Gå rakt till innehåll Gå rakt till sidfoten

Långtradarchaufförens vaksamhet räddade livet på en bilist– ”När bilen började åka över i min fil trampade jag genast på bromsen”

21.10.2021 - Säkerhet

En eftermiddag i september efter att långtradarchauffören Knuutila transporterat gods märkte han att den mötande bilen kör konstigt. Knuutilas snabba reaktion räddade föraren i den mötande personbilen från en säker död. I Finland sker varje år drygt 300 trafikolyckor som orsakar personskador och som involverar en lastbil.

En torsdagseftermiddag i september körde Jukka Knuutila sin långtradare på riksväg 12. Han hade transporterat stål till ett lokalt företag och körde mot Tavastehus. Eftermiddagen var vacker och föret perfekt. Den tunga långtradaren kändes lätt att köra utan den tunga lasten. Den sköna eftermiddagen tog dock en hårresande vändning.

Knuutila märkte på långt håll en mötande bil som kör konstigt.

- Bilen körde vingligt och jag trodde att föraren kanske tagit en snabb titt på telefonen eller skruvat på radion och tappat koncentrationen och därmed lättade jag reflexmässigt på gasen, säger Knuutila.

Det var dock frågan om något allvarligare än en snabb titt på telefonen.

- När bilen började åka över i min fil trampade jag genast på bromsen, säger Knuutila som arbetat som yrkeschaufför i 20 år.

Knuuttilas inbromsning lönade sig. Han lyckades få nästan totalstopp på fordonet och i stället för en katastrofal kollision i hög hastighet så nuddade den mötande bilen långtradaren och fortsatte längs vägrenen ner i diket. Knuutila ringde genast efter hjälp och skyndade för att hjälpa föraren som kört i diket.
Kollisioner med lastbilar är farligast

Kollisioner med lastbilar är farliga på grund av lastbilarnas massa men lyckligtvis är sådana kollisioner en minoritet i kollisionsstatistiken. Enligt Statistikcentralen rapporterar man årligen cirka fyratusen vägtrafikolyckor som orsakat personskador och drygt trehundra (cirka 8 %) av dem involverar en lastbil.

- Lastbilens massa gör också att det är svårt att få lastbilen att stanna snabbt. Med full last och de hastigheter som är tillåtna på landsvägarna kan bromssträckan lätt vara 50 meter eller längre. Att chauffören är förutseende är därmed mycket viktigt för trafiksäkerheten, säger fordonsskadeinspektör Jussi Westergård vid LokalTapiola.

Den här gången kunde man undvika en allvarlig olycka

Knuutila kunde pusta ut av lättnad redan när han närmade sig bilen som låg cirka tvåhundra meter från långtradaren.

- Jag såg att föraren tog sig ur bilen. Lättnaden var stor när föraren berättade att han inte skadat sig illa och att det inte finns passagerare i bilen, säger Knuutila.

Räddningsverket kom snabbt till platsen. Knuuttila fick senare reda på att föraren som körde i diket inte fick allvarliga skador. Berusningsmedel hade ingen del i olyckan.

Enligt Knuutila var det inte endast hans vaksamhet utan även tur som gjorde att olyckan fick ett lyckligt slut.

- Som tur var hade jag ingen last. Med full last hade bromssträckan blivit mycket längre och då hade jag inte kunnat undvika en kollision.