Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
FI
NyhetsrumLokalTapiola-gruppenArbeta hos ossAnsvarstagande
AktuelltBolagen informerarSynvinklar
FörstasidanNyhetsrumAktuelltBolagen informerarSynvinklarLokalTapiola-gruppenInformation om bolagsgruppenBolagVerksamhetens syfteLokalTapiola-gruppens rapporterSamarbete med samarbetspartnerArbeta hos ossLokalTapiola som arbetsgivareSom företagare i LokalTapiolaStuderandeLediga jobbAnsvarstagandeAnsvarighet hos LokalTapiolaSamhällsrelationerSamarbete och donationerPersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
NyhetsrumLokalTapiola-gruppenArbeta hos ossAnsvarstagande
AktuelltAktuelltBolagen informerarSynvinklar
Säkerhet7.9.2021Många kör omedvetet med släckta bakljus – bakomliggande orsak överraskarUnder höstens lopp blir kvällarna allt mörkare och det är viktigt att se till att körljusen fungerar. För många bilister kommer det som en överraskning att auto-läget i bilens körljusbrytare inte nödvändigtvis tänder bakljusen.Köp bilförsäkring
Många bilister kör med bakljusen släckta. Orsaken är ofta inte medveten risktagning, utan helt enkelt okunskap om den egna bilens körljusfunktioner.

I alla nya bilar aktiverar auto-läget i körljusbrytaren i praktiken de så kallade varselljusen istället för de egentliga körljusen.  Vid användning av varselljus tänds inte nödvändigtvis bakljusen alls, vilket kan leda till farosituationer speciellt i kvällsskymningen. Situationen är tyvärr mycket vanlig på grund av att det för föraren är behändigt att använda auto-läget.

Denna inställning är mycket vanlig på grund av att biltillverkarna är multinationella företag.

- Till skillnad från Finland, är det i många länder obligatoriskt att använda körljusen bara när det är mörkt. Varselljusen är ändå planerade för att även användas dagtid för att hjälpa andra trafikanter att observera ett fordon i trafiken och därför är kanske bakljusen inte nödvändigtvis programmerade för att tändas tillsammans med varselljusen, säger Tapani Alaviiri som är direktör med ansvar för biltjänster och trafiksäkerhet i LokalTapiola.
Klimatmålen påverkar bilismen på många sätt - även planeringen av bilarnas belysning och finansieringOron för klimatförändringen har utöver valet av drivkraft även påverkat planeringen av bilarna på andra sätt, såsom körljusen.

- Varselljusen förbrukar betydligt mindre el än de vanliga körljusen, men de håller nödvändigtvis inte billyktorna snöfria vid snöfall, fortsätter Alaviiri.

Klimatfrågorna har också annars varit i kärnan för debatten om bilismen under de senaste åren. Även LokalTapiola är med för att söka lösningar för en renare bilism.

- Alla bilar som finansieras och försäkras av LokalTapiola är klimatkompenserade vad gäller utsläppen som uppstår under den tid finansieringsavtalet gäller, påminner Alaviiri.
Föraren ansvarar för billyktornas funktion och korrekta användningDet är på förarens ansvar att se till att billyktorna fungerar och att de används korrekt. Föraren borde därför med hjälp av bilens bruksanvisning eller en expert lära sig vad de olika lägena på lampbrytaren betyder.  Du kan dock säkerställa dig om att körljusen är på med ett enkelt knep, nämligen genom att titta på bilens instrumentpanel.

- Om bilens instrumentpanel är mörk, då lönar det sig att köra bilen till sidan av vägen och justera lampbrytaren så att ljusen i panelen tänds. Samtidigt byts också i praktiken nästan alltid varselljusen till körljusen, ger Alaviiri som tips.

Vad gäller korrekt användning av körljus vill Alaviiri ännu lyfta fram helljusen, som finländarna fortfarande använder blygsamt.

- Man byter fortsättningsvis till halvljus till exempel på motorvägen och när avståndet är mycket långt, även om de stora säkerhetsavstånden mellan motorvägens filer som går i olika riktningar gör att det nästan alltid är onödigt att byta till halvljus. Dessutom byter man ofta till helljus först efter mötet, när man med gott samvete kunde göra det redan lite före mötet. Genom detta kan man till exempel undgå en situation där en älg plötsligt dyker upp i mörkret bakom ljuskäglan, åskådliggör Alaviiri.
Välj Finlands populäraste bilförsäkringVertaile, mikä kaskovakuutus sopisi autollesi parhaiten ja osta vakuutus helposti verkosta.
Köp bilförsäkring
Aktuell
Livstrygghet13.5.2025Pekka Antikainen har valts till ordförande för bolagsgruppens ledningsgrupp i LokalTapiola-gruppen – fortsätter även som verkställande direktör för LokalTapiola Tjänster AbStyrelsen för LokalTapiola Ömsesidigt Försäkringsbolag har valt magister i samhällsvetenskaper Pekka Antikainen till ordförande för bolagsgruppens ledningsgrupp i LokalTapiola-gruppen. Antikainen fortsätter även som verkställande direktör för LokalTapiola Tjänster Ab.Livstrygghet13.5.2025Antti Pulkkanen elected Managing Director of LocalTapiola General Mutual Insurance CompanyAntti Pulkkanen (MSc (Tech)) has been appointed as Managing Director of LocalTapiola General Mutual Insurance Company, the parent company of LocalTapiola Group. He will start in his new position on 1 August 2025. Mr Pulkkanen (46) will move to head the company from his current role as Managing Director of LocalTapiola Savo, which he has occupied for the past five years. Before his career at LocalTapiola, Antti Pulkkanen worked for nearly 10 years in international roles at Danske Bank in Copenhagen and Finland.Livstrygghet13.5.2025Antti Pulkkanen har utnämnts till verkställande direktör för LokalTapiola Ömsesidigt FörsäkringsbolagDiplomingenjör Antti Pulkkanen har utnämnts till verkställande direktör för LokalTapiola Ömsesidigt Försäkringsbolag som är moderbolag i LokalTapiola-gruppen. Han tillträder sin nya tjänst den 1 augusti 2025. Pulkkanen (46) tillträder tjänsten efter fem år som verkställande direktör för LokalTapiola Savo. Före sin karriär i LokalTapiola arbetade Antti Pulkkanen nästan 10 år med internationella uppgifter i Danske Bank i Köpenhamn och i Finland.
Se fler aktuella ärenden
NyhetsrumAktuelltMånga kör omedvetet med släckta bakljus – bakomliggande orsak överraskarVill du fortfarande byta språk?JaNej