LähiTapiolan liikenneturvallisuusteko kääntää katseet suojatielle

24.1.2019 - Turvallisuus

Yli puolet jalankulkijoiden suojatiellä loukkaantumisiin johtavista liikenneonnettomuuksista tapahtuu vuoden pimeimpään aikaan loka-tammikuussa. Suojatieonnettomuuden taustalla on usein tilanne, jossa osapuolet eivät nähneet toisiaan tai havainto tapahtui liian myöhään, eikä siihen ehditty reagoida. LähiTapiolan kehittämällä silmänliiketutkimukseen perustuvalla mittauksella kerätään tietoa havainnoinnin vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen.

Liikenneturvan kokoamien tietojen mukaan viimeisen kolmen vuoden aikana tieliikenteessä on kuollut vuosittain keskimäärin 29 ja loukkaantunut 420 jalankulkijaa. Uhreista joka viides menehtyi suojatiellä. Jalankulkijoiden loukkaantumisista yli puolet tapahtui suojatiellä. Eniten loukkaantumisia ja kuolleita on nuorissa ja iäkkäissä.

- Jalankulkijoiden onnettomuudet tieliikenteessä keskittyvät vuoden pimeimpään aikaan loka-tammikuussa. Pimeydellä on ilmiselvä yhteys autoilijoiden havainnointiin ja kykyyn erottaa jalankulkijat. Havainnointiin vaikuttavat kuitenkin myös monet muut seikat, joista viime vuosien merkittävin uusi ilmiö on puhelimen käyttö ajon aikana viestittelyyn tai sosiaalisen median käyttöön, kertoo LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen.

Vaikka pitkällä aikavälillä liikenneturvallisuus on kehittynyt hyvään suuntaan, sattuu Niemisen mukaan suojateillä edelleen liikaa onnettomuuksia.

- Vaikka onnettomuudet ovat usein monen tekijän summa, suurin yksittäinen syy suojateillä tapahtuviin onnettomuuksiin on se, että autoilijat eivät ymmärrä suojatien todellista merkitystä ja omaa vastuutaan suojatietä lähestyttäessä. Puutteellinen havainnointi on keskeisessä osassa suojatiellä sattuvissa liikenneonnettomuuksissa yhdessä väärän tilannenopeuden kanssa, Nieminen toteaa.

Silmänliiketesti paljastaa harhailevan katseen

Autoilijoiden havainnoinnin vaikutus liikenneturvallisuuteen on ilmeinen, mutta aiheesta on Niemisen mukaan melko vähän tietoa saatavilla. LähiTapiola on kehittänyt uudenlaisen silmänliikettä ajotilanteessa mittaavan testin, jonka avulla saadaan lisätietoa autoilijoiden havainnointikyvystä.

- Tavoitteenamme on herättää autoilijat huomaamaan havainnoinnin merkitys liikenteessä ja kerätä tietoa ihmisten havainnointikyvystä. Katseen siirtyminen pois liikenteestä ajon aikana moninkertaistaa onnettomuusriskin, koska kuljettaja ei ehdi reagoida yllättäviin tilanteisiin. Kaupunkiajossa jo muutaman sekunnin katseen harhailun aikana auto liikkuu sokkona kymmeniä metrejä, Nieminen havainnollistaa.

LähiTapiolan havainnointikykyä mittaava silmänliiketesti kiertää vuoden 2019 aikana ympäri Suomea eri tapahtumissa ja messuilla.


Katso pienten jalankulkijoiden puhutteleva vetoomus turvallisten suojateiden puolesta.

Vuoden 2019 liikenneturvallisuuskampanjassaan LähiTapiola kiinnittää autoilijoiden ja tielläliikkujien huomiota suojatieturvallisuuteen ja erityisesti katseen sekä havainnoinnin merkitykseen liikenneturvallisuudessa. Vuonna 2018 LähiTapiolan #mydrivingmode-haastekampanja herätteli suomalaisia kiinnittämään huomiota kännykän käyttöön ajaessa.

Lähde: Jalankulkijoiden vahinkotiedot perustuvat Tilastokeskuksen tilastoimiin poliisin tietoon tulleisiin liikenneonnettomuuksiin vuosina 2015 – 2017. Vuosi 2017 ennakkotietoja.

Lue lisää kaskovakuutuksistamme

Paransimme kaskovakuutustemme turvaa. Saat nyt samalla rahalla kattavammat vakuutukset. Tutustu LähiTapiolan kaskovakuutuksiin tarkemmin linkistä.

Lue lisää ja osta