Företagare:"Det skulle ha lönat sig att börja spara för tjugo år sedan och inte först nu"
Företagare Timo Väärälä säger att familjeföretaget i Kempele har klarat coronaraset bland annat genom snabba beslut, personalens flexibilitet och positiv inställning samt affärsverksamhetsutveckling. Tron på det egna arbetet har även gett krafter i de svagaste stunderna. Men jag borde själv ha förstått att börja med ekonomisk förberedelse redan som ung, säger han.
Företagare Timo Väärälä berättar att han medvetet strävat efter att hålla sig positiv under hela coronatiden. Situationen inom hotell- och restaurangbranschen i norra Finland har inte varit den värsta tänkbara, eftersom regeringens restriktioner inte har gällt hotellrum. Vi har kunnat hålla hotellet öppet nästan under hela pandemin, men ibland bara på vardagar.
Utsikterna inför år 2020 var utmärkta och försäljningen började positivt och fortsatte i samma takt som året innan. Sedan ändrades allt.
– När coronanyheterna kom och restriktioner infördes förhandlade vi genast med banken om amorteringsfrihet för lånen, stoppade onödiga beställningar och sålde en bil för att ha kontanter till hands. Vi stängde hälften av hotellrummen och vred till och med av värmen. Vi stängde också av en del av restaurangens kylapparater, berättar han när han ser tillbaka på det inträffade.
Vissa åtgärder inverkade bara lite på företagets ekonomi, vilket Väärälä också själv var medveten om. Som företagare är han van att reagera direkt och inte i morgon.
– Åtgärderna hade framför allt en psykologisk betydelse det vill säga att jag fick en känsla av kontroll, att jag hade vidtagit åtgärder för att klara oss. Eftersom vi inte hade stora besparingar var vi tvungna att agera praktiskt. Vi har klarat oss med vår egen kassa och de pengar som lämnat kvar tack vare amorteringsfriheten. Den goda försäljningen i början av året underlättade smällen, säger Väärälä.
Små målgrupper och inte allt för alla
Coronapandemin har varit en läropeng och tvingade oss att fatta snabba beslut och förnya oss. Till exempel är hotellreceptionen inte längre öppen på nätterna utan för de hotellgäster som anländer på småtimmarna väntar nyckeln i nyckelskåpet.
– Vi hade funderat på det redan länge. När coronapandemin slog till och utgifterna skulle skäras ner var det lätt att testa nya vanor. Kunderna har varit nöjda och vi kommer att fortsätta med det.
Att hotellet finns nära flygplatsen kan ge intrycket av att de flesta av våra kunder kommer från flygplatsen.
– Vi har en bred kundkrets och vi strävar hela tiden efter att hitta nya, mindre målgrupper. Våren är till exempel en viktig säsong, då vi inkvarterar fågelskådare som följer vårflyttningen. Det är också mycket viktigt att lokalbefolkningen besöker oss, det vill säga att de äter i vår spanska restaurang.
Corona drev oss till att ytterligare öka målgrupperna, men också att utveckla något nytt. Det har varit viktigt att personalen har meningsfulla saker att göra under lugnare perioder.
– Vi planerar hela tiden nya tjänster. Vi utvecklade vår egen spanska chorizokorv för mataffärer och började sälja take away i restaurangen. Man vet ju aldrig vad något kan föra med sig.
En fungerande kassa hjälper
En liten ekonomisk press är vardag för en företagare, enligt Väärälä. Idag bokas hotellrum och restaurangbord i sista sekunden. Det lönar sig inte att stressa över en tom bokningskalender – nästa dag kan situationen vara helt annan.
– Vi måste lita på oss själva och att vi tillsammans gör rätta saker, säger han.
När coronavågen slog in över företagarparet Väärälä underlättades situationen av att företagets personal erbjöd sig att vara timanställda för en tid. Paret är mycket tacksamma för detta.
– Naturligtvis har vi varit oroade över de anställdas ork i arbetet och hur de ska klara sig ekonomiskt.
Hans princip har alltid varit att se till att hålla företagets kassa i gott skick, vilket har varit till hjälp när det har stormat på marknaderna. När han tittar på siffrorna från tidigare år i bokföringen i Excel har det gett perspektiv och tro i den utmanande situationen.
– Jag har inte som företagare drabbats av girighet, utan jag har tack vare en bra kassa sett till att verksamheten lyckas även i ekonomiskt svagare situationer. Jag har sedan 1999 antecknat nyckeltalen för räkenskapsperioderna och de har varit till hjälp när jag har jämfört med de tidigare groparna som vi klarat av. Att klaga och älta gör bara sakerna värre och hjälper inte, så det är bättre att vara positiv och lägga energin på att se till att få mera klirr i kassan.
Även en liten summa räcker för att börja spara
Väärälä har ännu många arbetsår framför sig innan den lagstadgade pensionsåldern. För sin pensionstid har han börjat spara i en frivillig pensionsförsäkring och han har också börjat mer fundera på hur han kan förbereda sig ekonomiskt.
– Under de senaste åren har vi funderat med närstående hur vi skulle kunna spara pengar.
Dessa nya synvinklar har lett till diskussioner med specialister inom sparande och placerande. Vi har också funderat på hur vi kan förbinda företagets anställda genom olika försäkringslösningar.
– Det har varit lätt att prata om sakerna med en utomstående specialist som förstår affärsverksamheten bra. Vi har haft bra diskussioner och jag har börjat fundera på ärenden ur en ny synvinkel. Till mitt tjugo år yngre jag skulle jag vilja säga – börja månadsspara. Det grämer mig att jag inte då förstod att även en liten summa – fast bara hundra euro – skulle ha räckt till sparande när jag var yngre och nu skulle summan ha växt med ränta. Då hade det varit värt att lyssna på dem som är klokare än jag.
– Nu har vi också i företaget samlat en buffert, så att det i framtiden skulle vara möjligt att klara nedgångarna på marknaderna. Jag kommer att jobba helhjärtat ända in i det sista, säger Väärälä.