Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
FI
NyhetsrumLokalTapiola-gruppenArbeta hos ossAnsvarstagande
AktuelltBolagen informerarSynvinklar
FörstasidanNyhetsrumAktuelltBolagen informerarSynvinklarLokalTapiola-gruppenInformation om bolagsgruppenBolagVerksamhetens syfteLokalTapiola-gruppens rapporterSamarbete med samarbetspartnerArbeta hos ossLokalTapiola som arbetsgivareSom företagare i LokalTapiolaStuderandeLediga jobbAnsvarstagandeAnsvarighet hos LokalTapiolaSamhällsrelationerSamarbete och donationerPersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
NyhetsrumLokalTapiola-gruppenArbeta hos ossAnsvarstagande
AktuelltAktuelltBolagen informerarSynvinklar
Livstrygghet23.10.2024Många finländare sparar på bilservicen trots att ett åldrande bilbestånd borde servas – ”Detta kan bli dyrt”En bil som inte servats utgör en risk i trafiken och inbesparingarna på service kan bli kortvariga, säger LokalTapiolas direktör Tapani Alaviiri. Enligt bilbranschen syns inbesparingarna på service också inom handeln med begagnade bilar när man efter köpet tvistar om ansvarsfrågor kring reparationskostnader.
Mannen tittar under motorhuven på bilen som står vid vägkanten.
Många finländare sparar på kostnaderna för bilandet genom att skära ner på servicekostnader, framgår av enkäten Vardagsgranskning som LokalTapiola beställt. Enligt enkäten har nästan en tredjedel (31 %) av de som har bil i hushållet varit tvungna att spara på bilkostnaderna mer än tidigare under de senaste två åren. Av de svarande som sparat på bilkostnaderna berättade 29 procent att de har varit tvungna att spara genom att endast köpa den nödvändigaste servicen. Enkäten genomfördes av forskningsbyrån Verian*.Att spara på servicen är speciellt oroväckande på grund av att bilbeståndet i Finland är föråldrat, säger direktör Tapani Alaviiri som svarar för biltjänsterna och trafiksäkerheten i LokalTapiola. Medelåldern för personbilbeståndet i Finland steg förra året till 13,2 år. En bil som inte servats är en risk i trafiken både med tanke på den egna säkerheten och säkerheten för andra som rör sig i trafiken. Att skära ner på servicen kan till exempel dölja problem som finns i bilbatteriets, kamremmens eller bromsarnas funktion vilket kan leda till ett plötsligt stopp i resan eller orsaka farosituationer. Att spara på bilservicen kan även bli dyrt för plånboken, eftersom servicen förebygger stora reparationskostnader, säger Alaviiri.Enligt Bilbranschens centralförbunds tekniska direktör Jouko Sohlberg börjar man ofta frångå tillverkarens anvisningar om regelbunden service, när den ekonomiska situationen blir stramare. Serviceintervallerna blir längre och i bilar med förbränningsmotor byts bara motoroljan och oljefiltret. Bilen ska dock servas enligt tillverkarens serviceprogram för att dess livscykel ska uppfylla förväntningarna som ställs på den. Att låta bli att serva syns också inom handeln för begagnade bilar. Att bilen inte servats leder ofta till tvistemål som behandlas ända i konsumenttvistenämnden, säger Sohlberg.Enligt konsumentskyddslagen svarar bilaffären för felen hos en begagnad bil. Inom bilhandeln mellan privatpersoner tillämpas köplagen. - Servicehistorian har en stor betydelse för bilens återförsäljningsvärde. En bil som servats är också miljövänligare: reglagen är i skick och motorn fungerar med så låga utsläpp som möjligt, säger Alaviiri.Antalet förstaregistreringar har sjunkit kraftigtOmsättningen i bilbeståndet har under de senaste åren blivit långsammare i Finland. Andelen förstaregistreringar av bilbeståndet var i genomsnitt 5,5 procent under åren 2000-2010 medan bara lite över 3 procent av bilbeståndet förnyades under åren 2022-2023. Till exempel i Sverige och Danmark har i genomsnitt 5-8 procent av bilbeståndet förnyats under de senaste åren trots den exceptionella marknadssituationen.Under pågående år har registreringarna av nya bilar klart lämnat efter det genomsnittliga antalet på lång sikt. I år bedömer bilbranschen att antalet förstaregistreringar av personbilar stannar vid 73 000 bilar, vilket är det lägsta på över 30 år. För att medelåldern för bilbeståndet i Finland ska gå ner, borde man i Finland registrera cirka 140 000 personbilar varje år. Vi har under de senaste åren tyvärr lämnat betydligt efter antalet som behövs för att stoppa bilbeståndets åldrande i Finland. Ett bilbestånd som förnyas snabbare skulle förbättra trafiksäkerheten och klart minska utsläppen i trafiken. Den i genomsnitt lägre bränslekonsumtionen för nyare bilar och elektrifieringen skulle också synas i människornas plånböcker, säger Markus Markkanen som är teknisk specialist hos Bilimportörerna och -industrin rf.* Enkäten besvarades av 1 092 personer under perioden 12–19.1.2024. Frågorna om bilkostnaderna ställdes till de 865 svarande, som har en bil i sitt hushåll. Av dessa hade 252 personer under de två senaste åren varit tvungna att mera än tidigare spara på kostnaderna för bilandet. Intervjuerna samlades på Kantar Forum. Felmarginalen för resultaten är cirka +3,0 procentenheter.
Aktuell
Livstrygghet17.3.2025”Var femte person drabbas av en allvarlig sjukdom under sitt arbetsliv” – försäljningen av försäkringsskydd ökar med tiotals procent per årNedskärningarna av sjukdagpenningen och utmaningarna inom den offentliga hälso- och sjukvården ökar behovet av att förbereda sig ekonomiskt för en allvarlig sjukdom. Fem procent av finländarna säger att de har övervägt försäkringsskydd efter att ha läst om offentliga personers sjukdomar. I LokalTapiola har försäljningen av försäkringsskydd ökat med tiotals procent per år under 2020-talet.Lant- och skogsbruk14.3.2025Så här säkerställer du att lantbruket kan fortsätta i krissituation – äktenskapsförord kan rädda dig från många besvärGå igenom de praktiska sakerna med dina närstående i god tid. Ett äktenskapsförord skyddar vid skilsmässa och en livförsäkring tryggar de efterlevande om företagaren går bort.Lant- och skogsbruk11.3.2025Arealen för LokalTapiola Samfälld skog 3,5 faldigades på tre år - ”Allt fler väljer samfälld skog vid generationsväxling”LokalTapiola Samfälld skog fortsatte sin starka tillväxt under det tredje verksamhetsåret och är en av Finlands snabbast växande samfällda skogar. Lättheten med samfälld skog och generationsväxlingar förklarar populariteten, bedömer Marika Makkonen som är chefspecialist inom skogsbruksaffärsverksamheten i LokalTapiola.
Se fler aktuella ärenden
NyhetsrumAktuelltMånga finländare sparar på bilservicen trots att ett åldrande bilbestånd borde servas – ”Detta kan bli dyrt”Vill du fortfarande byta språk?JaNej