LokalTapiola ÖsterbottenLivstrygghet17.3.2023
Checklista då en närstående avlider
1.
Anmälan om dödsfall - om den anhöriga avlider på sjukhus eller vårdanstalt meddelar sjukhuset eller anstalten informationen om patientens dödsfall till befolkningsregistret. Ifall dödsfallet sker annanstans skall polisen kontaktas genom att ringa 112. De anhöriga skall meddela den avlidnes arbetsgivare om dödsfallet, liksom också disponenter och hyresvärdar. Kom även ihåg att avsluta den avlidnes kundförhållanden hos t.ex. el- och telekombolag.2.
Ämbetsbetyg eller utdrag ur befolkningsregistret, där dödsfallsdagen framgår behövs för att kunna sköta den avlidnes försäkrings- eller fastighetsärenden. Ämbetsbetyget eller utdraget fås från församlingen eller magistraten.
3.
Har den avlidna en livförsäkring bör ett dödsfallsintyg levereras till livförsäkringsbolaget. Intyget fås från läkaren som bekräftat dödsfallet.4.
Försäkringsbolaget och banken får automatiskt uppgifter om dödsfallet från befolkningsregistret. I och med dödsfallet kan kontanter inte lyftas från bankkontot, men den avlidnes betalningar från kontot kan skötas. För skötsel av bankärenden behövs ämbetsbetyg, där släktskap framkommer eller testamente.5.
Såvida den avlidne lyft förmåner från FPA (t.ex. folkpension eller moderskapspenning) bör dödsfallet även anmälas till FPA.6.
Familjepension skall sökas från FPA eller från den avlidnes arbetspensionsbolag.7.
Bouppteckning skall uppgöras inom tre månader från dödsfallet. I bouppteckningen bör den avlidnes tillgångar och skulder samt arvtagare och testamentstagare framkomma. Bouppteckning kan uppgöras själv men även t.ex. via juridiska byråer eller en del banker. Bouppteckningen skall lämnas in till skattemyndigheten.8.
Kontakta en begravningsbyrå och kom överens om hur begravningen skall ordnas.