Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKumppanuudet ja lahjoituksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
Yhtiöt tiedottavatAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
Turvallisuus8.6.2021VARSINAIS-SUOMI: Näin vältät tulipalot sähköautoa ladatessa!Sähkö- ja hybridiautot ovat yleistyneet Suomessa räjähdysmäisesti. Vaikka yhä useampi suomalainen hankkii sähköllä kokonaan tai osittain kulkevan auton, eivät monet auton omistajat ole kuitenkaan tietoisia sähköauton lataamiseen liittyvistä riskeistä. Kokosimme yhteen vinkit turvalliseen sähköauton lataamiseen ja tulipalojen ennaltaehkäisyyn.
LähiTapiola LokalTapiola
Vuoden 2020 lopussa Suomessa oli jo yli 9500 täyssähkö- ja noin 46 000 hybridiautoa, kun vielä muutamia vuosia sitten määrät olivat yhteensä muutamia tuhansia. Ladattavien autojen määrän odotetaan kasvavan tulevien vuosien aikana vielä nopeammalla tahdilla. Vaikka sähköautojen määrän kasvu ei ole vielä merkittävästi näkynyt vahinkomäärissä, tulevaisuudessa tilanne saattaa kuitenkin olla toinen."Pahoin pelkään, että sähköautojen lisääntyessä erityisesti lataamiseen liittyvät vahingot tulevat lisääntymään. Useimmiten kyse on pienistä oikosuluista tai sähkövioista, mutta pahimmillaan virheellinen lataustapa saattaa aiheuttaa suuren, jopa ihmishenkiä vaarantavan tulipalon", LähiTapiola Varsinais-Suomen korvausjohtaja Marko Erkkilä kertoo.Väliaikaiset latauslaitteet voivat johtaa tulipaloihinOngelmia syntyy, kun sähköautoja ladataan autojen mukana tulevilla väliaikaisilla latauslaitteilla. Vakavin tulipalon uhka ei kuitenkaan liity itse latausjohtoon, vaan pistorasiaan ja siitä lähteviin johtoihin."Kun autoa ladataan väliaikaisella johdolla, tulee latausjohto helposti työnnettyä lähimpään paikalta löytyvään pistorasiaan miettimättä asiaa sen kummemmin", Erkkilä kuvailee.Pientaloissa tai autotalleissa olevat sähköpistorasiat voivat olla vuosikymmeniä vanhoja, joista silmämääräisesti katsottuna ei voida tietää, onko johdinten eristyskyky vielä riittävä. Johdot voivat myös kulkea pitkiä matkoja sähköpääkeskukseen tai ryhmäkeskukseen erilaisten villojen tai sahanpurun ympäröimänä. Pitkäaikaisessa latauksessa johto tai kytkimet voivat kuumeta ja syttyä lopulta palamaan. Kun pistorasiaa käytetään hetkellisesti vaikka auton imurointiin, ei ongelmia vielä pääse syntymään."Vaaratilanteita aiheutuu nimenomaan siitä, että sähköautoja ladataan joka päivä ja pitkiä aikoja. Vanhat sähköjohdot eivät välttämättä sitä kestä, ja kun lataus tapahtuu vielä yöaikaan, voi syttyvät tulipalot pahimmillaan johtaa jopa kuolemaan", Erkkilä kertoo.Asiaa voi havainnollistaa vertaamalla latausta vaikka imurointiin tai hiusten kuivaamiseen föönillä. Aikansa laitteita käytettyään ne kuumenevat, mutta vaaraa ei synny, koska käyttö kestää muutamasta minuutista tuntiin. Sähköautoa puolestaan ladataan monissa tapauksissa joka päivä ja noin kahdeksan tuntia kerrallaan. Se on kova kuormitus erityisesti vanhoille sähköjohdoille, ja laittavat niiden eristyskyvyn testiin.Kun hankit sähköauton, hanki myös virallinen latauslaiteParas tapa varmistaa sähköauton latauksen turvallisuus on hankkia erillinen, tähän tarkoitukseen valmistettu latauslaite omaan kotiin. Laitteiden hinnat vaihtelevat pientaloissa 1000-2000 euron välillä ja hinta sisältää myös sähkömiehen tekemän asennuksen. Samassa yhteydessä sähkömies tarkistaa virtalähteen turvallisuuden pääkeskukseen saakka."Kun asennus tehdään määräysten mukaisesti, asentaja tarkistaa kaikki johdot ja asentaa latauslaitteen syöttöjohdolle oman sulakkeen. Oikosulku tai ylikuormitusta voi kuitenkin joskus sattua ja silloin määräysten mukaisesti asennetut suojakomponentit huolehtivat siitä, että sulake tai vikavirtasuoja napsahtaa eikä suurempaa vahinkoa pääse syntymään”, latauslaitteita myyvän Plugitin myynti- ja markkinointijohtaja Topi Aaltonen kertoo.Tulipalovaaran lisäksi väliaikaiset latausjohdot aiheuttavat myös pienempiä käytännön ongelmia."Kun johtoa jatkuvasti liikutellaan, alkaa se ajan myötä rispaantua ja aiheuttaa sähköiskuja. Ja tietysti ihmiset myös kompastelevat ja loukkaantuvat epämääräisiin johtovirityksiin pihoilla", Erkkilä jatkaa.Palamaan syttynyt sähköauto upotettavaOman haasteensa tuo itse sähköauto ja siinä käytetty tekniikka. Jos auto tai akku syttyy jostain syystä palamaan, jää palo helposti kytemään, vaikka palo näyttäisi sammuneen. Tulipalo saattaa leimahtaa uudelleen liekkeihin vielä tuntien kuluttua."Tästä syystä sähköautot on aina upotettava veteen tai talvella lumeen. Auto on sen jälkeen käyttökelvoton", Erkkilä kertoo.Samasta syystä myös kolaritilanteissa auton hinaukseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Jo hinausta varatessa on syytä kertoa, että kyseinen ajoneuvo toimii sähköllä.”Sähkö- ja hybridiautoja hinatessa voi olla monia hyvin paljon perinteisestä ajoneuvotekniikasta eroavia teknisiä ratkaisuja ja turvallisuuteen liittyviä asioita, joita tavallinen auton käyttäjä ei välttämättä osaa ottaa huomioon. Vielä kun lähes jokaisella ajoneuvovalmistajalla on omia teknisiä ratkaisuja autoissaan, niin pitää tuntea melko tarkkaan juuri kyseisen ajoneuvon tekniikkaa, jotta auton kuljetus voidaan suorittaa turvallisesti.  Lisäksi vaurioituneen ajoneuvon kuljettamisessa tulee käyttää oikeanlaisia suojavälineitä. Kun tällaisia asioita ei osata ottaa huomioon, voi itse tekemällä syntyä lisävaurioita ja vakavia vaaratilanteita”, LähiTapiola Varsinais-Suomen hinausautokumppani Oili Jalosen kuljetuspäällikkö Samu Kestilä kertoo. Vinkit sähköauton turvalliseen käyttöön:
  1. 1.
    Lataa autoa pääsääntöisesti tätä tarkoitusta varten hankitulla latauslaitteella. Auton mukana tuleva väliaikaislaturi on nimensä mukaisesti vain väliaikaiseen lataukseen.
  2. 2.
    Varmista, että latauksessa käytettävä pistorasia ja johdot kestävät pitkäaikaista ja jatkuvaa kuormitusta tulipalojen välttämiseksi. Jos kiinteistön sähköverkkoa käytetään sähköautojen lataukseen, on ennen toiminnan aloittamista tarkistettava olemassa olevien asennusten soveltuvuus. Latauslaitteet on myös huollettava säännöllisesti.
  3. 3.
    Jos auto tai akku syttyy palamaan, on se upotettava veteen tai lumeen tulen kytemisriskin vuoksi.
  4. 4.
    Jos auto jättää tien päälle, älä lähde hinaamaan sitä itse vaan soita viralliselle hinausliikkeelle ja kerro kyseessä olevan sähköauto. LähiTapiolan asiakkaat voivat soittaa Hätäpalveluumme ja tilaamme tarvittavan hinauskaluston paikalle. Soita Hätäpalveluun: +358 800 04531 (24/7)
  5. 5.
    Jos joudut kolariin sähköautolla, pyri sammuttamaan virta autosta. Näin pienennät riskiä tulipalolle.
Muita ajankohtaisia asioita
LähiTapiola Pohjoinen7.5.2025Täällä ovat Oulun riskialtteimmat kolaripaikat – ”Liikennesäännöt unohtuvat parkkipaikoilla” LähiTapiola Pohjoisen vahinkotietojen mukaan Oulussa eniten liikennevahinkoja syntyy parkkipaikoilla ja -halleissa sekä tiiviisti liikennöityjen risteysalueiden ja liittymien yhteydessä. Kyselyn mukaan parkkipaikoilla syntyy vaaratilanteita eritoten siksi, etteivät autoilijat ota kanssaihmisiä riittävän hyvin huomioon. LähiTapiola Loimi-Häme5.5.2025Kysely: Joka viides kokenut ”läheltä piti” -palovahinkotilanteen kotona tai mökillä – ”jokainen sekunti on arvokas”Paloturvallisuus on tärkeää kaikkialla, erityisesti kotona, mökillä ja veneessä. Toimiva sammutin voi olla ratkaiseva tekijä palon alkuvaiheessa, jolloin se voi estää tulipalon leviämisen ja pelastaa omaisuutta sekä ihmishenkiä.LähiTapiola Länsi-Suomi5.5.2025Mökillä on syytä käytellä moottorisahaa jo nyt – Kaatunut puu syypää joka toiseen myrskyvahinkoon Myrskyt ovat aiheuttaneet vahinkoja joka kolmannen länsisuomalaisen kodissa, selviää LähiTapiolan tuoreesta kyselystä. Joka toisen vahingon syynä on kaatunut puu. Mökkikauden alku on asiantuntijan mukaan paras aika riskipuiden ennakoivalle kaatamiselle, mutta myös vaaran paikka itse tekevälle.
Katso lisää tiedotteita
UutishuoneTiedotteetVARSINAIS-SUOMI: Näin vältät tulipalot sähköautoa ladatessa!Haluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn