LähiTapiola Pohjoinen16.5.2024

Kokit ja potit -ruokavaikuttajan nopea toiminta säästi ketjukolarilta - "Hetki kuitenkin piti hengitellä"

Ruokavaikuttaja Hannele Hyvärinen nauttii luonnon ja hyvän ruuan tuomasta mielenrauhasta. Hektisessä arjessa maadoittuminen on tarpeen, ja yksi keino siihen on hapanjuurileivän leipominen, sillä sen prosessia ei voi täysin kontrolloida. Elämänturvaansa Hyvärinen ei jätä arvailujen varaan, vaan huolehtii siitä, että vakuutukset ovat tarpeenmukaiset. Laaja kaskovakuutus on liikkuvalle monialayrittäjälle luonteva valinta.Tutustu autovakuutukseen

Instagramissa Kokit ja potit -tilille suunnistaessaan tipahtaa mitä upeimpien ja toistaan värikkäämpien ruokakuvien maailmaan. Tilin resepteistä löytyy niin vegemädillä täytettyjä krustadeja, rucolalla höystettyä päärynäsalaattia kuin limoncellolla maustettuja mansikoitakin.
Monialayrittäjänä toimivan Hyvärisen arki on liikkuvaa. Sometyönsä lisäksi hän toimii puheterapeuttina Oulun seudulla ja valmistuu pian myös työnohjaajaksi. Työnteon paikat vaihtelevat, sillä Hyvärinen esimerkiksi tekee terapiatyötä asiakkaidensa luona. Liikkuvana toimistona toimii Hyvärisen auto.

Onni onnettomuudessa – Nopea toiminta säästi ketjukolarilta

Vuoden aikana Hyvärisen citymaasturin mittariin kertyy noin 35 000 kilometriä. Enimmäkseen hän on saanut ajaa rauhassa ja turvallisesti, mutta Hyvärinen on kohdannut yllättäviäkin tilanteita liikenteessä. Joulukuun alussa keskellä kirkasta päivää, Hyvärinen joutui nopeaan vaaratilanteeseen ajaessaan Kuusamontiellä.

– Edellä ajavan rekan renkaita oli räjähtänyt ja näistä irronneita osia sinkosi tielle. Edellä ajava auto jarrutti väistääkseen, kun minä saavuin paikalle Jäälin ainoan kummun takaa. Onneksi kerkesin ohjata auton ojaan.

Kenellekään ei onneksi käynyt mitään, ei autollekaan.

Ojan lumi toimi pehmusteena äkkiohjaukselle, mutta pöpeliköstä ei päässyt itse ylös. Hyvärinen kertoo tehneensä päätöksen auton ohjaamisesta ojaan sekunnin kymmenesosassa: toisena vaihtoehtona olisi ollut ketjukolariin joutuminen, mistä hänellä on myös aiempaa kokemusta.

– Siinä oli pehmeä hanki ja hyvä tuuri, onni onnettomuudessa. Hetki kuitenkin piti hengitellä.

Ojan pohjalta hän soitti LähiTapiolan matkahätäpalveluun. Hinaajan tulossa kesti noin 20 minuuttia.

– Sain ystävällistä ja rauhoittavaa palvelua, sellaista millaista ajattelen vakuutusyhtiön voivan parhaimmillaan antaa. Minun ei tarvinnut huolehtia, kerroin vain sijaintini, Hyvärinen sanoo.

"Pitää olla sellainen auto, että minä en häviä ekana"

Valitessaan autolleen vakuutuksia Hyvärinen pohti mitkä vakuutukset riittäisivät hänen tarpeisiinsa. Koska hänellä on mahdollisuus saada tarvittaessa sijaisauto lainaan lähipiiristä, Hyvärinen valitsi autolleen liikennevakuutuksen lisäksi Laaja kasko -vakuutuksen. Laajaan kaskoon sisältyy muun muassa tuulilasivahinkojen korvaaminen, muttei oikeutta sijaisautoon.
Hyväriselle auton tärkeimpiin ominaisuuksiin kuuluvat turvallisuus ja soveltuvuus pohjoisiin ajo-olosuhteisiin.

– Näillä leveyksillä pitää olla sellainen auto, että minä en häviä ekana.

Kaskovakuutusta valittaessa tärkeimmät kriteerit ovat oma riskinsietokyky, auton ikä ja arvo. Vapaaehtoinen autovakuutus eli kasko korvaa autolle esimerkiksi kolarissa sattuneita tai ilkivallan aiheuttamia vahinkoja, joita lakisääteinen liikennevakuutus ei korvaa.

Vertaile mikä kasko on sinulle sopivin.

Mielenrauhaa vakuutuksista ja luonnossa liikkumisesta

Hyväriselle mielenrauha on tärkeää ja hän on vakuuttanut elämänsä kattavasti. Koti-, matka-, tapaturma- ja autovakuutuksen lisäksi häneltä löytyy myös yritystoimintaan liittyviä vakuutuksia, kuten riskihenkivakuutus ja vapaaehtoinen eläkevakuutus.

– Yritystoimintaa turvaan työkyvyttömyysvakuutuksella, joka täydentää yrittäjän sosiaaliturvaa ja antaa suojaa, jos sairastun pitkäksi aikaa tai olisin pysyvästi työkyvytön.

Arjessa mielenrauhaa tuovat luonnossa ajan viettäminen ja liikkuminen niin pyöräillen, suksin tai kävellen. Myös marjastaminen ja sienestäminen ovat Hyväriselle mieleisiä tapoja viettää aikaa luonnossa.

– Luonnosta tulee sekä liikuntaa, että ruokaa. Sitähän sanotaan, että kymmenen minuuttia luonnossa laskee verenpainetta. Luonto on minulle hermostoa ja mieltä rauhoittava elementti.

Varmista vakuutusturvasi ajan tasalle ja maksimoi mielenrauhasi - Jätä yhteydenottopyyntö täältä.

*Traficom / Ajoneuvojen rekisteröintitilasto