LähiTapiola Pohjanmaa29.5.2024

Uusia jäseniä LähiTapiola Pohjanmaan hallitukseen ja hallintoneuvostoon

Kahdella uudella hallintoneuvoston jäsenellä ja yhdellä uudella hallituksen jäsenellä vahvistunut LähiTapiola Pohjanmaa jatkaa työtänsä pohjalaisten elämänturvan ja yhtiössä usean vuoden ajan tehdyn strategisen työn edistämiseksi.

Asiakasomisteisena yhtiönä jokainen LähiTapiola Pohjanmaan asiakas kutsutaan yhtiön varsinaiseen yhtiökokoukseen. Tänä vuonna yhtiökokous pidettiin 20.5 Kokkolassa. Yhtiökokouksessa hallintoneuvoston uusiksi jäseniksi valittiin Arto Ikola Kokkolasta ja Jere Lähdemäki Vaasasta. Hallintoneuvosto koostuu omistaja-asiakkaiden valitsemista edustajista, jotka ovat mukana vaikuttamassa yhtiön kehitykseen. Sekä Ikola että Lähdemäki toimivat tänä päivänä johtavissa rooleissa pohjalaisissa yhtiöissä ja heillä on laaja ymmärrys Pohjanmaasta alueena.

Yhtiökokouksen jälkeen pidetyssä hallintoneuvoston kokouksessa Kokkolasta kotoisin oleva Laura Rahikka valittiin hallituksen uudeksi jäseneksi. Marina Kinnunen valittiin uudelleen seuraavalle toimikaudelle. Samalla kiitettiin hallitustyöstä pois jäänyttä Sami Kullaa, jolla on takana lähes 20 vuotinen ura niin LähiTapiola yhtiöryhmän kuin LähiTapiola Pohjanmaan strategisen kehittämisen parissa.

Tehtyään usean vuoden ajan töitä muun muassa silloisessa Tapiolassa, josta tuli Lähivakuutuksen kanssa tehdyn fuusion jälkeen LähiTapiola vuonna 2013, Sami Kulla aloitti alueyhtiön hallituksen puheenjohtajana. Hän toimi hallituksen puheenjohtajana aina vuoteen 2023 asti, ja on vuosien aikana tehnyt työtä yhtiön strategisen kehittämisen parissa, jonka hän kokee hyvin mielekkääksi toiminnaksi.

- Kun fuusio toteutui ja LähiTapiola Pohjanmaa perustettiin, meillä oli noin 30 % markkinaosuus. Tähän päivään asti olemme kasvaneet 12 000 asiakkaalla markkinaosuuden ollessa noin 44 %. Olemme kasvaneet paljon ja nopeasti, ja yhtiö on kyennyt tuottamaan kasvavaa lisäarvoa omistaja-asiakkailleen sekä Pohjanmaan turvallisuudelle. Olemme rohkeasti uskaltaneet ottaa askeleita eteenpäin, ja onnistuneet siinä, Kulla toteaa.

Jäätyään viime vuonna pois hallituksen puheenjohtajan paikalta, Kulla on jatkanut hallituksessa jäsenenä. Hallintoneuvoston kokouksessa 20.5 hän jätti hallitustehtävänsä jatkaakseen töitä yhtiön strategian toimeenpanon kanssa ryhmätasolla.

Kulla kertoo, että hän on vuosien aikana aktiivisesti pyrkinyt viemään yhtiötä eteenpäin digitalisaation, analytiikan ja yrityskehityksen saralla, sekä panostaen siihen, että yhteistyö hallituksessa toimisi niin sujuvasti kuin mahdollista. Viimeisen viiden vuoden aikana hän on tehnyt täyspäiväisesti töitä hallitustehtävien parissa.

- Aikanani yhtiössä on tapahtunut paljon. Olemme kehittäneet kestäviä yritysratkaisuja, joiden avulla liiketoiminta kehittyy askel askeleelta paremmaksi. Useita näistä käytetään tänä päivänä myös muissa alueyhtiöissä. Mutta kaikkea tätä ei olisi voinut tehdä ilman hyvää yhteishenkeä ja ensiluokkaista henkilökuntaa. Vuosien varrella olemme järjestäneet riittävästi yhteistä aikaa myös vapaamuotoiselle kanssakäymiselle hallituksen ja johtoryhmän kesken mökkiviikonloppujen, urheilun ja ruoanlaiton muodossa, ja suunnitelleet yhdessä tulevaisuutta myös kokouspöytien ulkopuolella. Tämänlaiset päivät luovat yhteishenkeä, joka myös näkyy ulospäin, Kulla kertoo ajastaan LähiTapiola Pohjanmaan hallituksessa.

Hallitus täydentyy diplomi-insinöörillä Kokkolasta

Hallintoneuvoston kokouksessa Kullan jättämä hallituspaikka täydentyi Laura Rahikalla. Rahikka toimii tällä hetkellä toimitusjohtajana ja perustajana Hycamite TCD Technologies Oy:ssa, joka kehittää ja kaupallistaa puhtaan vedyn ja korkean arvoluokan hiilituotteiden tuotantoteknologiaa. Yritys sijaitsee Kokkolan suurteollisuusalueella (KIP). Koulutukseltaan Rahikka on prosessitekniikan diplomi-insinööri, ja työskennellyt sekä teollisuudessa sekä ammattikorkeakoulu- ja yliopistosektorilla.

- Lähdin erittäin mielelläni LähiTapiola Pohjanmaan hallitusehdokkaaksi, kun minulta tätä kysyttiin. Ala on mielenkiintoinen ja yhtiö on alueellisesti merkittävä toimija, Rahikka kertoo valinnan jälkeen.

Rahikka tuo LähiTapiola Pohjanmaan hallitustyöskentelyyn omaa osaamistaan, kuten puhtaan siirtymän, startup- ja kasvuyritysosaamisen, monimuotoisen teollisuuden ja kestävän kehityksen. Rahikka näkee paikan LähiTapiola Pohjanmaan hallituksessa mahdollisuutena kehittää sekä yhtiötä että itseään.

- Odotan, että pääsen osaamiseni ja aiempien kokemuksieni avulla antamaan oman panokseni LähiTapiola Pohjanmaan toimintaan ja kehittämiseen. On myös mukavaa päästä tutustumaan uudenlaiseen toimintaympäristöön ja yhtiön työntekijöihin, Rahikka päättää.

Rahikka haluaa jatkaa yhtiön strategista kehittämistä niin, että siitä on mahdollisimman paljon hyötyä asiakkaille, eli omistajille. Asiakkaiden kokonaiskokemus vahvistuu erilaisten digitaalisten ratkaisujen ja tuotekehityksen sekä kestävän kehityksen kautta. Näiden asioiden parissa hän tulee tekemään aktiivisesti töitä hallitustehtävässään.

Hallintoneuvoston kokouksessa kiitettiin hallintoneuvostosta pois jääneitä Elina Ihamäki-Närkkiä, Sari Rinta-Jaskaria, Raul Sundströmiä ja Marko Vallia.

Yhtiön koko hallitus ja hallintoneuvosto löytyvät yhtiön kotisivuilta.