En nöjespark på en åker, blå himmel och solsken - dessa härligheter har inte varit vanliga under denna resa

23.7.2019 - Säkerhet

LähiTapiola LokalTapiola

Sabina och Henri och familjens två döttrar Lise och Felicia har rest runt i Finland under två veckor med husbil. De har bekantat sig med olika delar av hemlandet och berättat om sina upplevelser längs resan. Ibland har det kalla vädret tagit på krafterna men som tur var blev det solsken under slutet av resan.

Läs första delen av berättelsen här, andra delen här och tredje delen här. Fjärde delen hittar du här.

Dag nio: Tisdag

Vad kan man göra i Kalajoki en väldigt kall sommarmorgon? Simma förstås.

- Om man är lika fördomsfri som våra flickor förstås, skrattar Sabina.LähiTapiola LokalTapiola

Själv frös hon och Henri på stranden när de tittade på flickorna som plaskade i vattnet. Eftersom Kalajoki och kylan inte kändes som en bra ekvation beslöt de sig för att åka vidare mot Karleby. När Henri startade bilen mindes han barndomens och ungdomens soliga dagar i Kalajoki.

- En gång spelade jag minigolf med min kusin och bollen flög rakt in genom en bussdörr. Jag minns ännu busschaufförens vrede.
Lite före Karleby stannade vi i Trullö hamn. Familjen stannade inne i bilen på grund av den hårda vinden. De stekte chorizokorvar i pannan.

- Det blir ibland mellandagar under en resa. Denna dag blev en sådan dag. Till natten åkte vi till Vasa och parkerade vid Finlands längsta bro, Replotbron, berättar Henri.

Dag tio: Onsdag

- Det regnade hårt hela natten. Jag sov i överbädden och det smattrade ordentligt. Jag letade efter öronproppar men hittade inga. Så jag sov dåligt och bara korta stunder.

Som tur var hade vi trevligt program för dagen.

- Vi skulle gå och äta med Henris syster och hennes söner på en restaurang i Vasa och sedan besöka PowerPark i Alahärmä. Men när vädret var så dåligt hade vi också en reservplan. Henris syskonbarn föreslog att vi skulle besöka bybutiken i Tuuri, berättar Sabina.

När Henri som sovit dåligt tog en liten tupplur på maten hos sin syster, klarnade det upp och solen började skina.

- Så vi beslöt oss för att åka till PowerPark. När vi sedan var framme kändes det lite overkligt. Mitt på åkern fanns en nöjespark. Den blåa himlen och det härliga solskenet kändes minst lika overkligt. Dessa härligheter har vi inte fått njuta av under denna resa, skrattade Henri.

LähiTapiola LokalTapiola

På PowerPark trivdes vi ända till stängningsdags. Alla var eniga om nöjesparken.

- Ett alldeles fantastiskt ställe! Bergochdalbanan var barnens favoritanordning som vi alla kunde åka med. Det fanns mycket folk men det var inga köer, konstaterar Sabina.

Sabina och Henri testade också Junker bergochdalbanan och tyckte om den enorma farten.

- Det fanns gott om slingor och spiraler. Ibland var vi väldigt högt uppe och till slut åkte vi in i en tunnel under en damm. I farten fick jag även en fluga i munnen, det riktigt knäppte till i gommen, berättar Henri.
Efter att ha åkt i anordningarna i nöjesparken smakade det med köttbullar i bilen som var parkerad utanför nöjesparken. Sedan åkte vi mot Seinäjoki.

- Dagen som började lite nedstämd blev en jättefin dag. Man kan inte hela tiden vara på gott humör men det är nog bra att ha positiv attityd under största delen av tiden, funderar Sabina.

Dag elva: Torsdag

Morgonen tillbringades på gården på ABC i Kauhajoki. Sabina löste Sudoku, Henri vilade och flickorna lekte och tittade på filmer.

- Fördelen med vårt resande har varit att vi har kunnat skippa planer när det har känts så. Det lönar sig inte att resa med hopbitna tänder. Det dåliga vädret har dock i någon mån begränsat våra planer, konstaterar Henri.

Resan fortsatte längs strandvägen till Kristinestad.

LähiTapiola LokalTapiola

- Vi hade tur och hittade Kanonvikens rekreationsområde vid havet som också var ett fint utsiktsställe. Tre andra bilsällskap hade hittat samma ställe. Solen värmde och vi grillade korv och marshmallows på en lägereldsplats på en hög klippa.

Vi skulle ha kunnat övernatta i detta paradis om Henri inte skulle ha märkt att gasen började ta slut. Kylskåpet som fungerar med gas var fullt med mat så vi måste lämna idyllen.

När gasflaskan hade bytts på ABC i Kristinestad och matvarulagret igen var påfyllt, började alla känna sig sömniga.

- Jag orkade köra 40 kilometer men sedan började jag vara så trött att vi stannade på en parkeringsplats i Sastmola. Alla somnade direkt, berättar Henri.

Dag tolv: Fredag

- På morgonen konstaterade vi att vi är nära Ytterö. Och eftersom vädret var bra så styrde vi kosan mot Björneborg, berättar Sabina.
Resan gick bara alltför långsamt.

- Vi körde bakom världens största långtradare som transporterade en arbetsmaskin. Så det blev en ganska lång bilkö bakom oss, eftersom vi inte kunde köra om långtradaren med vår stora bil. Under resan har det ibland uppstått farliga situationer när folk kör alltför nära när de försöker köra om, berättar Henri.

LähiTapiola LokalTapiola

Vi åt spagetti och köttfärssås på en parkeringsplats. Sedan tillbringade vi flera timmar i vattnet.

- Efter simningen använde vi duschen i bilen för första gången. Henri hade värmt upp vattnet med gas i förväg. Duschen fungerade helt fint och varmvattnet räckte åt oss alla. I bilen fungerar allt i praktiken med gas, uppvärmningen av vatten, matlagningen och luftvärmepumpen på taket, konstaterar Sabina.

På kvällen stannade vi på parkeringsplatsen i båthamnen i Raumo. Eftersom det var näst sista kvällen på resan fick barnen önska vilken mat vi skulle äta.

- Så vi åt korvsoppa, skrattar Henri.

Dag tretton: Lördag

Som sista lunch i bilen åt vi broilersås. Den åt vi med fin utsikt utanför Nystad.

LähiTapiola LokalTapiola

- Det kändes till och med lite vemodigt när resan började ta slut. I det soliga vädret kändes det som om man till och med skulle ha kunnat fortsätta resan. Då även denna del av Finland är full av vackra platser, berättar Henri.

Bilen parkerades i Rusko på gården hos Sabinas systers familj. Där fick flickorna sällskap av kusinerna i samma ålder.

- Hela gänget packades in i bilen och vi åkte mot Åbo och vattenparken JukuPark. Där var det fart och fläkt hela eftermiddagen, berättade Sabina.

Även om de reste mycket på barnens villkor, tyckte Sabina och Henri att det också var viktigt för dem att få slappna av lite.

- Då barnen trivs, trivs också vi. Om det bara skulle ha varit vi vuxna, skulle vi säkert ha kört längre sträckor och stannat längre på ett och samma ställe. Men också flickorna var tvungna att anpassa sig. Jag blev ibland så ivrig att fotografera att flickorna hann tröttna, skrattar Henri.

På kvällen fick de njuta av läckerheterna som Sabinas mamma trollat fram.
- Det var fest hos grannen. Bandet som spelade där, skapade en fin stämning under vår sista kväll på resa. Sabinas syster med man gick på festen och vi njöt av den varma sommarkvällen med barnen, berättar Henri.

Dag fjorton: Söndag

Halv elva på kvällen återvände vi till vårt hem i Esbo. Vi hade bakom oss en dag med god mat, släktingar, simning i Runsala och förstås sista tömningen av gråvattentanken.

- Vi var trötta men lyckliga.

Dag femton: Måndag

Att återvända till vardagen gick rutinerat även om vi ännu kände oss trötta efter resan. Men som tur var hade vi inte genast på morgonen bråttom nånstans.

- När vi orkade skärpa oss, började vi städa. Det tog ungefär tre timmar. Först tömde vi bilen och städade den ordentligt. Jag städade ivrigt alla ställen och det verkade finnas gott om små vrår, berättar Sabina.

Bilen returnerades till Rinta-Jouppis bilaffär i Esbo på kvällen och Sabina och Henri kunde pusta ut av lättnad. Med bilförsäljaren Tuukka Hollmén gick de igenom och kollade att allt var i skick.

- Och allt var ju i skick med bilen, konstaterar Henri.
Sabina och Henri ska ännu göra ett sammandrag över resan.

- Vi vill naturligtvis hjälpa andra genom våra erfarenheter. Vi hoppas att de kommer att vara till nytta. Vi kommer nog på bra tips, bara vi har fått smälta våra reseintryck under några dagar, säger Henri.

LähiTapiola LokalTapiola

Läs mera om vår hemförsäkring

Med en hemförsäkring behöver du inte ensam stå för skadan efter en brand, stöld eller vattenskada.
Läs mera om vår hemförsäkring!