Säkerhet15.6.2020
Över hälften av finländarna skulle sänka promillegränsen för båtkörning – ”Varför tillåter lagen en högre promillegräns i båttrafiken än i biltrafiken?”
En person som manövrerar en båt eller som sköter en uppgift som väsentligt påverkar trafiksäkerheten, och som har minst 1,0 promille i blodet eller minst 0,44 milligram per liter i utandningsluften, gör sig enligt strafflagen skyldig till roderfylleri dvs. till fylleri i sjötrafik.
För roderfylleri kan man även döma en person vars förmåga till prestationer som uppgiften kräver är nedsatt eller som kan äventyra en annans säkerhet. Berusning kan även bero på andra berusningsmedel. Straffet för roderfylleri är böter eller högst två år fängelse.
En som rör sig med roddbåt eller segeljolle kan inte dömas för fylleri i sjötrafik. I yrkesmässig sjötrafik är gränsen 0,5 promille.
Promillegränsen för rattfylleri dvs. till exempel för bilkörning är 0,5 %. För grovt rattfylleri kan man dömas om alkoholhalten i blodet är minst 1,2 promille.
Polisen använder alkoholmätare för att övervaka sjötrafiken. Om alkometern visar att man har anledning att misstänka båtföraren för roderfylleri, kan han eller hon föras till polisstationen för ytterligare undersökning med en exaktare alkoholmätare eller till hälsovårdscentralen för ett blodprov.