Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKumppanuudet ja lahjoituksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
Saavutettavuusseloste
Saavutettavuus LähiTapiolassaVerkkopalvelujen saavutettavuus tarkoittaa sitä, että kuka tahansa voi käyttää digitaalisia palveluita helposti.LähiTapiola pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja mobiilisovellustensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta asetetun lain (306/2019) mukaisesti. Saavutettavuusvaatimukset koskevat kaikkia LähiTapiolan yhtiöryhmän verkkosisältöjä ja 28.6.2025 alkaen myös rahoituspalveluita. Arvio palveluiden tilasta perustuu LähiTapiola Palvelut Oy:n omaan arviointiin ja toimivuus on varmennettu pääasiallisesti Windows-käyttöjärjestelmällä, Chrome-selaimella sekä NVDA-näytönlukulaitteella.Tämä saavutettavuusseloste kattaa LähiTapiolan henkilö-, yritys- ja maatila-asiakkaiden verkkopalvelut, lahitapiola.fi-sivuston kieliversioineen sekä LemmikkiHelppi- ja LähiTapiola Sijoitukset -mobiilisovellukset. Saavutettavuusseloste on laadittu 9.9.2020 ja sitä on päivitetty huhtikuussa 2024.Saavutettavuuden tila LähiTapiolassaKehitämme LähiTapiolan verkkopalveluiden saavutettavuutta jatkuvasti. Teknisen saavutettavuuden lisäksi pyrimme parantamaan palveluiden helppokäyttöisyyttä ja sisältöjen ymmärrettävyyttä.
  • Yritys, henkilö- ja maatila-asiakkaiden vakuutus- ja korvauspalvelut sekä säästämisen ja sijoittamisen palvelut ovat pääosin saavutettavia.
  • LähiTapiolan maksamisen palvelut ovat saavutettavia. Maksamisen palveluita ovat mm. osto, laskun maksu ja lisäsuoritukset.
  • Yhteismetsän Metsänarvolaskuri on saavutettava.
  • LähiTapiola Sijoitukset -mobiilisovellus on saavutettava.
  • Henkivakuutusten digitaalinen hakemuspalvelu on pääosin saavutettava. Saavutettavuuspuutteet pyritään korjaamaan vuoden 2025 aikana.
  • Kaikki sivustolla ja verkkopalveluissa julkaistut videot ja äänitiedostot eivät ole tekstitettyjä.
Tiedostojen saavutettavuusKorjaamme saavutettavuuspuutteet tiedostoissa, jotka on julkaistu 23.9.2018 ja sen jälkeen. Asiakas voi pyytää myös ennen 23.9.2018 julkaistuja tiedostoja saavutettavassa muodossa. Pyynnön täytyy olla kohtuullinen. Verkkoasioinnissamme on käytössä pdf-muotoisia lomakkeita, tuoteselosteita, vakuutusehtoja, myyntidokumentteja ja erilaisia arkistoista näytettäviä tiedostoja. Pdf-muotoisista tiedostoista tuote- ja myyntidokumentit ovat pääasiallisesti saavutettavia.Sijoittamisen pdf-tiedostoissa on joitain saavutettavuuspuutteita, joita korjataan säännöllisesti vuoden 2025 aikana. Asiakas voi pyytää saavutettavan tiedoston. Pyynnön tulee olla kohtuullinen.Muut pdf-tiedostot, kuten pdf-lomakkeet, eivät täytä kaikkia saavutettavuuskriteerejä. Puutteita korjataan vuoden 2025 aikana. Arkistotulosteet eivät toistaiseksi täytä saavutettavuuskriteerejä, mutta asiakas voi pyytää ne saavutettavassa muodossa sähköpostitse osoitteesta saavutettavuuspalaute(at)lahitapiola.fi.Mobiilisovellusten saavutettavuusMobiilisovelluksiamme ovat LemmikkiHelppi ja LähiTapiola Sijoitukset. Sovellusten keskeiset saavutettavuuskorjaukset, jotka pystytään tekemään kohtuudella, on korjattu. LähiTapiola Sijoituksen mobiilisovellus ei kuitenkaan ole käytettävissä ulkoisella näppäimistöllä. Sosiaalisen median saavutettavuusLähiTapiolan käyttämät sosiaalisen median kanavat ovat Facebook, Instagram, TikTok ja LinkedIn. Alueyhtiöillä on käytössä lisäksi omat Facebook- ja Instagram-kanavansa. Ryhmän sosiaalisen median videosisällöissä on tekstitys kaikissa videoissa. Pyrimme huomioimaan saavutettavuuden sosiaalisessa mediassa käyttämällä saavutettavia kontrasteja ja fonttikokoja sekä lisäämällä tallennettaviin videoihin tekstitykset. Kaikilla videoilla ei ole kuvailutulkkausta ja kuvista puuttuu alt-tekstejä. Tilanne pyritään korjaamaan vuoden 2025 aikana.Viittomakielisten asiakkaiden palvelutLähiTapiola tarjoaa viittomakielisille asiakkailleen maksuttoman Chabla-mobiilisovelluksen, jonka avulla asiakkaat voivat soittaa videopuhelun palvelunumeroon 08001-52400. Videopuheluun liitetään mukaan tulkki.SaavutettavuuspalauteJos huomaat LähiTapiolan sivustolla tai verkkopalvelussa saavutettavuusongelmia, voit antaa palautetta sähköpostitse osoitteeseen saavutettavuuspalaute (at) lahitapiola.fi.Vastaamme palautteeseen 2 viikon aikana. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan, voit välittää palautteen Traficomiin. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään. Valvontaviranomaisen yhteystiedot Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
saavutettavuus(a)traficom.fi
029 534 5000
Henkilöasiakkaan asiointiYhteystiedot
Osta vakuutus
Vahingot ja korvaukset
Pyydä tarjous
Varaa aika
Verkkotapaaminen
Laskutusasiat
Anna palautetta
Sijoittamisen yhteydenottopyyntö
Asioi sähköisesti
Suosituimmat tuotteetAutovakuutus
Kotivakuutus
Venevakuutus
Matkavakuutus
Tapaturmavakuutus
Eläinvakuutus
Henkivakuutus
Sijoitusrahastot
Sijoitusvakuutus
Tietoa LähiTapiolastaLähiTapiola-ryhmä
Töihin meille
Uutishuone
Vastuullisuus
Medialle
Ilmoituskanava
Muutoksenhaku
Yritysasiakkaan sivutMaatila-asiakkaan sivut
Tietoa palvelustaSaavutettavuusselosteHaluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn