<link rel="stylesheet" href="/cs/chat/stylesheets/lahitapiola-chat.css"/>
Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen
Terveys 24.2.2022

Kolatessa voi liukastua, lapioidessa selkä venähtää – näin voit ehkäistä lumitöiden terveysriskejä

Lumityöt ovat yhdelle välttämätön paha, toiselle mieluisa hyötyliikunnan muoto. Luonnon ulkokuntosaleilla sattuu joka tapauksessa monenlaisia tapaturmia, ja lääkärit varoittavat myös sydänperäisten oireiden riskeistä. Kokosimme keinoja, kuinka voit lisätä lumitöiden turvallisuutta.

Lunta on tänä talvena riittänyt niin paljon, että monessa kotipihassa on mietitty, mihin sen kaiken laittaisi. Kolat ja lapiot ovat olleet kovassa käytössä, kun lunta on välillä tupruttanut kerralla useita kymmeniä senttejä, välillä leijaillut hissukseen päiväkausia.

Runsaat lumisateet lisäävät myös lumitöissä sattuneita tapaturmia. LähiTapiolan korvauspalveluissa on alkutalvesta nähty useampia vahinkoilmoitusten piikkejä lumimyräköiden yhteydessä. Samalla lisääntyvät myös yhteydenotot TerveysHelppi-etälääkäripalveluun.

- Yleisimpiä lumityön vahinkotilanteita ovat liukastumiset kolatessa tai lapioidessa. Kola tai lapio saattaa myös tökätä esimerkiksi kovaan hankeen ja sen seurauksena iskeytyä kehoon tai kaataa lumenluojan, kertoo yksityistapaturmien asiantuntija Henrik Ekman LähiTapiolan korvauspalveluista.

Tyypillisimpiä lumitöissä sattuvia tapaturmavammoja ovat Ekmanin mukaan kehon venähdys- ja ruhjevammat sekä murtumat.

- Myös äkilliset kiertoliikkeet voivat aiheuttaa esimerkiksi selän venähdysvammoja. Suosittelenkin aina verryttelemään ennen lumitöitä, minkä tärkeys korostuu kylmällä säällä. Myös pimeys lisää liukastumisten ja muidenkin tapaturmien riskiä, joten lumitöissä kannattaa huolehtia valaistuksesta ja käyttää esimerkiksi otsalamppua, sanoo Ekman.

Raskas työ riski etenkin sydänoireiselle – muistetaan omat rajat

LähiTapiolan TerveysHelppi-palvelussa työskentelevä lääkäri Niklas Höglund kertoo, että sairaanhoidon päivystyksissä on yleisesti havaittu sydänoireiden lisääntyminen runsaiden lumisateiden yhteydessä. Lumityö voi olla hyvin raskas fyysinen suoritus, jos lunta on tullut kerralla paljon tai se on märän raskasta. Piilevä tai jo tunnistettu verisuonisairaus altistaa esimerkiksi sydäninfarkteille.

- Parhaimmillaan lumityöt ovat erinomaista hyötyliikuntaa, jossa koko keho saa hyvää rasitusta. Jos kuitenkin tietää, että itsellä on esimerkiksi sepelvaltimotauti tai muita sydän- ja verisuonitauteja, on hyvä miettiä, voisiko työt tehdä joku muu tai ainakin itse tehdä ne osissa. Sairauskohtausten riskiä lisäävät myös esimerkiksi heikko peruskunto, reilu ylipaino, tupakointi ja jokin muu perussairaus, sanoo Höglund.

Myös perusterveen on hyvä tiedostaa lunta luodessa omat rajansa. Esimerkiksi hiljattain sairastettu flunssa voi vielä verottaa toimintakykyä.

- Esimerkiksi koronatartunnan tai muiden hengitystieinfektioiden jälkeen on hyvä odottaa kaikkien oireiden väistymistä, ennen kuin taas ryhtyy fyysisiin suorituksiin. Lumitöissä kannattaa ainakin aloittaa maltilla ja rauhallista tahtia, sanoo Höglund.

Jos luomenluonnin yhteydessä ilmaantuu poikkeuksellisen voimakkaita tai jotain alla mainituista oireista, kannattaa hakeutua heti päivystykseen ja tarvittaessa soittaa hätänumeroon 112. Oireet voivat kieliä sydänoireista tai aivoverenkiertohäiriöstä. Huomaa, että oireita voi tulla myös muutaman päivän viiveellä.

  • kova puristava rintakipu, joka mahdollisesti vielä heijastaa vasempaan yläraajaan tai kaulalle

  • Poikkeuksellisen voimakas hengenahdistus

  • Tajunnan menetys tai tajunnantason aleneminen

  • Puheen muuttuminen epäselväksi

  • Halvausoire, esimerkiksi toispuoleinen kasvojen roikkuminen

  • Lämmittele ennen aloittamista. Mieti, kuinka verryttelisit ennen rankkuudeltaan vastaavaa liikuntasuoritusta.

  • Panosta vaatteisiin ja varusteisiin. Pukeudu sopivan lämpimästi ja laita jalkaan pitävät kengät. Jään päälle satanut lumi voi tehdä maasta petollisen liukkaan.

  • Jos mahdollista, tee lumityöt päivänvalossa. Pimeässä voit lisätä valaistusta esimerkiksi käyttämällä kohdevaloa tai otsalamppua.

  • Aloita maltillisella kuormalla. Täytä kola aluksi mieluummin puolilleen kuin kukkuroilleen. Työ voi edetä yllättävän tehokkaasti keskikokoisella lumilapiolla, kun taas suuri kola voi olla yllättävän raskas.

  • Jos mahdollista ja tarpeen, pyydä apuun ammattilainen, läheinen tai tuttava. Raskaissa ulkotöissä on yleensäkin hyvä, jos kuuloetäisyydellä on henkilö, joka voi tarvittaessa auttaa tai soittaa apua.

LähiTapiolan vakuutusasiakkaana voit olla tapaturman tai sairauden yllättäessä myös yhteydessä TerveysHelppi-etälääkäripalveluun. Palvelussa sairaanhoitajat ja lääkärit vastaavat yhteydenottoihin joka päivä kello 7–23, ja ohjaavat tarvittaessa vastaanotolle. TerveysHelppi on käytössäsi, kun sinulla on LähiTapiolasta lapsi-, sairauskulu-, tapaturma- tai matkavakuutus. Lue lisää TerveysHelpistä.

Lue myös: Luvassa hyvin liukasta – näillä keinoin voit välttää kaatumisen pääkallokeleillä