Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
Kirjautuminen
Kirjaudu sisään
Kirjaudu verkkopalveluunHoida vakuutus- ja sijoitusasioita.Vahingot ja korvauksetUseissa vahinkotilanteissa voit asioida suoraan kumppaneillamme eikä vahinkoilmoitusta tarvita.Kirjaudu sijoittamisen verkkopalveluunAloita sijoittaminen ja hoida sijoitusasioita.Kirjaudu autorahoituksen verkkopalveluunKirjaudu henkivakuutusten hakemuspalveluunKirjaudu henkilöstörahastopalveluunVerkkopalvelu henkilöstörahastojen jäsenille.
Tee uusi verkkopalvelusopimusSaat käyttöösi yritysten uuden verkkopalvelun, kun teet uuden verkkopalvelusopimuksen.Kirjaudu uuteen verkkopalveluunTästä voit kirjautua, jos yritykselläsi on jo uusi verkkopalvelusopimus.Kirjaudu sijoittamisen verkkopalveluunSeuraa sijoituksia sekä tee toimeksiantoja. Näet yrityksen sopimukset, kun yritys on sinut siihen valtuuttanut.Kirjaudu autorahoituksen verkkopalveluunKirjaudu henkivakuutusten hakemuspalveluun
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
Kirjaudu sisään
Kirjaudu verkkopalveluunHoida vakuutus- ja sijoitusasioita.Vahingot ja korvauksetUseissa vahinkotilanteissa voit asioida suoraan kumppaneillamme eikä vahinkoilmoitusta tarvita.Kirjaudu sijoittamisen verkkopalveluunAloita sijoittaminen ja hoida sijoitusasioita.Kirjaudu autorahoituksen verkkopalveluunKirjaudu henkivakuutusten hakemuspalveluunKirjaudu henkilöstörahastopalveluunVerkkopalvelu henkilöstörahastojen jäsenille.
Tee uusi verkkopalvelusopimusSaat käyttöösi yritysten uuden verkkopalvelun, kun teet uuden verkkopalvelusopimuksen.Kirjaudu uuteen verkkopalveluunTästä voit kirjautua, jos yritykselläsi on jo uusi verkkopalvelusopimus.Kirjaudu sijoittamisen verkkopalveluunSeuraa sijoituksia sekä tee toimeksiantoja. Näet yrityksen sopimukset, kun yritys on sinut siihen valtuuttanut.Kirjaudu autorahoituksen verkkopalveluunKirjaudu henkivakuutusten hakemuspalveluun
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKirjautuneen palvelut
Kirjaudu sisään
Kirjaudu verkkopalveluunHoida vakuutus- ja sijoitusasioita.Vahingot ja korvauksetUseissa vahinkotilanteissa voit asioida suoraan kumppaneillamme eikä vahinkoilmoitusta tarvita.Kirjaudu sijoittamisen verkkopalveluunAloita sijoittaminen ja hoida sijoitusasioita.Kirjaudu autorahoituksen verkkopalveluunKirjaudu henkivakuutusten hakemuspalveluunKirjaudu henkilöstörahastopalveluunVerkkopalvelu henkilöstörahastojen jäsenille.
Tee uusi verkkopalvelusopimusSaat käyttöösi yritysten uuden verkkopalvelun, kun teet uuden verkkopalvelusopimuksen.Kirjaudu uuteen verkkopalveluunTästä voit kirjautua, jos yritykselläsi on jo uusi verkkopalvelusopimus.Kirjaudu sijoittamisen verkkopalveluunSeuraa sijoituksia sekä tee toimeksiantoja. Näet yrityksen sopimukset, kun yritys on sinut siihen valtuuttanut.Kirjaudu autorahoituksen verkkopalveluunKirjaudu henkivakuutusten hakemuspalveluun
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
Terveys28.11.2022Korona sai suomalaiset vähentämään kättelyä ja halaamista – Vakuutusyhtiössäkin näkyy, että ihmiset ovat tulleet varovaisemmiksiKoronapandemian lisäämä tietoisuus tautien tartuntatavoista näyttää tehneen suomalaisista aiempaa varovaisempia. LähiTapiolan kyselyn mukaan moni aikoo jatkossakin jäädä flunssaoireissa herkemmin kotiin tai vaalii turvavälejä tai maskin käyttöä. Lisääntynyt varovaisuus näkyy myös yhteydenotoissa vakuutusyhtiöön.Lue lisää
Vielä kolme vuotta sitten kättelimme uusia tuttavuuksia sen kummempia miettimättä, eikä ystävän halaamista tarvinnut harkita kahdesti. Maskit olivat jotain, mitä kohteliaat japanilaiset käyttivät väkirikkaissa suurkaupungeissa, mutta Suomessa niitä näkyi lähinnä terveydenhuoltohenkilöstön kasvoilla. Töihin lähdettiin usein, vaikka nenä hieman niiskutti. Koronapandemia on kuitenkin lisännyt tietoisuuttamme infektiotautien tarttumisesta ja muuttanut käytöstämme. LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyn mukaan moni aikoo jatkossakin pitää kiinni korona-ajan opeista ehkäistäkseen pöpöjen leviämistä.Arjen katsaus -kyselytulosten mukaan joka toinen suomalaisista (50 %) jää nyt herkemmin kotiin, jos saa flunssan tai jonkin muun taudin oireita. Vastaajista 15 prosenttia kertoo myös jäävänsä herkemmin kotiin, jos lapsella tai jollain muulla samassa taloudessa asuvalla on taudin oireita.Lisääntynyt varovaisuus näkyy edelleen myös fyysisten kontaktien välttelyssä. Arjen katsaus -kyselyn mukaan useampi kuin kaksi viidestä (43 %) on vähentänyt kättelyä, halaamista tai muuta toisten koskettelua ehkäistäkseen tautien tarttumista. Joka neljäs taas kertoo jatkossakin pyrkivänsä välttämään julkisissa tiloissa liikkumista ja pitämään turvavälejä ehkäistäkseen tartuntoja. Lähes yhtä moni (23 %) aikoo myös edelleen käyttää maskia töissä tai muissa julkisissa tiloissa, jos oirehtii flunssan tai jonkin muun taudin takia. Vain noin joka viides ei koe käytöksensä muuttuneen millään tavalla aiemmasta.Lisääntynyt tietoisuus infektiotaudeista ja yleensä sairastumisen riskistä näkyy myös yhteydenotoissa vakuutusyhtiöön. LähiTapiolassa pandemia-aika on lisännyt etähoitopalveluiden käyttöä, ja esimerkiksi matkalle lähtiessä asiakkaat vaikuttavat nyt aiempaa harkitsevammilta.Flunssakausi näkyy etälääkärillä, lisääntynyt matkailu korvauspalveluissaLähiTapiolan etälääkäripalvelu TerveysHelppiin tulee kuukausittain useita tuhansia vakuutusasiakkaiden yhteydenottoja. Syksyllä paluu päiväkoteihin, kouluun, töihin ja yleensä lisääntynyt aktiivisuus on näkynyt ennätyksellisinä kontaktimäärinä. Liikkeellä on ollut flunssan, koronan ja vatsataudin lisäksi esimerkiksi enterorokkoa. TerveysHelppi on esimerkiksi LähiTapiolan sairauskulu- ja matkavakuutusasiakkaiden käytössä.- Korona-aikana moni tottui käyttämään etähoitopalvelua, koska esimerkiksi flunssaoireisena ei suositeltu liikkumaan ihmisten joukossa. Moni voi myös kokea, että etälääkärin vastaanotolla voi välttää fyysisen klinikkakäynnin, mikä osaltaan auttaa ehkäisemään tartuntoja. Nyt kun paremmin tiedostamme, kuinka taudit tarttuvat, on hyvä, että meillä on erilaisia tapoja vähentää tartuntariskiä ja siten huomioida toisemme. Toki etälääkärikin ohjaa aina klinikalle, jos henkilön oireet sitä vaativat, kertoo LähiTapiolan TerveysHelppi-palvelusta vastaava palvelupäällikkö Mona Österholm.Suomalaisten lisääntynyt varovaisuus näkyy vakuutusyhtiössä myös korvauspalveluihin tulevissa yhteydenotoissa. LähiTapiolan korvauspalveluiden asiantuntija Sari Laakso kertoo, että ihmiset tuntuvat nyt esimerkiksi pohtivan  aiempaa tarkemmin, miten sairastuminen voi vaikuttaa matkasuunnitelmiin. Reissuun ei enää välttämättä lähdetä lievissä oireissa, vaikka kaikkiaan matkailu onkin viime vuosista paljon vilkastunut. Ennen matkalle lähtöä moni tekee varmuuden vuoksi koronan kotitestin eli flunssan oireisiin on alettu suhtautua vakavammin.- Matkavakuutuksesta voidaan korvata matkan peruuntuminen, jos lääkäri toteaa henkilön itse tai hänen lähiomaisensa äkillisesti sairastuneen ja tämä pakottavasti estää matkalle lähdön. Yhteydenotoista yleisesti huomaa, että eniten ihmisten mielen päällä on edelleen korona. Sen toki ymmärtää, koska olemme niin paljon varoneet koronatartuntoja. Matkavakuutuksen korvaavuuden kannalta sillä ei kuitenkaan ole merkitystä, mikä sairaus infektion oireita aiheuttaa, eli kyseessä voi myös olla ärhäkkä perusflunssa tai vatsatauti, sanoo Laakso.
  • Sairauskuluvakuutuksesta voidaan korvata esimerkiksi sairauden aiheuttamia tutkimus- ja hoitokuluja sekä lääkkeitä. Vahinkojen korvauspiiri riippuu asiakkaan valitseman vakuutusturvan laajuudesta.
  • Matkavakuutuksesta voidaan korvata esimerkiksi matkalla alkaneen sairauden hoitokuluja sekä matkan peruuntuminen tai keskeytyminen sairastumisen takia.
  • LähiTapiolan sairauskulu-, matka- ja tapaturmavakuutusasiakkaiden käytössä on TerveysHelppi-etälääkäripalvelu. TerveysHelpissä sairaanhoitajat ja lääkärit vastaavat yhteydenottoihin joka päivä kello 7–23. Useissa tapauksissa vaiva pystytään kartoittamaan ja hoitamaan etäyhteyden välityksellä, ja tarvittaessa lääkäri ohjaa henkilön lääkäriasemalle. Lue lisää TerveysHelpistä.
  • Tunnetko itsesi kipeäksi? Voit olla TerveysHelppiin yhteydessä, jos vakuutukseesi kuuluu sairauden hoitoturva. Ulkomaan matkoilla ja hätätilanteessa voit myös aina soittaa LähiTapiolan Hätäpalveluun, joka palvelee vuorokauden ympäri numerossa +358 800 0 4531.
  • Oletko epävarma, mitä kaikkea vakuutuksesi kattaakaan? Voit aina varmistaa tiedot vakuutuskirjalta tai olla yhteydessä vakuutus- tai korvauspalveluumme. Oman alueyhtiösi puhelinnumerot löydät postinumeron perusteella tältä sivulta.
LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselytutkimukseen vastasi 7.–13.10.2022 välisenä aikana 1 020 suomalaista. He edustavat maamme 18 vuotta täyttänyttä väestöä (pl. Ahvenanmaan maakunnassa asuvat). Kyselyn toteutti Kantar Public. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin 3,1 prosenttiyksikköä.
TerveysHelppi apunasi joka päiväTerveysHelpistä saat nopeasti ja helposti vastauksia terveyshuoliisi. Etälääkäripalvelut ovat aina ulottuvillasi, kun terveydenhuollon ammattilaiset ovat chatin tai puhelinsoiton päässä.
Lue lisää
Ajankohtaista
Elämänturva12.12.2024Sairauspäivärahan leikkaus osuu tuhansilla euroilla keskituloisiin – pitkä sairastuminen vie tuloista yli kolmanneksen mediaanipalkallaKelan sairauspäivärahan laskentaa muutetaan 1.1.2025. Leikkaus tietää keskimäärin 17 prosentin vähennystä sairauspäivärahan määrään sen kohteeksi joutuvissa tuloluokissa. Sairastuminen on taloudellinen tuplariski, ja hoidon viivästyminen voi tietää nopeasti kertautuvaa toimeentulo-ongelmaa.Elämänturva11.12.2024Green Cardin voi esittää vuoden alusta alkaen myös digitaalisestiGreen Cardin eli Vihreän kortin voi esittää 1.1.2025 alkaen joko paperisena tai suoraan mobiililaitteen kuten matkapuhelimen näytöltä. Uudistus tuo joustavuutta kuljetusyrityksille sekä niille, jotka matkustavat omalla ajoneuvolla Suomen rajojen ulkopuolelle. Terveys11.12.2024Hoitoonpääsyn haaste ei ole yksin julkisen terveydenhuollon ongelma, myös terveysvakuutusten kannattavuus on heikko – ”Vastakkainasettelu julkisen ja yksityisen terveydenhuollon sekä vakuutusten välillä turhaa”Tuoreen kyselyn mukaan 82 prosenttia suomalaisista hakeutuisi ensisijaisesti julkiseen terveydenhuoltoon, jos vakuutusta tai mahdollisuutta työterveys- tai opiskelijaterveydenhuoltoon ei olisi, kerrottiin LähiTapiolan mediatilaisuudessa.
Katso lisää ajankohtaisia
UutishuoneAjankohtaistaKorona sai suomalaiset vähentämään kättelyä ja halaamista – Vakuutusyhtiössäkin näkyy, että ihmiset ovat tulleet varovaisemmiksiHaluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn