Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
FI
NyhetsrumLokalTapiola-gruppenArbeta hos ossAnsvarstagande
Inloggning
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringarLogga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
AktuelltBolagen informerarSynvinklar
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringarLogga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
FörstasidanNyhetsrumAktuelltBolagen informerarSynvinklarLokalTapiola-gruppenInformation om bolagsgruppenBolagVerksamhetens syfteLokalTapiola-gruppens rapporterSamarbete med samarbetspartnerArbeta hos ossLokalTapiola som arbetsgivareSom företagare i LokalTapiolaStuderandeLediga jobbAnsvarstagandeAnsvarighet hos LokalTapiolaSamhällsrelationerInloggning tjänster
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringarLogga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
NyhetsrumLokalTapiola-gruppenArbeta hos ossAnsvarstagande
AktuelltAktuelltBolagen informerarSynvinklar
Hälsa19.4.2024Sättet att sköta hälsoärenden i LokalTapiola ändrar – HälsoHjälpen förnyas och betjäningen koncentreras till nättjänstenPersonkunderas tjänster för att sköta hälsoärenden blir en del av tjänsterna för att sköta övriga försäkringsärenden. Förnyelsen beror på en allmän förändring i kundbeteendet och på behovet att utveckla de digitala tjänsterna. Allt fler använder distanstjänster och kunderna vill gärna sköta sina ärenden digitalt. Framöver är den nya tjänsten för personkunder en självbetjäningskanal och kunderna kan smidigt få direktfaktureringstillstånd redan före läkarbesöket.
Det nya konceptet gör det möjligt för personkunder att ansöka om direktfaktureringstillstånd till sig själv eller till sina minderåriga barn före läkarbesöket. Det här förutsätter att kunden har LokalTapiolas Hälsoförsäkring, det vill säga en sjukkostnads- eller olycksfallsförsäkring, och att hen inte har självrisk kvar. Beroende på symtomen, hänvisas kunden till ett samtal med en distansläkare eller till att beställa tid till en läkare hos vår hälsovårdspartner. Om kunden ännu har självrisk kvar, kan hen själv beställa tid till en läkare och söka ersättning i efterhand.Det är även lättare än tidigare för kunden att uppsöka en läkare via vårdinrättningens tjänster. Kunden loggar då först in i vår hälsovårdspartners nättjänst, i vilken hen hänvisas till LokalTapiolas tjänst för att söka direktfaktureringstillstånd. En kund som tidigare varit tvungen att först själv betala kostnaderna, kan i fortsättningen identifieras som LokalTapiola-kund i vårdinrättningens tidsbeställningstjänst, varvid kunden betalar det avtalsenliga priset för besöket och fakturan skickas direkt till LokalTapiola. Om kunden har LokalTapiolas reseförsäkring som gäller för inrikesresor, kan hen visa upp reseförsäkringskortet. Då skickas fakturan direkt till LokalTapiola.Tidigare gav sjukskötarna i tjänsten HälsoHjälpen kunderna hälsoråd och bedömde deras vårdbehov. Vid behov hänvisades kunden till en distansläkare eller så beställde man en tid åt kunden för besök på en mottagning. I och med den nya tjänsten för personkunder upphör chattjänsten i HälsoHjälpen och tjänsten blir en självbetjäningskanal för våra kunder. Det blir lättare att sköta ärenden när man på förhand får veta om ersättningsbarheten och kunden kan gå direkt till tidsbeställningen eller chattläkartjänsten hos vår hälsovårdspartner när hen fyllt i formuläret för förhandsuppgifter. Ett undantag är företags- och lantbrukskunderna. De beställer själv tid hos vår hälsovårdspartner och betalar själv kostnaderna varefter de kan söka ersättning. Alternativt kan de söka direktfaktureringstillstånd före läkarbesöket genom att ringa ersättningstjänsten. HälsoHjälpen finns fortfarande kvar som en applikation men den hänvisar kunden till nättjänsten där ärendena sköts i fortsättningen. Den förnyade HälsoHjälpen inkluderar tillsvidare HälsoHjälpens telefontjänst i sin nuvarande form. Telefontjänsten betjänar måndag–fredag kl. 8–17. Förnyelsen sker alltså stegvis.Om kunden stöter på problem i tjänsten (till exempel om kundens försäkring av någon orsak inte syns i tjänsten och kunden därmed inte kan välja den), kan kunden alltid betala själv för besöket och därefter söka ersättning i LokalTapiolas nättjänst. Kunden kan även ringa LokalTapiolas ersättningstjänst på vardagar kl. 8–17 för att söka direktfaktureringstillstånd före läkarbesöket. Då behöver hen inte själv betala för besöket utan fakturan skickas direkt till LokalTapiola.

Läs mer om förnyelsen
Aktuell
Livstrygghet11.12.2024Från början av året kan Green Card även visas digitaltFrån 1.1.2025 kan Green Card dvs. gröna kortet visas antingen på papper eller direkt från skärmen på en mobil apparat såsom en mobiltelefon. Reformen ger flexibilitet för transportföretag och de som reser med eget fordon utanför Finlands gränser. Talous29.11.2024Var fjärde tänker klara julen på en hundring – julbudgeten i genomsnitt 420 euroFinländarnas julbudget har sjunkit med 17 procent på tre år. Allt fler hushåll tänker använda mindre än hundra euro på julen. Barnfamiljer har ett ”barntillägg” på cirka 180 euro.Hälsa28.11.2024Två av fem är oroliga för sitt eller en närståendes drogbruk – ”ett svårt ämne på arbetsplatserna”Hälften av dem som utsatts för drogproblem säger att användningen av rusmedel ibland har påverkat orken i arbetet eller i vardagslivet. Enligt LokalTapiolas iakttagelser tas problemen oftast upp för sent på arbetsplatserna. Ju tidigare en person får hjälp, desto bättre är möjligheterna att återhämta sig, säger specialisten.
Se fler aktuella ärenden
NyhetsrumAktuelltSättet att sköta hälsoärenden i LokalTapiola ändrar – HälsoHjälpen förnyas och betjäningen koncentreras till nättjänstenVill du fortfarande byta språk?JaNej