Var femte ungdom har råkat ut för nätmobbning – mobbning på some sker på nya sätt, men det finns också hjälp att få
14.12.2018 - Turvallisuus
Den teknologiska utvecklingen har fört med sig nya former och verktyg för mobbning. I och med nätet och smarttelefoner sker mobbning inte bara i skolor och på gårdsplan utan mobbningen sträcker sig också till hemmet och fritiden. Till verktyg för mobbningen hör både diskussionsforum, mobilapplikationer, sociala nätverkstjänster och även nätspel. Lyckligtvis har de nya teknologierna även fört med sig nya lösningar för att förhindra mobbning.
Nästan 21 procent av finländska högstadieelever har upplevt mobbning på internet. Alma Medias och Barn och ungdomsstiftelsens enkät besvarades i mars-maj 2017 av sammanlagt 1 091 högstadieelever runtom i Finland.
- Den mobbning som sker på nätet, via datorn eller telefonen är lika allvarlig som den traditionella mobbningen - ofta till och med allvarligare. På nätet är utskällningarna och hoten verbalt råare än ansikte mot ansikte, och när man skickar ett meddelande är det i allmänhet inte färdigt genomtänkt, säger Hanna-Leena Jauho projektdirektör på LokalTapiola.
En person som hamnat i svårigheter i sociala medier, om det då gäller mobbning eller identitetsstöld, behöver goda råd. Problem på sociala medier är ofta komplicerade härvor där både den kränkte och förövaren behöver information och anvisningar. I dessa situationer vänder sig personen ofta till sökmotorer, diskussionsforum eller sina vänner.
Rättshjälp från nya tjänsten Someturva
Den nya tjänsten Someturva (www.someturva.fi) har låg tröskel till rättshjälp för alla användare av sociala medier.
- Someturva erbjuder opartisk juridisk expertis i svåra situationer såsom vid mobbning, trakasserier och hot. Det lönar sig att be om hjälp för den egna situationen snabbt och med låg tröskel. Med hjälp av den kan den kränkte få råd av en sakkunnig om hur situationen ser ut ur rättslig synvinkel och hur det lönar sig att agera, säger Minttu Salminen, en av de grundande medlemmarna i Someturva.
LokalTapiola har varit med och finansierat den avgiftsfria tjänsten Someturva, som erbjuder sakkunnig rättshjälp vid mobbning, trakasserier och hot som sker i sociala medier. Tjänsten hjälper en att förstå problemsituationen, ger anvisningar och en juridisk bedömning.
Vem som helst som har råkat ut för en tråkig situation i sociala medier eller på internet, ung eller gammal, privatperson eller expert kan fråga om råd. Den kränkte kan också be en närstående eller en vän om hjälp.
Tjänsten finns tillgänglig på www.someturva.fi. Två kvällar i veckan är också en chatt öppen i tjänsten. Chatten förverkligas i samarbete med Rädda Barnen r.f.
"Den mobbning som sker på nätet, via datorn eller telefonen är lika allvarlig som den traditionella mobbningen - ofta till och med allvarligare.."
Trafiken inför julen skapar trafikstockningar och detta syns i olycksfallsstatistiken – läs tips för en trygg bilresa
14.12.2018 | Turvallisuus
Den livliga jultrafiken gör att det igen blir trafikstockningar. Antalet olycksfall varierar årligen mycket beroende på vädret och tidpunkten för julen. Dagarna före julafton inträffar också mera skador än i genomsnitt på parkeringsplatser. LokalTapiola samlade fem tips för tryggare bilresor under julen.
LokalTapiola öppnar en distansveterinärtjänst för sällskapsdjur
13.12.2018 | Terveys
LokalTapiola har distansveterinärtjänst för sällskapsdjur som pilotprojekt i fyra stora städer. Distansveterinärtjänsten LemmikkiHelppi, som LokalTapiola erbjuder kunder som har försäkrat sina sällskapsdjur, produceras av Omaeläinklinikka. De goda erfarenheterna av LokalTapiolas distansläkartjänst HälsoHjälpen, som öppnades i januari, uppmuntrade oss att även utvidga tjänsten till distansvård av katter och hundar.
Styrelserna för LokalTapiola Skade- och Livbolag valda
10.12.2018 | Henkilöstö