Kör inte med en söndrig vindruta – det kan till och med öka risken att skadas vid en kollision
Antalet skador på vindrutor ökar när vintern övergår till vår. Försäkringsbolagen ersätter tiotusentals söndriga rutor varje år. Det är viktigt att reparera en spricka eller ett stenskott, eftersom det kan störa förarens sikt och i värsta fall försämra det skydd som bilens säkerhetskonstruktioner ger. I moderna bilar kan en skada på vindrutan till och med störa krockkuddens funktion.
På vägarna finns stenar, sand och lossnade dubbar efter vintern vilka kan orsaka vindruteskador. Det lönar sig att även reparera ett harmlöst stenskott eftersom det kan utvecklas till en stor spricka som i värsta fall söndrar hela vindrutan.
En hel ruta är också en säkerhetsfaktor. I moderna bilar är vindrutan limmad på karossen och en del av bilens bärande konstruktioner. Den är avsedd att för sin del skydda passagerarna vid kollisioner. Skador på rutan kan också påverka säkerhetsanordningarnas funktion. Bilglaskedjan Carglass verkställande direktör Samuel Alander lyfter till exempel fram krockkudden.
- I många bilmodeller är krockkudden på passagerarsidan planerad så att den tar stöd av vindrutan när den utlöses. Om vindrutans styrka är försvagad på grund av stenskott eller sprickor, fungerar krockkudden kanske inte som den ska, vilket ökar risken för att passageraren blir allvarligt skadad. Säkerhetsanordningarna som finns integrerade i vindrutan och den ökade teknologin förutsätter också kunskaper av våra montörer, säger Alander.
I nya bilar finns sensorer integrerade i vindrutorna och olika identifierare som automatiskt reglerar lampor, ventilation och till och med torkare. Kameror som är monterade i rutan är däremot en del av förarassistanssystemen såsom körfältsassistans och kollisionsvarnare.
- Även i äldre bilar är det viktigt att ta hand om vindrutans skick. Speciellt nu på våren, när solen lyser lågt, kan en spricka eller repa i förarens synfält blända eller försämra sikten. Man kan försöka undvika stenskott genom att hålla tillräckliga säkerhetsavstånd i trafiken. Om avståndet till bilen framför är tiotals meter är det mindre sannolikt att en sten från framförkörande bil söndrar den egna bilrutan, säger LokalTapiolas specialist inom ersättningstjänster Tommi Helosvuo.
Tusentals skador – en topp på våren
Försäkringsbolagen får årligen kännedom om tiotusentals glasskador. Enbart LokalTapiola ersatte förra året cirka 50 000 glasskador från den frivilliga kaskoförsäkringen. Antalet håller på att öka. Antalet sten- och dubbskott börjar vanligen öka på våren när solen värmer vägarna och snön smälter. Det ökade antalet glasskador under de senaste åren kan delvis förklaras av snöfattiga vintrar.
- I vinter har vi haft snö i hela landet, men nu under våren blir det troligtvis livligt på verkstäderna igen. I försäkringsbolagets ersättningstjänst märks i allmänhet en topp under mars-maj. Om man får ett stenskott i vindrutan, lönar det sig att t.ex. lägga en tejpbit på stenskottet och låta reparera rutan så snart som möjligt så att den inte spricker, säger Helosvuo.
Det lönar sig även att reparera ett litet stenskott, eftersom man då kan undvika ett dyrare glasbyte. Om det ingår en glasförsäkring i bilens kaskoförsäkring, kan reparationen i de flesta försäkringsbolagen ske utan självrisk.
- I regel kan ett stenskott på vindrutan till storleken av ett två euros mynt ännu repareras. Har skadepunkten hållits ren så lämnar det i allmänhet inget synligt spår efter reparationen. Ibland kan placeringen av stenskottet eller till exempel bilens tilläggsutrustning omöjliggöra en reparation och då måste rutan bytas, säger Alander hos Carglass.
Utan försäkring kan en stenskottsreparation kosta ett par tior, medan priset för ett glasbyte kan variera från ett par hundra till över tusen euro. Ju mer teknisk och sällsyntare rutan är desto dyrare blir det att byta rutan. I nya bilar måste man till exempel omjustera säkerhets- och komfortutrustningar som assisterar föraren.
Värmeväxlingar, kollisioner, snöslungor...
En bilruta går sönder av många orsaker. Detta trots att vindrutans yta är laminerad och tål ibland även hårda stötar.
Alander säger att sprickor i vindrutor ofta beror på värmeväxlingar. Om det finns ett stenskott i vindrutan, kan det nu på våren bli större, när skillnaden mellan dag- och nattemperaturen är stor. Stora temperaturväxlingar kan också leda till att rutan går sönder t.ex. när man skrapar is från vindrutan.
- Våra montörer har sett det mesta. Det händer också ibland att när bilisten byter torkarbladen så slår torkararmen mot rutan och den spricker. När man ska åka på en resa packar man bilen så full att bilrutan går sönder när man slår igen bakluckan. Bilarna kolliderar också med trappräcken, stegar och bommar. Dessutom kan snö eller is som faller från tak söndra rutor och orsaka ännu större skador, säger Alander.
- Överraskande har gräsklippare och snöslungor också ibland orsakat glasskador. Om stenar kastas från sådana maskiner kan det ske med en så hög hastighet att stenen krossar bilrutan.
Har du fått ett stenskott i vindrutan lönar det sig att skydda det skadade stället från smuts, t.ex. med tejp eller stenskottsplåster. Det lönar sig att så snabbt som möjlig låta reparera ett stenskott hos en glasfirma eller verkstad, eftersom till exempel temperaturväxlingar kan förvärra skadan.
Om någon annan ruta än vindrutan går sönder på bilen, ska den i allmänhet bytas. Sido- och bakrutor är i allmänhet härdade glas, som det inte går att reparera.
Fordonets frivilliga kaskoförsäkring täcker glasskador. I LokalTapiolas Lyxkasko och Omfattande kasko ingår glasförsäkring, som ersätter skador som orsakas av ett slag utifrån direkt mot bilrutan. Användningen av glasförsäkringen påverkar inte bonusen i kaskoförsäkringen och om ett stenskott repareras, ersätts reparationen utan självrisk. I samband med glasbyte betalar du endast självriskandelen.
Läs mer om våra kaskoförsäkringar här. Vid en glasskada kan du som kund i LokalTapiola föra din bil direkt till vår samarbetspartner utan att göra någon separat skadeanmälan.
Sök en verkstad som passar dig och se ytterligare anvisningar för skadesituationer här.