Hälften av beslutsfattarna i företag tror inte att artificiell intelligens är till nytta för produktiviteten i företaget
Femtiotvå procent av finländska företagsbeslutsfattare tror inte att artificiell intelligens ökar arbetets produktivitet i företaget och över hälften (51 %) säger att det inte finns tillräckligt med kunskaper för att dra nytta av artificiell intelligens i företaget. Nästan hälften (49 %) av beslutsfattarna är inte heller så intresserade av att dra nytta av artificiell intelligens i det egna arbetet. Uppgifterna framgår ur arbetspensionsbolaget Elos och LokalTapiolas enkät* till små och medelstora företag som besvarades av 600 finländska företagsbeslutsfattare.
Enligt Elos direktör för arbetsförmåga Kati Korhonen-Yrjänheikki är resultaten oroväckande. Finland är i ett stort behov av ekonomisk tillväxt, nya innovationer och högre produktivitet i arbetet. Att dra nytta av och öka kunskaperna om artificiell intelligens på arbetsplatserna är en viktig komponent för att den här ekvationen ska lyckas.
– Artificiell intelligens har enorm potential. Nu är det inte läge att vänta och se vad som händer utan hellre aktivt undersöka och prova vad artificiell intelligens kan bidra med i affärsverksamheten. När det gäller ny teknik är det vanligt att man överskattar nyttan som fås på kort sikt och underskattar förändringen som sker på lång sikt. Jag tror att artificiell intelligens innebär en revolutionerande förändring, säger Korhonen-Yrjänheikki.
Den ekonomiska osäkerheten och minskade efterfrågan avspeglas i beslutsfattarnas svar. Även praktiska saker, såsom tidsanvändningen, märks i undersökningen. Fyrtiotvå procent av beslutsfattarna i små och medelstora företag anser att tidsbristen är en orsak till att det är svårt att lära sig ny teknik i arbetet.
– Under svåra tider är det vanligt att små och medelstora företag fokuserar mest på själva affärsverksamheten och kunderna. Det är förståeligt, men på lång sikt kan det leda till att det blir utmanande för företaget att förnya affärsverksamheten och att prognostisera framtiden, säger Veikko Salonen som är direktör för företagskundsaffärsverksamhet vid LokalTapiola.
Beslutsfattarna förstår betydelsen av kompetens men det finns ännu rum för förbättring när det gäller ledningen av inlärning
I Elos och LokalTapiolas enkät ansåg 83 procent av beslutsfattarna i företag att satsningar på kompetens är en förutsättning för att företaget ska lyckas i framtiden. Korhonen-Yrjänheikki tycker att det finns motstridigheter i hur företagen förhåller sig till kompetens.
– Finska arbetsplatser förstår betydelsen av kunskaper och kompetens men är dåliga på att leda inlärningen och talanger. Företagens framgång beror alltmer på deras förmåga att förnya sig. Rutinmässiga uppgifter och processer automatiseras först och artificiell intelligens utvecklas hela tiden så att den klarar av allt svårare uppgifter. I framtiden är arbetet i en allt högre grad en fungerande relation mellan teknik och människan, säger Korhonen-Yrjänheikki och fortsätter:
– Arbetsplatserna måste på det hela taget ha en bred förståelse för inlärning. Inlärning innebär inte endast deltagande i utbildningar utan framför allt att lära sig i arbetet och att prova på nya saker tillsammans med andra. Att byta uppgifter är till exempel en utmärkt drivfjäder för inlärning.
Brister i kompetensen kan leda till försämrad arbetsförmåga
Veikko Salonen påminner att en satsning på kompetensen på arbetsplatserna samtidigt är en satsning på personalens arbetsförmåga och engagemang.
– Enligt enkäten anser 71 procent av företagsbeslutsfattarna att satsningar på arbetstagarnas välbefinnande har en stor inverkan på personalens engagemang. En god psykisk hälsa är även en förutsättning för att lära sig nya saker. De här frågorna är nu aktuella på många arbetsplatser och vi vill stöda små och medelstora företag i deras arbete för välbefinnandet, säger Salonen.
* Vilken enkät?
Arbetspensionsförsäkringsbolaget Elo och LokalTapiola gjorde en undersökning av små och medelstora företag i form av en e-postenkät 16.5–31.5.2024. Sexhundra av Elos och LokalTapiolas företagskunder runtom i Finland svarade på enkäten. Över hälften av de svarande (51 %) representerar små och medelstora företag med färre än 5 arbetstagare. Av de finländska företagen är majoriteten, det vill säga cirka 93 procent, företag med färre än 5 arbetstagare.