Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
LähiTapiola Pohjoinen14.5.2024

Yli puolet pohjois- ja keskipohjalaisista käyttää puhelinta ajaessaan – nuoret korostuvat läheltä piti -tilanteissa

Puhelimen käyttö ajon aikana aiheuttaa kuolonkolareita vuosittain. LähiTapiolan tuoreen kyselyn mukaan pohjois- ja keskipohjalaisista jopa 55 % käyttää vähintään joskus puhelinta auton ratissa tai on kyydissä, kun näin tapahtuu. Asennemuutoksella voitaisiin välttää monet kolarit ja läheltä piti -tilanteet.

Kyselyssä pohjois- ja keskipohjalaisista vastaajista 55 % kertoi käyttävänsä puhelinta ajon aikana tai olleensa kyydissä, kun kuljettaja on tehnyt niin. Yhteensä 10 % tunnusti näin tapahtuvan jatkuvasti tai melko usein ja 45 % joskus.

LähiTapiola Pohjoisen ajoneuvovahinkojen korvauspäällikkö Pekka Väisästä kyselyn tulokset eivät yllätä.

– Puhelimen käyttöön liittyvien onnettomuuksien ja vaaratilanteiden määrän kasvu on näkynyt myös omalla työpöydällä viime vuosina. Puhelimen käyttöä on usein vaikea jälkikäteen osoittaa onnettomuuden syyksi, joten todellisuudessa määrä on todennäköisesti paljon suurempi kuin tilastot kertovat.

Liikenneonnettomuuksien tutkintalautakunnat ovat arvioineet, että puhelimen käyttö on vuosittain mukana 3–5 kuolemaan johtaneessa liikenneonnettomuudessa.

Läheltä piti -tilanteissa eniten nuoria kuskeja – asennemuutosta tarvitaan


LähiTapiolan kyselyn mukaan yhteensä 11 % pohjois- ja keskipohjalaisista vastaajista kertoo joutuneensa läheltä piti -tilanteeseen käyttäessään puhelinta itse ja 5 % ollessaan kyydissä, kun kuljettaja käytti puhelinta. Muutama vastaajista kertoi joutuneensa onnettomuuteen käytettyään puhelinta ajaessaan.

Kyselyn tuloksien perusteella puhelin on aktiivisimmassa käytössä ajon aikana nuoremmilla vastaajilla. Puhelimen käytön vuoksi läheltä piti -tilanteisiin itse ajaessa on päätynyt kyselyn perusteella jopa viidennes alle 25-vuotiaista pohjois- ja keskipohjalaisista.

– Tästä olisi syytä meidän kaikkien olla huolissamme. Puhelimeen keskittyminen ajaessa on erittäin riskialtista, ja voi olla kohtalokasta erityisesti vähäisellä ajokokemuksella. Tarvitsemme selkeää asennemuutosta puhelimen käyttöön auton ratissa, Väisänen peräänkuuluttaa.

Hän korostaa, että riskejä muodostuu muustakin kuin puhelimessa puhumisesta.

– Esimerkiksi viestien kirjoittaminen, sosiaalisen median palveluiden selaaminen ja videoiden kuvaaminen ajon aikana on todella riskialtista. Silloin keskittyminen on täysin puhelimessa ajamisen ja liikenteen havainnoinnin sijaan.

Ennen muista murehtimista oma toiminta kuntoon

Kyselyyn vastanneet pohjois- ja keskipohjalaiset ovat huolissaan puhelimen käytöstä. Heistä 57 % kertoi, että muiden kuljettajien puhelimen käyttö huolettaa. Oman läheisen puhelimen käytöstä auton ratissa kantaa huolta 16 %.

Väisänen kehottaa aloittamaan asioista, joihin voi itse vaikuttaa.

– Ennen kuin alkaa murehtia muista, kannattaa kiinnittää huomiota omaan toimintaan ajon aikana eli laittaa puhelin pois ja pitää se poissa. Esimerkin voima on yllättävän suuri, ja sen avulla on parhaassa tapauksessa mahdollista päästä vaikuttamaan myös kyydissä olevien asenteisiin. Tästä syntyvä turva on nimittäin parempi kuin mikään saatavilla oleva vakuutus.

Jos puhelimessa on välttämätöntä puhua ajon aikana, tarjoavat nykyautot siihen turvallisen mahdollisuuden bluetooth-yhteydellä. Se jää kuitenkin monelta hyödyntämättä.

– Hämmästyttävän usein ajetaan luuri korvalla myös uudemmilla autoilla, joissa varmasti on valmius yhdistää puhelin auton järjestelmiin. Viimeistään nyt kannattaa siis tutustua oman ajoneuvon ominaisuuksiin ja ottaa ne aktiiviseen käyttöön, Väisänen vinkkaa.

Lisätietoja: LähiTapiola Pohjoinen, korvauspäällikkö Pekka Väisänen, p. 040 358 9392,
pekka.vaisanen@lahitapiola.fi