LähiTapiola Etelä28.5.2024

Toimiva käsisammutin voi pelastaa isoilta vahingoilta tulipalon sattuessa – tarkastuta sammutin säännöllisesti

Moni hankkii käsisammuttimen, mutta ei tule huolehtineeksi sammuttimen säännöllisestä tarkastamisesta sen toimivuuden varmistamiseksi. Sammuttimen toimivuus on tärkeää palon uhatessa, koska sillä voidaan sammuttaa palon alkuja niin kotona, mökillä kuin esimerkiksi veneessä. Tästä syystä on erittäin tärkeää varmistaa sammuttimien toimintakunto tarkastuttamalla ja huollattamalla sammuttimet säännöllisesti.

LähiTapiola Etelän sammutintarkastuskiertue kiertää touko- ja kesäkuussa Salon seutukunnassa ja läntisellä Uudellamaalla. Sammutintarkastuspäivät ovat monikymmenvuotinen perinne, joiden tavoitteena on paloturvallisuuden edistäminen ja vahinkojen ennaltaehkäiseminen. LähiTapiola Etelä tarkastuttaa vuosittain maksutta noin 3500 sammutinta. Tarkastusajat ja paikat löydät jutun lopusta.

Huolto aina käytön jälkeen – veneessä vuosittain

Käsisammutin tulee tarkastuttaa aina, jos sitä on vähänkään käytetty. Tarkastus on hyvä tehdä vuoden välein, jos sammutinta säilytetään paikassa, jossa se on alttiina kosteudelle, tärinälle, lämpötilojen vaihtelulle tai pakkaselle. Esimerkiksi veneiden ja asuntovaunujen sammuttimet on tarkastutettava vuoden välein. Kodin sisätiloissa pidettäville käsisammuttimille riittää kahden vuoden välein tehty tarkastus, jonka tekee valtuutettu sammutintarkastaja.

Tarkastuksessa sammutinliike katsoo sammuttimen toimintakunnon, ja tarvittaessa se huolletaan tai vaihdetaan uuteen. Säännöllisillä tarkastuksilla pyritään havaitsemaan ennalta mahdolliset viat, jotta sammutin todella toimisi tarvittaessa. Oman sammuttimen seuraavan tarkastusajan näkee sen kylkeen liimatusta tarrasta.

Mitä sammutusvälineitä kotoa tulisi löytyä?

Jokaisesta kodista pitäisi löytyä sammutuspeite sekä vaahto- tai nestesammutin mahdollisten tulipalojen varalle. Sammutusvälineet tulee sijoittaa paikkaan, jossa ne ovat nopeasti ja helposti saatavilla.

Jokainen sekunti on arvokas tulipalon sattuessa, joten varmista kodin ja perheen turvallisuus hankkimalla ja sijoittamalla sammutusvälineet asianmukaisesti. Pienellä vaivalla voi olla suuri merkitys hätätilanteessa.

Sammutintarkastuskiertueen aikataulu ja paikat:

• Särkisalo, lauantai 25.5. klo 10-13, Förby Marina, Särkisalontie 1361

• Marttila, tiistai 28.5. klo 9-16, Paseva Oy, Teollisuustie 1