Turvallisuus3.12.2021
Menikö puhelin rikki? Näin voit toimia vahingon sattuessa Tutustu ja osta
1.
Jos laite tippuu, kastuu tai muuten lakkaa toimimasta, se kannattaa viedä arvioitavaksi huoltoliikkeeseen. Esimerkiksi huoltokumppanimme Fonum arvioi korjausmahdollisuudet ja -kustannukset maksutta.2.
Ensisijaisesti laite pyritään korjaamaan. Uudehko ja arvokas laite kannattaa useimmiten korjata; esimerkiksi näytön vaihto maksaa keskimäärin noin 200 euroa. Jos päädyt korjauttamaan laitteen, maksat enintään vakuutuksen omavastuun, joka on koti-irtaimistolle yleensä 150–200 euroa. Vaihtoehtoisesti voit myös saada rahallisen korvauksen.Löydät tarkempia ohjeita vahinkotilanteisiin täältä. 3.
Jos puhelin lakkaa itsestään toimimasta, kyseessä on usein takuun alainen vahinko. Silloin asia hoidetaan suoraan myyjän kanssa.4.
Muista, ettei rikkinäinen laite välttämättä ole turvallinen. Esimerkiksi kova isku tai kastuminen voi aiheuttaa litiumioniakussa reaktion, jossa se saattaa turvota, ylikuumeta ja pahimmillaan syttyä. Vältä viallisen laitteen käyttöä ja kerro huoltoon tai keräyspisteeseen viedessä, jos laite toimii poikkeavasti.Ladattavien laitteiden riskeistä voit lukea lisää tästä jutusta.