Gå rakt till innehåll Gå rakt till sidfoten

Telefonen sönder - så här ersätter försäkringen

14.11.2018 - Turvallisuus

Finländarna söndrar cirka 600 000 smarttelefoner varje år. Cirka hälften av telefonerna som går sönder repareras. Den omfattande hemförsäkringen täcker till exempel reparationen av en söndrig telefonskärm.

Även om många telefoner går sönder har deras livslängd ökat under de senaste åren. Inom den närmaste framtiden kommer hållbarheten dock inte att vara lika bra som på Nokias gamla klassiska telefoner.

- Livslängden på telefonerna ökar tack vare den tekniska utvecklingen även om de ganska lätt går sönder. För närvarande är den genomsnittliga livslängden på en smarttelefon 2-4 år men i början av 2010-talet var den ännu kortare. Till exempel effekten i äldre iPhone-modeller räckte inte till för att driva nya operativsystem vilka utvecklades i snabb takt. Nu är prestandan i telefonerna bättre och därmed lönar det sig allt oftare att låta reparera dem, säger Saku Anttila vid Fonum som specialiserat sig på service av mobiltelefoner.

Enligt Anttila når dagens smarttelefoner inte upp till samma hållbarhet som de klassiska mobiltelefonerna från förr.

- Nokia 3310 är ett bra exempel på en telefon som höll för nästan allt i jämförelse med pekskärmsmobilerna som innehåller mycket glas, konstaterar Anttila.

Var sjätte finländare (17 %) berättar att telefonen gått sönder under det senaste året. Mätt i antalet telefoner är detta 595 000 söndriga telefoner per år.

Hur går telefonerna sönder?

- Den överlägset vanligaste orsaken till en söndrig telefon är att skärmen på telefonen går sönder när man tappar den på ett hårt underlag. Det lönar sig alltså alltid att skydda en ny telefon med pansarglas och skyddsskal. Pansarglas och skyddsskal kostar några tior och då får du skydd för en apparat som kan vara värd hundratals euro. Utöver söndring skärm är det vanligt med fuktskada. Fuktskador uppstår ofta när apparaten blir våt, till exempel om den faller i vattnet, säger Teemu Talvi som är specialist vid LokalTapiola.

Telefonen är en så etablerad del av vardagen att den används nästan i alla vardagliga situationer. På servicefirman Fonum har man märkt att telefonen ofta går sönder när man gör flera saker samtidigt med telefonen i handen.

- På basis av mina erfarenheter inom telefonservice är det nog oftast personer med rörligt arbete vars telefoner går sönder. Ofta sker skadorna under arbetsresor och på byggplatser. Typiskt är att man tappar telefonen då man stiger ur bilen, öppnar en dörr eller bär på saker. Hur stor risken är att telefonen går sönder är direkt förknippad med hur mycket man använder den utomhus och när man rör sig från en plats till en annan, säger Saku Anttila vid Fonum.

Vad täcker försäkringen?

LokalTapiolas omfattande hemförsäkring täcker plötsliga och oförutsedda bräckageskador, till exempel att skärmen på telefonen går sönder. Det lönar sig oftast att låta reparera en ny och värdefull mobilapparat. Att byta skärmen på en telefon kostar till exempel i genomsnitt 200 euro. Om telefonen slutar fungera utan någon klar orsak är det oftast fråga om en garantiskada. Då sköts ärendet direkt med försäljaren.

- Apparatens ålder och pris samt givetvis reparationskostnaderna har betydelse för om det lönar sig att reparera telefonen. För närvarande repareras cirka hälften av telefonerna som går sönder. I allmänhet lönar det sig att be reparationsföretaget ge en uppskattning på vad reparationen kostar. I bästa fall behöver man endast betala självrisken i försäkringen som i vanliga fall är 150-200 euro för hemlösöre, säger Teemu Talvi vid LokalTapiola.

Antalet telefoner som går sönder och antalet reparationer framgår av en undersökning beställd av Fonum och gjord av IROResearch i februari 2018.

Så här låter du reparera telefonen

1. För apparaten till en servicefirma. Till exempel Fonum ger gratis en kostnadsuppskattning.
2. Om servicefirman konstaterar att det är förnuftigt att reparera apparaten lönar det sig att låta reparera den.
3. Om reparationskostnaderna överstiger självrisken i din försäkring eller om apparaten inte kan repareras ska du göra en skadeanmälan till försäkringsbolaget. Fonum kan anmäla skadan på dina vägnar om du bevisar att du har en giltig hemförsäkring.
4. Gör skadeanmälan på nätet. För skadeanmälan behöver du veta apparatens märke, modell och inköpsår. Ta även fram kvittona från servicefirman. Observera att apparatens ålder och självrisken inverkar på ersättningsbeloppet.

Finländarna har årligen sönder ca. 600 000 smarttelefoner. Om man skulle lägga de trasiga smarttelefonerna på en hög skulle det blir ett 4165 meter högt torn. Västra Europas högsta berg Mont Blanc är 4 180 meter högt.