Gå rakt till innehåll Gå rakt till sidfoten

Dessa hundbesvär syns just nu hos veterinärer – i DjurHjälpen kan du kontakta en distansveterinär

8.12.2020 - Hälsa

Under den exceptionella coronaepidemin har tiden som tillbringas med sällskapsdjuren ökat och många familjer har också skaffat ett nytt sällskapsdjur, men i veterinärens arbete syns ändå samma bekanta besvär för sällskapsdjuren. Många hälsoproblem för djuren kan redan skötas på distans. LokalTapiolas hund- och kattförsäkringskunder kan med hjälp av tjänsten DjurHjälpen även undvika onödiga klinikbesök under coronatiden.

Tiderna är exceptionella men de besvär som sköts på distansveterinärens mottagning är i huvudsak ganska vanliga. Veterinär Eva Kaisti i tjänsten DjurHjälpen berättar, att orsakerna till varför sällskapsdjurägarna kontaktar tjänsten inte just har ändrats under coronaepidemin.

- Denna höst, såsom tidigare, kontaktar kunderna mest för hud-, ögon-, öron- eller magbesvär. Sällskapsdjuret kan också ha svalt ett främmande föremål eller fått ett sår på tassen eller nosen. Ofta blir ägaren orolig i det skedet då sällskapsdjuret börjar kräkas eller får diarré. Under den här tiden på året börjar också problemen med julmat och julpynt vanligtvis visa sig, så det är bra att förbereda sig hemma på förhand, säger Kaisti.

Läs mer: Från julbordet till veterinärmottagningen – dessa bekanta juldelikatesser är farliga för sällskapsdjuren

Majoriteten av de djurkunder som distansveterinärerna sköter i DjurHjälpen, cirka 90 procent, är för närvarande hundar, men vi har också varje vecka många katter. Såhär fördelas kontaktorsakerna:

De vanligaste besvären som distansveterinärerna sköter

  • Hudsymptom, såsom eksem, ektoparasiter, bett
  • Öron- och ögonsymptom
  • Mag- och matsmältningsbesvär
  • Sväljning av främmande föremål eller förgiftningssymptom
  • Sår och kontusioner
  • Symptom i urinvägarna
  • Luftvägssymptom, såsom hosta och snuva
  • Andra skäl för att kontakta är bl.a. besvär i munområdet samt rädsla

Hemmavård lyckas ofta med hjälp av veterinärens anvisningar – vid behov till kliniken

Distansveterinären kan inte undersöka sällskapsdjuret på det traditionella sättet dvs. via palpation. Så det finns andra sätt. I DjurHjälpen ombeds sällskapsdjurägaren först att kort berätta om sällskapsdjurets allmäntillstånd och symptom och sedan börjar veterinären chatta. Via chatten kan du skicka bilder och videoklipp på ditt sällskapsdjur, och vid behov kan man starta ett videosamtal.

- I distansveterinärens arbete är det viktigt att kunna ställa de rätta frågorna och att hjälpa till att beskriva symptomen. Sällskapsdjurägaren fungerar som en hjälpande hand åt distansveterinären, så jag försöker göra mitt bästa för att hjälpa ägaren att undersöka och observera sällskapsdjuret. Bilder och videor hjälper till vid utredningen av orsaken till symtomen och vid behov också då man ger anvisningar för fortsatta åtgärder, säger Kaisti.

Vid över 70 procent av kontakterna i DjurHjälpen har man utan klinikbesök kunnat hitta en lösning på och vårdåtgärder för besväret. Naturligtvis går det inte alltid så. Kaisti berättar att i ungefär vart tionde fall ombeds ägaren att omedelbart föra sällskapsdjuret till jouren. Totalt hänvisas ungefär var fjärde djurpatient vidare för fortsatt vård på djurklinik eller -sjukhus. Då har du tillgång till LokalTapiolas direktersättningstjänst.

- Om ditt sällskapsdjur har ett symptom som du funderar på, kan du snabbt få hjälp via distansmottagningen och svar på om det kan skötas hemma och genom uppföljning eller om det finns skäl att åka till en klinik. Särskilt nu under coronapandemin har man via distansbedömning kunnat undvika onödiga resor till en klinik och på så sätt minska risken för smittor människor emellan. Naturligtvis hänvisas sällskapsdjuret alltid vid behov till en specialist.

Distansveterinären ger råd för hemvård av sällskapsdjuret, såsom sårrengöring, övervakning av stick och att ge ögondroppar. Veterinären kan också vara till hjälp vid första hjälpen i krävande situationer, om man till exempel misstänker att sällskapsdjuret har svalt ett främmande föremål. I sådana situationer är det bra att ha 3 procentig väteperoxid, burksparris och paraffinolja hemma. Om man kan få djuret att kasta upp det främmande föremålet, kan man undvika ytterligare åtgärder, såsom att operera bort det främmande föremålet på djursjukhus.

Allt som allt omfattar distansveterinärens metoder alla receptfria vårdprodukter och -preparat.

- Per distans kan man efter noggrant övervägande också rekommendera vissa antiinflammatoriska analgetikum i små mängder vilka är avsedda för människor. I normala situationer kan receptbelagda mediciner för djur inte ordineras utan en fysisk undersökning. Under våren har myndigheterna beviljat undantagslov och veterinärerna har på distans kunnat bevilja vissa antiinflammatoriska analgetikum och parasitmediciner åt sällskapsdjur. Jag önskar att denna möjlighet övervägs även bestående i lagen, när Finland nu bereder en reform av lagen om medicinsk behandling av djur, säger Kaisti.

- I vissa situationer skulle värkmedicin kunna ordineras på distans, till exempel för en hund eller katt som har fått en smärtsam kontusion eller aktar sina tassar, men då det efter undersökningen inte finns anledning att misstänka en allvarligare skada.

Du har tillgång till distansveterinärtjänsten DjurHjälpen utan självrisk, när din hund eller katt har LokalTapiolas veterinärvårdsförsäkring. Veterinärerna är tillgängliga alla dagar klockan 7-23 utan tidsbokning i applikationen och via webbläsaren. DjurHjälpen som blev tillgänglig för LokalTapiolas djurförsäkringskunder för ungefär ett år sedan har redan skött mer än 10 000 kundkontakter. Läs mer om vår distansveterinärtjänst här.