<link rel="stylesheet" href="/cs/chat/stylesheets/lahitapiola-chat.css"/>
Gå rakt till innehåll Gå rakt till sidfoten
Säkerhet 1.3.2023

Skador på bilrutor ökar på våren – en liten sten kan leda till en reparation på mer än tusen euro

LokalTapiola ersätter cirka 50 000 skador på bilrutor varje år. Antalet skador som vi ersätter har ökat kontinuerligt. På våren blir vägarna bara och stenar och dubbar på vägen ökar skaderisken. Om du får ett stenskott i vindrutan, lönar det sig att låta reparera den genast.

– Det verkar som om folk är mera medvetna om risken för skador på bilrutor än tidigare. I och med att vintrarna har blivit mildare och vägarna ofta är bara under vintern kan stenar och dubbar som slungas från däcken skada vindrutan. Det är även vanligare med finteknik i bilrutorna vilket för sin del kan ha ökat intresset att förbereda sig, säger Tommi Helosvuo som är specialist inom LokalTapiolas ersättningstjänster.

Glasskador är den näst vanligaste fordonsskadan som ersätts från LokalTapiolas kaskoförsäkringar. Mera allmänna är bara bilräddnings- dvs. bogseringsskadorna, som ersätts för våra kunder från kaskoförsäkringen. De senaste åren har vi årligen ersatt cirka 50 000 reparationer och byten av vindrutor och övriga rutor på bilar.

– Under de senaste tio åren har antalet ersatta skador på bilrutor ökat rejält. En del av detta förklaras med vår ökade marknadsandel och att allt fler bilister vill ha en bilförsäkring som även innehåller en glasförsäkring. Antalet bilar i trafiken har också ökat. Det syns dock inga tecken på att det relativa antalet skador skulle minska, så det är bra att vara medveten om skaderisken speciellt på våren, säger LokalTapiolas utvecklingschef för fordonsförsäkringar Ari Saarnio .

I försäkringsbolagens ersättningstjänster och på verkstäderna är den mest stressiga säsongen för skador på bilrutor vanligen mars-maj.

– Många kanske tänker att om de har fått ett litet stenskott i vindrutan så lönar det sig inte att reparera det före vinterdäcken har bytts. En av orsakerna till skador på bilrutor är dubbar som lossnat från vinterdäck och slungas i trafiken. Man ska dock inte skjuta på att låta reparera en spricka, för om sprickan blir mera omfattande och rutan måste bytas, kan reparationen bli mycket dyrare och mer tidskrävande, säger Helosvuo.

Det är också alltid mer hållbart med tanke på miljön att låta reparera än att byta rutan.

Små sprickor är lätta att reparera – prislappen för skadorna har stigit

En spricka i vindrutan som ser harmlös ut kan störa sikten för föraren och till exempel blända speciellt när vårsolen skiner. På våren när temperaturen varierande ligger på båda sidorna om noll, kan det leda till att skadan spricker ytterligare när vibrationer och tryck riktas mot rutan under körning.

- I regel kan ett stenskott till storleken av ett två euros mynt ännu repareras. Har skadepunkten hållits ren så lämnar det i allmänhet inget synligt spår efter reparationen. Efter ett stenskott kan man genast skydda sprickan genom att till exempel lägga en tejpbit för att hindra att smuts eller vägsalt kommer i sprickan, tipsar Helosvuo.

Enligt LokalTapiolas skadestatistik har reparationskostnaderna för skador på bilrutor stigit under 2020-talet. Priset för att reparera en spricka kan ännu lämna under en hundring, men priset på byte av bilruta kan röra sig från ett par hundra till en bra bit över tusen euro. Ju mer teknisk och sällsyntare rutan är desto dyrare blir det att byta rutan.

Ari Saarnio säger att speciellt rutorna i nyare bilar har säkerhets- och komfortteknik, vilket höjer reparationskostnaderna. Därför vill man oftast ha en glasförsäkring för nyare bilar.

– På nya bilar finns olika sensorer, detektorer och kameror som är kopplade till vindrutorna, som till exempel automatiskt reglerar lamporna, ventilationen och säkerhetsanordningarna, såsom körfältsassistansen. Om rutan spricker och den måste bytas ska även tekniken i rutan omkalibreras. Ju längre bilens egna, originalruta håller, desto bättre fungerar helheten, även om reparatörerna ofta är mycket kunniga, säger Helosvuo.

  • Har du fått ett stenskott i vindrutan lönar det sig att skydda det, t.ex. med tejp eller stenskottsplåster. Det lönar sig att så snabbt som möjligt låta reparera ett stenskott hos en glasfirma eller verkstad, eftersom till exempel temperaturväxlingar kan förvärra skadan.

  • Bilförsäkringen ger skydd vid skador på bilrutor. Bilförsäkringen innehåller en frivillig kaskoförsäkring och en lagstadgad trafikförsäkring. I LokalTapiolas Lyxkasko och Omfattande kasko ingår en glasförsäkring, som ersätter skador som bilrutan orsakas av ett slag utifrån. Du kan även teckna en glasförsäkring som tilläggsskydd i Delkasko.

  • Användning av glasförsäkring påverkar inte bonusen i kaskoförsäkringen. Om ett stenskott repareras, ersätts reparationen utan självrisk. I samband med ett byte av ruta betalar du endast självriskandelen, som vanligen är cirka 200 euro.

  • Vid en skada på bilrutan kan du som kund i LokalTapiola föra din bil direkt till vår samarbetspartner utan att du behöver göra någon separat skadeanmälan. Reparationen görs ofta direkt medan du väntar. Sök en verkstad som passar dig och se ytterligare anvisningar för skadesituationer här.

Läs även: Kör inte med en söndrig vindruta – det kan till och med öka risken att skadas vid en kollision