Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten
Säkerhet27.6.2024

Vägarna i Finland är i dåligt skick vilket tvingar bilisterna att försöka undvika gropar – ”En mycket farlig utveckling”

Nästan 70 procent av bilisterna som svarat på LokalTapiolas enkät berättar att de ändrar körlinjen för att undvika skador i beläggningen. De dåliga vägarna kräver att alla sänker hastigheten och lägger undan telefonen när de kör, säger direktör Tapani Alaviiri vid LokalTapiola.

Två män sitter på kanten av baksidan av en bil parkerad vid sidan av en sommarväg, en av dem pratar i telefon.

Många vägar är i dåligt skick vilket påverkar finländarnas körstil. Det här kommer fram i LokalTapiolas enkät Vardagsgranskning. Sextionio procent av de svarande säger att de är tvungna att ändra körlinjen för att väja för beläggningsskador. Trettioåtta procent säger att de undviker att köra på dåliga vägar alltid när det är möjligt. Enkäten genomfördes av undersökningsföretaget Verian*.

Att vägarna blir allt sämre är en långvarig trend och vi har inte ännu sätt alla konsekvenser det medför, säger Tapani Alaviiri som är direktör med ansvar för biltjänster och trafiksäkerhet vid LokalTapiola.

– Resurserna för att underhålla vägarna har länge varit otillräckliga. Att väja för gropar har blivit vardag för många. Samtidigt är bilarna som färdas på de finska vägarna allt äldre och många har varit tvungna att spara på servicekostnaderna och skjuta upp köpet av nya däck. Det här är en oerhört farlig utveckling. Att köra på ett förutseende och aktsamt sätt har fått en allt större betydelse för att förebygga skador.

Enligt Transport- och kommunikationsverket Traficom har antalet landsvägar med dålig beläggning ungefär fördubblats under de senaste tio åren. Enligt uppgifter från förra året är cirka 17 procent eller 8 800 kilometer av de belagda vägarna i dåligt skick. Traficom uppskattar att situationen kommer att försämras ytterligare under de kommande åren: år 2030 finns det uppskattningsvis 12 500 kilometer belagda vägar som är i dåligt skick.

I slutet av maj föreslog Trafikledsverket att hastighetsbegränsningen sänks från 100 km/h till 80 km/h på sammanlagt cirka 1 800 kilometer av landsvägar. Förslaget är för närvarande på remiss.

Åttio procent av de som svarade på LokalTapiolas enkät säger att de sänker hastigheten på gropiga eller dåliga vägavsnitt. Att sänka hastigheten på dåliga vägar och vid vägarbeten är det lättaste sättet att förbygga skador, säger Alaviiri.

– Situationshastigheten påverkar kraften i stöten om du kör in i en grop. Vid hög hastighet kan det även hända att du förlorar kontrollen över bilen om du måste göra en plötslig rörelse för att väja för en grop.

Var beredd på avbrott i resan

LokalTapiolas skadedata visar att antalet resor som avbrutits på grund av punktering ökat under de senaste åren. Enligt Alaviiri får försäkringsbolagen knappast veta om alla däckskador. Många söker ersättning direkt av väghållaren.

Av bilisterna som svarande på enkäten Vardagsgranskning säger endast 16 procent att de kontrollerat före resan att de har med sig de viktigaste sakerna som behövs ifall resan avbryts på grund av en punktering.

– I och med att vägarna är i allt sämre skick, ökar risken för att resan avbryts. Under sommarens semesterresor kan det även hända att du kör på vägar med lite trafik som inte fått tillräckligt med underhåll. Det lönar sig att ha med åtminstone en varningstriangel, tillräckligt med vatten och en laddad telefon ifall du behöver ringa efter hjälp. Om det finns ett reservdäck i bilen och du är beredd att byta däcket själv, lönar det sig att i förväg kontrollera lufttrycket i däcket. Särskilt barnfamiljer bör också ta med tillräckligt med mat för att hålla humöret uppe om väntan på att resan fortsätter blir lång.

Risken för stickskador i däcken ökar även av att bilarna är allt tyngre och av att däcken är bredare och har lägre profil. Större skador och fel på hjulens stöd och fjädring kan vara besvärliga, till exempel skador på spiralfjädrar, luftfjädrar och parallellstag.

Batterierna i elbilar och hybridbilar ligger ofta lågt nere på underredet och är därmed utsatta för skador om du kör in i gropar på vägen. Även små skador kan leda till kostsamma reparationer på grund av tillverkarens reparationsrekommendationer.

– Att sänka hastigheten är så klart till ingen nytta om du koncentrerar dig på andra saker än vägen, till exempel tittar på telefonen. Det lönar sig att lägga telefonen på en sådan plats att du inte blir frestad att titta på den när du kör. Om du reser med elbil är det bra att planera pausplatserna redan före resan. Och har du en kartläsare med dig så kan hen ladda ner de behövliga kartapplikationerna i förväg så att du kan koncentrera dig på körandet, säger Alaviiri.

*Enkäten besvarades av sammanlagt 1 053 personer 26.4–2.5.2024. Intervjuerna gjordes i Kantar Forum. Frågan om hur det sämre skicket på vägarna påverkar körandet ställdes till de 468 svarande vilka äger en bil eller har kört en bil under de senaste 12 månaderna. Felmarginalen för resultaten är cirka + 3,1 procentenheter.