jos elämä yllättää ikävästi, on tärkeää voida keskittyä täysillä paranemiseen. Sen lisäksi, että sairaus tai tapaturma tuovat mukanaan terveyshuolia, on niillä usein myös vaikutuksia talouteen.

Laske hinta ja osta