Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
FI
NyhetsrumLokalTapiola-gruppenArbeta hos ossAnsvarstagande
AktuelltBolagen informerarSynvinklar
FörstasidanNyhetsrumAktuelltBolagen informerarSynvinklarLokalTapiola-gruppenInformation om bolagsgruppenBolagVerksamhetens syfteLokalTapiola-gruppens rapporterSamarbete med samarbetspartnerArbeta hos ossLokalTapiola som arbetsgivareSom företagare i LokalTapiolaStuderandeLediga jobbAnsvarstagandeAnsvarighet hos LokalTapiolaSamhällsrelationerPersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
NyhetsrumLokalTapiola-gruppenArbeta hos ossAnsvarstagande
AktuelltAktuelltBolagen informerarSynvinklar
Livstrygghet16.7.2024Fler än hälften av finländarna funderar på batteriets hållbarhet vid köp av en elbil, men i verkligheten är det ovanligt med batteriskadorÄnnu fler finländare än tidigare skulle kunna tänka sig att skaffa en elbil, enligt LokalTapiolas enkät. Dyra batteriskador har väckt stor uppmärksamhet, även om största delen av skadorna på elbilar är mindre parkerings- och påkörningsskador, vars reparationskostnader inte skiljer sig jämfört med bilar med förbränningsmotor.
Två män packar väskor i bagageutrymmet på en gul bil.
Knappt hälften av finländarna (42 procent) skulle överväga att köpa en laddhybrid och fler än en fjärdedel (27 procent) en helt eldriven bil om de nu skulle köpa en bil, framgår av LokalTapiolas enkät Vardagsgranskning. 49 procent av respondenterna skulle kunna tänka sig att köpa en bensinbil och 19 procent en dieselbil.Andelen av dem som skulle kunna tänka sig en helt eldriven bil har ökat klart: I enkäten som LokalTapiola beställde år 2022 var andelen 20 procent. Enkäterna genomfördes av forskningsbyrån Verian (tidigare Kantar Public)*.Enligt enkäten är batteriets hållbarhet den vanligaste faktorn som finländare, 56 procent av respondenterna, funderar på när de köper en elbil. Tapani Alaviiri som är direktör med ansvar för biltjänster och trafiksäkerhet i LokalTapiola tror att människornas uppfattningar påverkas av den uppmärksamhet som batteriskador har fått i offentligheten.– Dyra batteriskador i elbilar har varit i rubrikerna, även om sådana skador i verkligheten är ovanliga. Det är sant att skador på elbilarnas körbatterier kan vara dyra eller till och med omöjliga att reparera, men största delen av skadorna på elbilar utgörs av mindre parkerings- och påkörningsskador, vars reparationskostnader inte skiljer sig från lika gamla bilar med förbränningsmotor. Batteritekniken i elbilar har redan visat sig vara tillförlitlig, vilket även den långa batterigarantin visar. Möjligheten att reparera körbatterier, tillgången på reservdelar och reparationsexpertisen utvecklas hela tiden.Enligt Motiva ges i genomsnitt en garanti på 5–8 år eller 100 000–200 000 körkilometer för elbilens batterier. Vanligtvis går batteriet inte ens efter flera år helt sönder, men dess funktionsförmåga minskar.– Du kan själv främja hållbarheten på elbilens batterier genom att till exempel inte låta en fulladdad elbil stå under långa tider utan att köra den. Du ska även följa tillverkarens anvisningar och ladda batteriet till max cirka 80 procent om det inte finns ett faktisk behov av att ladda fullt, säger Alaviiri.Den svaga ekonomiska situationen tynger bilhandelnDet finns för närvarande cirka 250 000 laddbara personbilar i trafik i Finland och antalet förutspås mångfaldigas under de kommande åren. Enligt den prognos som Autoala publicerade på våren kommer det att finnas något färre än 800 000 laddbara personbilar i Finlands bilbestånd år 2030, varav cirka 500 000 är helt eldrivna. Andelen laddbara bilar i personbilsbeståndet blir då cirka 27 procent och andelen helt eldrivna bilar cirka 18 procent.Enligt prognosen avtar elektrifieringens framskridande i år på grund av lågkonjunkturen och de höga räntorna, vilket minskar hushållens möjligheter att förnya sina bilar. Under början av året har antalet nyregistreringar av personbilar klart understigit fjolårets motsvarande siffror.Enligt LokalTapiolas enkät är inköpspriset den näst vanligaste faktorn som man funderar på vid köp av en elbil.– Att köpa en bil är, efter köp av en bostad, ett av de största köpen vi gör. Det är naturligt att det gör dig betänksam i den nuvarande ekonomiska situationen. Medelpriset på begagnade elbilar sjönk dock förra året och utbudet ökade och handeln med begagnade bilar har varit livlig, säger Alaviiri.Det lönar sig att även under sommaren planera laddningspauserna på förhand Nästan hälften av respondenterna var också fundersamma över elbilens räckvidd (46 procent) och laddningsnätverkets omfattning (44 procent).Det lönar sig att på förhand planera resrutten och laddningspauserna även på sommarresorna, säger Alaviiri.– Det finns färre laddningspunkter i glesbygden, eftersom det också finns färre användare och därför lönar det sig att på förhand planera in laddningspauserna. Före du ger dig ut i semestertrafiken lönar det sig även att kontrollera att du har alla appar som behövs för laddning och att de är uppdaterade. – Om du har en kartläsare, ska även hen ladda ner apparna, så att föraren kan koncentrera sig på att köra.
  • Planera rutten och kontrollera på förhand var det finns laddningspunkter. Kontrollera särskilt var det finns områden utan laddningspunkter, så att du kan förutse och stanna för att ladda.
  • Ladda batteriet före resan.
  • Kontrollera att du har apparna för behövliga laddningsoperatörer och uppdatera dem vid behov till den senaste versionen. Kontrollera även att betalkortet som är anslutet till applikationerna är giltigt.
  • Om du använder RFID-identifiering, dvs. taggar, säkerställ dig om att de är i kraft och finns lättillgängliga i bilen.
  • Om möjligt, undvik att resa när rusningen är som värst. Reservera tillräckligt med tid för resan ifall du till exempel måste köa vid laddningspunkter eller ändra resplanen. Du kan på förhand kontrollera i laddningsoperatörens app om det är trängsel vid en viss laddningspunkt.
  • Ta med dig en portabel laddare eller en nivå 1-laddare om du har en sådan. Den kan komma väl till pass i överraskande situationer eller om möjligheterna att använda en laddningspunkt är begränsade.
  • Ta med nödvändighetsartiklar, såsom tillräckligt med vatten ifall det händer något överraskande och du måste vänta. Om du är försäkringskund hos LokalTapiola, kan du i akuta situationer och om resan avbryts ringa Larmtjänsten som betjänar dygnet runt på 0800 0 4531.
*Enkäten år 2024 besvarades av 1 092 personer under perioden 12–19.1.2024. De som svarade på enkäten representerar befolkningen över 18 år i Finland (exklusive de som bor i landskapet Åland). Intervjuerna samlades på Kantar Forum. Felmarginalen för resultaten är cirka +3,0 procentenheter. Enkäten besvarades av 5 796 personer 5–26.1.2022. De som svarade på enkäten representerar befolkningen i Finland i åldrarna 15–79 år (exklusive de som bor i landskapet Åland). Intervjuerna samlades på Kantar Forum. Felmarginalen för resultaten är cirka +1,3 procentenheter.
Aktuell
Ekonomi7.2.2025Enkät: Pensionsreformen inkluderade inte folkets favoriter och hatobjektUnderstödet för att öka risken i pensionsinvesteringar har fördubblats på drygt tre år. Över en tredjedel av finländarna skulle minska de stora pensionerna och var tredje skulle lätta på beskattningen av arbetande pensionärer. Alla kan ta lärdom av åtgärderna som avtalades i pensionsreformen för att främja det egna pensionssparandet, säger ekonomen Hannu Nummiaro.Säkerhet23.1.2025Tjuven kan stjäla skidorna nästan mitt framför dina ögon – ett enkelt trick kan vilseleda tjuvenVintergrenarna syns i LokalTapiolas olycksfallsstatistik särskilt under sportlovet men du kommer redan långt med sinnesnärvaro och hjälm. Genom att byta ena skidan med kompisen och använda skidlås försäkrar du dig om att ingen stjäl dina skidor när du tar paus i åkandet.Livstrygghet22.1.2025Jukka överlevde en allvarlig skidolycka – ”Tack vare försäkringen fick jag bra vård och klarade mig ekonomiskt”Jukka Kajakoski opererades 22 gånger efter en skidolycka i Spanien. – Den svåraste operationen var en öppen hjärtoperation på grund av vilken jag var sju veckor i koma. Tack vare min arbetsgivares fritidsgruppförsäkring behövde jag inte oroa mig över vården eller ekonomin, säger Kajakoski.
Se fler aktuella ärenden
NyhetsrumAktuelltFler än hälften av finländarna funderar på batteriets hållbarhet vid köp av en elbil, men i verkligheten är det ovanligt med batteriskador