Lääkärikäynnin voi hoitaa myös etänä – TerveysHelppi palvelee joka päivä
Sairastuttua ei tarvitse jäädä odottelemaan hoitoon pääsyä. LähiTapiolan TerveysHelpistä tavoittaa hoitajan ja lääkärin nopeasti ja saa ammattilaisen avun sekä diagnoosin.
![](https://www.lahitapiola.fi/assets/images/5715qeqodztv/2oOaIpoTAeGledwvd7mmhU/2bb2aa68e4b5274276504ee5381030c4/Virtuaalisairaala_ovi_73.jpg?w=1050&h=453&fl=progressive&q=55&fm=jpg)
Keväällä allergioita, kesällä palovammoja, syksyllä ja talvella flunssaa. Etälääkärin vastaanotolle tulee tasaisesti yhteydenottoja ympäri vuoden. Yleisimmät puhelujen tai chat-sovelluksen kautta tulevat yhteydenotot koskevat tavallisia sairauksia sekä pieniä tapaturmia.
Katso videolta, mitä TerveysHelpin lääkäri Pia Luukkonen kertoo palvelusta:
Millaisista asioista TerveysHelppiin tulee eniten yhteydenottoja?
- Yleisimpiä ovat ylähengitystieinfektiot eli tavallinen flunssa, kurkkukipu tai kuumeilu, lievät tapaturmat kuten kaatumiset tai jalkojen ja käsien vammat, ihottumat, tuki- ja liikuntaelimistön vaivat kuten esimerkiksi selkäkipu tai niska-hartiakipu, luettelee lääkäri Mika Perttu.
Yhteydenotoissa on huomattavissa myös selkeitä kausivaihteluita.
- Alkuvuonna on selkeä ylähengitystieinfektiopiikki: erityisesti tavallista flunssaa, mutta myös influenssaa on paljon. Keväällä on paljon yhteydenottoja allergia-asioissa ja myös punkin puremissa. Kesällä on palovammoja sekä auringosta että avotulesta, ja myös vapaa-ajan tapaturmia. Syksyllä on taas enemmän flunssaa, Perttu kertoo.
TerveysHelppi sopii kaikille
Pertun mukaan kaikki yhteydenotot sekä ihmisten terveyteen liittyvät ongelmat ovat kuitenkin lopulta yksilöllisiä.
- TerveysHelppiä käyttävät kaikenikäiset, erilaisissa elämäntilanteissa olevat henkilöt. Meidän vahvuutemme on se, että voimme palvella kaikkia, taustasta riippumatta.
TerveysHelppi on tarkoitettu kaikille, joilla on LähiTapiolan henkilövakuutus. Palveluun saa yhteyden jelposti ja maksutta TerveysHelppi-puhelinsovelluksen chatin kautta ja se on avoinna joka päivä klo 7–23. Yhteyttä voi ottaa myös puhelimitse.
- Etälääkäripalvelu on asiakasystävällistä, helppoa ja nopeaa. Se ei vaadi siirtymistä perinteiselle vastaanotolle. Etälääkäripalvelussa lääkärillä on aikaa potilaalle ja asia hoidetaan ilman kiirettä. Etälääkäripalvelu on myös edullisempi palvelu kuin perinteinen vastaanotto, Perttu luettelee palvelun hyviä puolia.
Palvelua kehitetään jatkuvasti
LähiTapiolan terveysjohtajan Jani Tikkasen mukaan virtuaalisairaalaa sekä TerveysHelppi-palvelua kehitetään jatkuvasti, jotta asiakkaat saavat parhaan mahdollisen hoidon.
- Palveluun tuodaan lisää älyä alkusyksyn aikana ja virtuaaliassistentti Vilma oppii koko ajan uusia kyvykkyyksiä. Suuntaamme yhä vahvemmin arjessa läsnäolevaan ja ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon. LähiTapiola kasvatti loppukeväällä omistustaan Mehiläisestä ja myös se vaikuttaa positiivisesti TerveysHelpin jatkokehitykseen yhteistyön tiivistyessä entisestään, Tikkanen kuvailee.
Oululainen perheenisä Pekka Karukka on käyttänyt TerveysHelppiä jo parin vuoden ajan.